Thursday

Rabu - 10042013

Siap akhirnya aku menanam kat Zone 1, 3 sessi rupanya nak habiskan area tuh. Maknanya sekarang aku dah boleh mula sambung menyangkul kat Zone 3b, Zone 3a tunggu dulu lah sebab kawasan tuh semak sangat. Aku dah risau jugak nih pasal benih yang tinggal cuma beberapa bekas aje dan benih yag baru belum ada pasal nak tunggu kacang kat Zone 4 tuh boleh dicabut. 

Masalahnya pulak, kacang kat Zone 4 tuh tak banyak hasilnya, banyak yang dimakan tikus aje. Dah lebih 100 hari kacang kat Zone 4 tuh tapi daunnya belum layu (tanda yang kacang tuh dah sesuai untuk dicabut) sedangkan kacang yang sama batch (ditanam sama ) yang aku tanam kat Zone 1 dan 2 dah habis dicabut. Agaknya kacang Zoe 4 tuh jenis kacang lembam kot?

Mak sibuk harinih, sama Rozi, memetik belimbing. Belimbing tuh akan direbus sampai lembut, untuk dibuat sambal hitam, itu makanan asasi orang Pahang, sambal tumis hitam.  

Masa menyiram lepas habis menanam kat Zone 1 tuh, aku ternampak kelibat orang Tabligh datang ke arah rumah, diaorang Tasykil ajak aku join diaorang kat surau, ada program apa tah pukul 10-30 pagi. Aku malas pergi sebab banyak kerja yang nak dibuat, itu yang saspen jer masa nak pergi mengheteh tadi tuh sebab nak ke kedai tuh kena lalu depan surau.

Lan sekeluarga ke Elephant Sanctuary kat Lanchang, mak masih tak ada sessi mengaji selagi Jemaah tabligh masih ada di surau. Aku ambik kesempatan tuh untuk tidur aje lah, tak ada lah berat sangat pun aku buat kerja tadi tuh tapi rasa letih ya amat. 

Hujan turun just before Asar, syukur, sebab aku dah siap menanam kat Zone 1, maknanya aku dah tak payah nak menyiram, dan tanah kat Zone 3b senanglah sikit untuk dicangkul. Sampai Isyak hujan turun, tak henti-henti aku bersyukur. 

Kelas mengaji sama Ustaz Simon Cowell ok jer, yang aku peliknya, tiap kali, tiap orang yang baca Alfatihah, semuanya kena tegur, semuanya ada yang tak kena di telinga Ustaz tuh. Tapi bila baca Surah lain, satu mukasurat, jarang pulak ditegurnya, infact aku baca lancar jer. 

Jamuan malam nih hebat gila, udang galah sekor sorang. Siap dengan bubur kacang + durian lagi tuh. Life's good.