Friday

Khamis - 18042013

"Mak rasa kita caberk (cabut) jer lah kacang (Zone 4) terh (tuh), semak ngat (sangat) dah jadinya", kata mak Subuh tadi.

"Lain kali jer lah, banyak kerja lain nak buat", aku jawab gitu.

"Besok nanti habis dimakan tikerh (tikus), (arwah) pak kemarin uko habih (sampaikan habis) nya makan der (dek) tikerh", kata mak.

"Lepas saya siap menanam (Zone 3b) lah, kacang tu tak tua lagi, daun dia belum kering", aku jawab lagi.

Now, aku tahu sangat mak buat cerita. (Arwah) pak dulu tanam kacang kat depan rumah, kat situ mana ada tikus, kacang yang aku tanam kat depan rumah dulu tuh, semuanya elok-elok belaka. Uko habih? Ha, itu satu lagi term yang ditambah sesedap rasa. 

"Jauh ne'ngu (termenung/khayal/berangan - Bahasa Kelantan)", bini Samad tegur aku masa aku minum.

Lamunan aku terhenti. Aku ada terfikir yang sekarang nih, setiap ayat mak, setiap percakapan mak, aku kena kaji, aku kena tapis, fikir masak-masak dulu. Aku tak boleh terima bulat-bulat macam dulu. Dulu masa aku tak tahu, memang aku percaya, aku terima apa jer mak cakap, cerita mak. Tapi sekarang nih tak boleh lah aku nak terima bulat-bulat, dah dekat 5 bulan aku duduk kampung, aku rasa aku dah faham mak punya style. Aku rasa "kesian" pulak dengan adik beradik aku yang percaya totally dengan apa yang mak cakap. Now, bukan aku kata mak kuat kelentong, bukan! Cuma percakapan, cerita mak mak banyak perisa. Semuanya jadi lazat-lazat belaka. Even benda basi pun, bila diletak flavor, akan jadi sedap. 

Bersemangat aku nak teruskan menanam pagi nih, so aku siapkan 6 baris, then mula menyiram kat semua kawasan. Tak henti sikit pun dari 7-45 tuh, sampailah pukul 11 baru aku pergi minum. Cadangnya nak sambung lagi menanam a few more baris tapi benih habis lah pulak, malas nak pergi ambik kat dalam frdige sebab aku berpakaian kerja, yang kotor teramat.

Masa hantar mak ke masjid untuk Kuliah Ugama, mak suruh aku beli tembikai untuk dibawak ke masjid malam nih, mak kata Chu yang suruh. 

Kuliah Ugama belum habis masa aku sampai masjid for Asar, bertembung pulak dengan Ustaz Simon Cowell, selama ini aku belum berkesempatan nak sembang dengan dia. Biasalahkan, dia being macam Simon Cowell and stuff kan? Tapi tadi tuh aku tegur dia, aku ambik kesempatan tuh tanya dia, apa sebenarnya salah yang aku baca semalam tuh. So dia ajar lah aku macamana nak menyebutnya, which to me memang tak ada bezanya pun, biasalah kadang tuh macam lain sikit yang keluar dari mulut. 

"Betul dah awak baca cuma kena tune kan sikit lagu nya", kata Ustaz tuh. "Makin lama makin bagus dah bacaan awak, belajar memang macam gini, jangan putus asa", kata Ustaz Simon Cowell lagi. And then dia bagi contoh a few orang yang pernah belajar mengaji dengan dia, ada yang langsung tak datang dah ke masjid, ada yang belajar dah lama tapi tak ret-reti nak menyebut dengan betul, macam-macam lah.

"Ayah awak kemaren terh (tu) tak datang jugerk (jugak) belajor mengaji tapi ada sekali terh (tu) dia datang. Pelik lah kome, "buang tebiat dah Pok De nih", kome kata dalang (dalam) hati. Rupa-rupanya mati sungguh", kata Ustaz tuh.

Sabar jer lah Ustaz Simon Cowell nih.

Aku ada dengar cerita tu, (arwah) pak, macam kebanyakan orang lain, tak join mengaji kalau Ustaz tuh yang ajar (ada Ustaz lain jugak yang mengajar, malam Sabtu. Ha, yang tuh memang arwah pak tak ketinggalan join). 

"Banyok mengaji malang 9malam) nih Pok De?", one of the jemaahs tanya (arwah) pak.

"Malam esok koi tak mengaji dah", (arwah) pak berseloroh.

Tuhan punya kuasa, esoknya (arwah) pak accident, dan meninggal.

Pelik aku, lepas Asar tuh mak kata nak ke rumah Chu, nak tolong-tolong Chu memasak untuk jamuan di masjid malam nih. Mulanya aku dah tak nak ke kebun sebab dalam sejam lepas tuh aku dah kena jemput mak, tapi aku kuatkan semangat, so dapatlah another 2 baris yang aku tanam. Rasanya petang esok boleh siap menanam kat Zone 3b tuh, atau kalau benih habis. Dah tak ada benih dah sekarang nih, aku terpaksa cabut kacang Zone 4 yang tinggal sikit tuh untuk dibuat benih.

Aku rasa mak share dengan Chu untuk jamuan kat masjid tuh pasal mak beria-ia sangat menolong Chu, ada sorang lagi kawan mak yang tolong. 

Lepas Kuliah Maghrib, Imam buat announcement macam selalu, malam nih ada 2 majlis Tahlil, satu tuh yang semalam (malam ni malam ke 2), dan satu lagi dibuat di masjid. Terkejut jugak aku bila Imam tuh baca nama mak, rupanya mak yang sponsor khenduri malam nih, untuk tahlil arwah pak. Ish, aku tak tahu menahu, mak tak kasi tahu aku pun.

Oooo, patutlah tadi aku nampak mak bercakap dengan Ustaz yang kasi ceramah, then aku nampak mak bercakap jugak dengan Imam. 

Oooo, patutlah mak beria sangat menolong Chu memasak, rupanya mak bayar kat Chu untuk sediakan makanan. 

Oooo, patutlah tadi mak ajak kawan mak yang tolong masak tuh, as if mak yang 'tuan punya" khenduri. 

Lepas makan, mak suruh aku balik dulu sebab mak nak membasuh pinggan mangkuk, Tihah akan hantar mak balik. Happy aku dengan arrangement macam tuh, tiap-tiap petang aku yang tumpangkan Chu ke masjid, malam pulak selalunya Tihah akan datang jemput Chu. 

"Tak cukup nasi nya, air tak cukup, tembikai pun tak dan ke mende", aku kata gitu masa Tihah/Chu hantar mak balik.

"Silap teknik", kata Chu. "Dengar katanya orang yang buat Tahlil arwah tu nak bawak makanan ke masjid jugerk (jugak), itu yang masak sikit tuh. Ramai pulak orang malam ni", kata Chu lagi.

"Malam Jumaat, memang ramai orang", aku jawab gitu. 

"Itulah awak, beli tembikai sebijik jer", kata Chu lagi. Malas lah aku kata yang aku beli tembikai yang besar tapi mak tak potong/bawak kesemuanya ke masjid.