Tuesday

Isnin - 22042013

Malam semalam hujan turun, tak lebat tapi memudahkan kerja-kerja aku, tanah jadi lembut dan senang dicangkul dan nak mencabut kacang pun mudah.

So awal pagi lepas Subuh aku dah keluar minum, bersemangat gila nak kerja. mungkin sebab aku jadi excited jugak pasal Forex yang bukak trading for the week tadi, prices moved to my adfantage. EURUSD, Gold, semuanya gapped up seperti yang aku jangka. Apparently Italy dah elect President baru dan news dari Cyprus dan Greece pun positive jugak. So aku masih hold my buy positions, with positive stop loss of course.

Tak sempat lima minit hayun cangkul aku rasa nak cabut kacang lah pulak sebab kalau boleh aku nak habiskan kacang tuh. Tengah mencabut tuh aku dapat idea, why not tanam kacang tuh dengan kulitnya sekali? Tak payah nak dikopek, nak dijemur bagai. Sebab kalau dikopek then ditanam, banyak jugak yang dimakan semut merah tuh. Kalau ditanam dengan kulit-kulit, semut tak makan, dan ayam pun tak patuk benih yang baru tumbuh.

Idea bagus jugak tuh, way menjimatkan masa. Ada aku tengok kat internet yang orang tanam kacang sekali dengan kulitnya, lagipun banyak jugak kacang kat kebun yang tertinggal dalam tanah masa mencabut dulu tuh, banyak yang hidup. So teruslah aku jadi bersemangat, aku cabut dalam 2 kilo, aku pilih kacang yang elok-elok aje, then terus aku ke Zone 3a, dan mula menanam. 

Mak yang kebetulan ada kat kawasan cili, mak tengok jer. So far mak tak ada ambik kisah langsung bab menanam kacang. Dulu ada sekali mak suruh aku tanam kat bawah pokok pisang, kat batas yang bekas (arwah) pak tanam dulu tuh, tapi jauh-jauh antara satu sama lain dan pendek batasnya, memang tak berbaoi kalau tanam kat situ. Memang tak boleh cari makan. So aku senyapkan aje. Mak faham itu tandanya aku tak setuju. lepas dari tuh mak tak kata apa dah. 

Laju jer aku menanam kacang tuh, macam main congkak pulak. Nampak gayanya akan datang nih Jabatan Pembenihan boleh ditutup lah kot? ekekekeke Aku still tak pasti samada boleh cukup atau tidak benih kacang, kalau dapat penuhkan tanam kat Zone 3a tu pun dah kira ok, Zone 4 mungkin tanam benda lain lah kot. Kacang yang sedang dijemur, dan yang dah dikopek, masih ada sikit. Seriously, akan datang nih, nak buat lain sikit, nak sediakan benih banyak-banyak dulu. Eh, tapi akan datang dah tak payah nak kopek kacang, kan? Akan datang aku nak pastikan yang benih untuk ditanam mencukupi. Tak boleh nak salahkan Jabatan Pembenihan sangat pasal kitaorang tak jangka langsung yang kacang kat Zone 4 tuh almost habis dimakan tikus. 

"Awak pergi ke Raub beli dapur, habis rosak dah, pulas-pulas tak nak menyala', kata mak.

Lama dah cooker tuh macam tuh so aku tahu sangatlah yang kena diganti dengan cooker baru. Ada 3 lagi cooker kat setor, semuanya rosak jugak. Mak sama (arwah) pak, kalau cooker rosak, beli baru. Malas aku ke Raub so aku ke Sungai Ruan aje, rembat satu cooker harga RM 250, guna duit hasil jual kacang. 

"Uko habih lalu pokok mutan )rambutan) yang kecik-kecik tuh kena racun. Pepalih (maksud nya macam eee,teruknya) lah S tuh kerjanya", kata mak masa kitaorang nak ke masjid.

Aku senyap kan jer, sebab aku tak faham. Kan ker mak dah tahu yang S tuh memang gitu kerjanya, tak berambi (hati-hati) langsung kerjanya TAPI mak keeps asking him suruh buat semua tuh. Ramai lagi orang lain yang boleh diupah tapi mak tetap suruh S yang buat, meracun rumput-rumput yang tak sesemak mana tuh. 

Laju jer aku mengaji tengahari nih, sebab sebelum tuh aku dah praktis baca a few times. Akan datang nih aku nak buat macam tuh, nak praktis baca dulu setiap kali ada kelas mengaji, so bila kena baca, tak lah tersangkut-sangkut. Mungkin sebab dengan Ustaz tuh aku sorang jer, tak guna mike pulak, itu yang tak gelabah tuh.

Dengar ceritanya tak ada orang yang nak bawak makanan ke masjid malam nih so mak terus talipun Chu, suruh goreng meehun. Aku pergi hantar 3 bungkus mee, ingatkan Chu ada a few more bungkus. Aku ok aje mak nak selalu bawak/sediakan makanan ke masjid, tiap kali ke surau (mengaji) kitaorang akan singgah beli kuih (makan tuh part paling penting dalam sessi mengaji diaorang). At least mak akan belanjakan duit, keluarkan duit. Itu aje masa mak gunakan duit, selain kasi upah kat S. Barang-barang kat rumah sentiasa ada stok sebab tiap bila adik beradik aku balik, sure ada yang mengemaskini inventory heheheh. 

Lepas Asar dapatlah sebaris dua aku menanam sebab guruh berdentum dentam. Lagipun, dengan terus menanam tanpa kopek kulit kacang, aku dah way ahead of schedule. Kalau aku nak pergi break makan kat luar pun sempat lagi.

"Sikitnya Chu mee nih, bekas jer besar", aku kata gitu bila mengangkat makanan yang nak dibawak ke masjid.

Ustaz Simon Cowell yang bagi kuliah malam nih, macam bitter jer Ustaz nih sebab tak ramai yang dengar kuliah dia, dia asyik ulang ayat yang sama, yang dia cuma menyampaikan aje, kalau tak nak dengar, itu terpulanglah. 

"Dah 3 kali bawak makanan tapi tak pernah cukup. Malam ni paling teruk sekali", aku kata gitu kat Chu (kat mak jugak, indirectly) masa nak balik.

"Ustaz tu ada bawak geng dia", pandai jer mak reka alasan.

"Oooo patutlah, ramai orang", kata Chu.

"Lain kali kalau nak bawak makanan, bawak banyak. Kesian kat orang yang tak dapat makan. Bawak sikit nih, macam tak ikhlas jer", aku kata gitu.