Saturday

Jumaat - 26042013

Another morning yang santai, rileks jer aku buat kerja, cuaca pun redup, tanah pun lembut dan senang dicangkul. So basically selesai dah Zone 4 tuh, cuma nak tanam aje lagi sesikit, rasanya semua kacang dah mak kopekkan. 

Lepas break, sebab dah tak ada kerja lain, aku membersihkan kawasan jagung, menyangkul, mencabut semak samun , dah jadi mini hutan belantara dah kat situ. Banyak jugak pokok jagung yang tumbang, angin dan ribut kuat semalam tuh. Aku noticed yang pokok jagung di sebelah tepi, yang berjiran dengan pisang, semuanya layu. Kena tempias racun lah tu. Sabar jer lah. 

Then aku decided jugak nak repair batas, aku fikir, sementara aku ada kelapangan nih might as well aku tanam sayur. So aku bersihkan 2 batas, InsyaAllah petang nih (kalau tak hujan) aku nak tanam kacang panjang. Tak nak tanam banyak-banyak macam dulu lah, nak tanam untuk dimakan aje. Selebihnya aku masih tak tahu nak tanam apa, kacang kuda ituhari masih ada, mungkin aku tanam jugak sesebatas dua kot. Dulu aku ada semai benih terung, dah dalam 2 bulan lepas kot, ada jugak yang cambah nampak gayanya, so mungkin aku akan pindahkan ke batas.

Part of sayur area tuh macam dah clear, mak yang gembur ituhari, tak tahu lah mak nak tanam apa. Kalau boleh aku nak gunakan tanah di situ, nak tanam apa-apalah, sebab kalau mak yang kerjakan, tanamannya jarang-jarang, mak punya habit pulak, buat separuh jalan. macam kagkung, maman ituhari, tak sempat dimakan, mak musnahkan semuanya. Just because tanaman tuh hidupnya macam nak tak nak jer. Kalau aku yang kerjakan tanah situ, kalau aku yang bertanam, aku padatkan, aku tanam serapat mungkin, aku utilise seluruh kawasan, selagi ada area yang boleh disumbat benih, akan aku sumbat. terserlah ketamakan aku kan? 

Lama jugak mak di kebun, so aku intai-intai, then aku ternampak mak tengah pegang bekas tupperware yang berisi benih kacang. Laaa, rupanya mak menanam kacang, kat kawasan sayur tuh. Adusss, aku na guna benih tuh, selama ini aku tunggu mak siap kopekkan benih kacang tuh, apa pasal pulak mak pergi tanam kat situ sedangkan kat Zone 3a masih luas jugak kawasan yang belum ditanam. Bengang jer hati aku bila memikirkan yang mak selalu buat benda yang pelik-pelik, yang biasanya tak searah dengan aku. Ker mak nak jugak rasa menanam kacang sebab so far (dan dah nak siap pun dah0, tak ada sebutir zarah kacang pun yang mak tolong aku menanam, kat Zone 1, 2, 3a dan 3b. Dulu, ada lah jugak mak tolong, tapi kali ini, for a record, cuma long aje yang ada tolong menayngkul, 4 kali. Selebihnya semua aku buat sendiri. menyediakan benih, mengopek kacang, that doesn't count. 

Lepas hantar mak ke surau, terus aku bergegas ke kebun. Tak pernah-pernah aku ke kebun dalam pukul 3 gitu tapi tadi aku nak tengok keadannya, aku ada nampak kesan jalur yang bertanam, ada dalam 8 jalur pendek-pendek. rupanya mak dah mula menanam sejak dua tiga hari lepas. Geram jer rasa macam nak korek benih-benih yang baru ditanam tuh, sebab aku nak guna kat Zone 3a. So that kawasan yang mak tanam kacang tuh, boleh ditanam dengan benda lain.

Hujan turun waktu Asar, lebat selebat-lebatnya. happy jer aku sebab tak payah ke kebun. So aku lepak kat beranda jer menengok pokok-pokok kacang aku yang sakan main air hujan. 

"Cakap ker mak awak, kaji betul-betul apa yang Ustaz cakap tadi tu. Iman kita terpalit kalau kita sokong pemerintah yang tak nak laksanakan hukum Islam. Dalam Quran dah sebut, laksanakan hukum islam, laksanakan Hudud. Dah kalau Kerajaan tak nak laksanakan Hudud, lepas tu kita sokong, kita pangkah jugak dia, ha, itu nak cakap macamana tuh?", kata Imam (penyokong kuat PAS) kat aku masa makan lepas Tahlil tadi. 

Setahu aku, mak (dan arwah Pak) lama dah beralih arah. True yang zaman Pop Yeh Yeh dulu memang semua orang sokong Barisan tapi sekarang nih tak dah. Dulu-dulu aku pernah dengar yang mak memang sokong PAS sejak dua tiga Pilihanraya lepas TAPI knowing mak, aku tak tolak kemungkinan yang itu cuma rekaan mak aje (sebab most of my siblings, setahu aku lah, kitaorang condong ke arah Pembangkang). Tapi, kan ker semalam kitaorang pergi dengar ceramah PAS?

Lambat aku tidur malam nih, melayan Forex sama Survivor. I've been buying gold on dips sebab aku rasa selamat to go long masa harga masih di bawah 1500 nih. Minggu nih tak ada aktiviti sangat pasal aku concentrate kat gold aje, true yang ada masanya aku terpaksa cut loss tapi I do let some positions tuh run. 

Masalah dengan aku nih, aku cepat sangat closekan position aku, kalau aku biarkan aje, dah banyak pips aku dapat tapi the moment aku nampak yang price macam nak reverse, terus aku closekan position, dengan profits yang tak seberapa. 

Itu boleh dipanggil premature ejaculation gak kan? Ekekekkeke