Wednesday

Selasa - 02042013


Pagi nih awal-awal lagi aku dah ke kebun, lepas menyiram kat Zone 2 terus aku mencabut kacang. Macam-macam yang aku fikir masa meleraikan kacang tuh, laju jer aku buat. Kadang tuh aku berzikir, macam tasbih jadinya kacang tuh. Sebutir aku leraikan, aku berzikir, aku berselawat. 

Pastuh fikiran termelayang ke lain, tengok tangan, hitam legam jadinya tangan aku, dah lah urat timbul bersimpang siur. Then teringat nak berzikir balik. Then termelayang ke tempat lain lagi. Dah 4 bulan aku di kampung, aku macam selalu tu lah, neither here nor there. Fikiran aku selalu melayang jauh. Dah 2 bulan tak KL nih, kata aku dalam hati. Tu pasal bontot aku rasa macam gatal jer nih. 

Dah bulan 4 nih, bermakna jugak aku kena fikir pasal tahun depan yang penuh dengan perancangan yang so far tak ramai pun tahu apa dia. Macamana aku nak merelisasikan plan-plan aku tuh. Tak apa lah, masih awal lagi nih, dan macam yang aku selalu kata tuh, I'll cross the bridge when I get there.Until then aku nak buat selamba jer lah macam sekarang nih. Oh, gaya-gayanya season kedua kacang aku berhasil (InsyaAllah) nanti, musim Raya, di bulan Puasa. 

Tak siap jugak mencabut kacang kat Zone 3b tuh sebab tanahnya macam tanah liat, bergumpal-gumpal, so kena disiram banyak-bayak barulah boleh dicabut. Aku sorang pulak yang buat kerja, kan? Bengkek jer aku bila mak tanya, "Dah habis ker kacang di situ awak cabut?", so aku tak jawap apa-apa. Bukan ker lepas sembahyang aku selalu berdoa supaya aku dijadikan anak yang penyabar? Aku ingat tuh.

Best gak masa pergi hantar kacang ke rumah Makcik Lijah tadi, aku layan radio kereta, sambil bawak laju,pakai langgar jer bonggol jalan. Kalau aku bawak pick-up lagi best, lagi cool.  

You got a fast car
And I want a ticket to go anywhere
Maybe we make a deal
Maybe together we can get somewhere
Any place is better
Starting from zero got nothing to lose
Maybe we'll make something
But me myself I got nothing to prove

(Tracy Chapman - Fast Car)

How can you just leave me standing?
Alone in a world that's so cold (So cold)
Maybe I'm just too demanding
Maybe I'm just like my father, too bold
Maybe you're just like my mother
She's never satisfied (She's never satisfied)
Why do we scream at each other?
This is what it sounds like
When doves cry

(Prince - When Doves Cry)

Well, I really don't mind the rain
And a smile can hide all the pain
But you're down when you're ridin' the train that's takin' the long way

And I dream of the things I'll do
With a subway token and a dollar tucked inside my shoe

There'll be a load of compromisin'
On the road to my horizon
But I'm gonna be where the lights are shinin' on me

Like a rhinestone cowboy
Riding out on a horse in a star-spangled rodeo

(Glen Campbell - Rhinestone Cowboy)

Makcik Lijah tengah sibuk menyediakan barangan untuk dijual kat Pekan Sehari Dong masa aku sampai tuh, so dia kata dia akan bayar esok, masa aku hantar another 10 kilos of kacang. Hmmm, dah 25 kilo kacang yang dia hutang nih, kata aku dalam hati. Dulu masa aku sembang dengan Makcik Milah tokay kedai runcit tempat aku beli paper tuh, ada dia warned aku yang kalau dengan Makcik Lijah ni, kena hati-hati sikit. Jangan kasi dia hutang sebab dia nih liat nak membayarnya. Ada aku kasi tahu kat mak pasal amaran Makcik Milah tuh. Tak apa, tunggu esok jer lah, aku tak nak berburuk sangka sebab aku tahu yang dia memang ada duit dan dia akan bayar jugak eventually.

"Mak nak ke kedai beli lauk, mak tak memasak harinih", kata mak masa aku tengah ralit memetik kacang. Mulanya aku macam nak sentapz sebab apa pasal mak tak suruh aku aje yang belikan makanan (macam selalu tuh), tapi mungkin jugak mak fikir yang tak nak kacau aku yang tengah concentrate kerja. Aku biarkan aje, aku tahu yang once in a while mak nak jugak keluar jalan-jalan cari makan, sembang-sembang dengan orang kat kedai. 

Lepas hantar mak ke surau terus aku ke Sungai Ruan, potong rambut. Then singgah supermarket yang baru bukak tuh, for the first time sejak aku duduk kampung, aku shopping barang untuk kegunaan aku sendiri. Aku beli toiletteries, jugak frosted flake sama raisin untuk breakfast aku. Muesli memanglah tak ada jual, cornflake tuh pun ada a few kotaks tu aje. Oatmeals banyaklah tapi rasa sayang pulak nak belanjakan duit yang sikit nih. Aku cadang nak kurangkan breakfast kat kedai, nak selang seli kan dengan breakfast makan cereal lah pulak. 

Lepas Asar ada jemputan baca Yaasin kat rumah sorang haji yang tengah nazak tapi aku tak pergi sebab aku lupa nak pesan kat mak suruh pegang kunci rumah, nanti mak tak dapat nak masuk rumah lah pulak kalau aku balik lambat. So aku terus ke kebun aje lah, menyudahkan menanam kat Zone 2. Lepas tuh sambung meleraikan kacang yang aku cabut pagi tadi, dapatlah sebaldi. Kalaulah aku dapat cabut semua kacang Zone 3b tuh by tomorrow, mungkin petangnya aku akan pergi hantar kat Cina Sempalit tuh. Entah berapa kilo stok yang ada, dekat-dekat 50 dah kot?

Cuma tinggal Zone 4 aje lah lagi yang belum dicabut, aku dah beritahu mak yang kacang di Zone 4 tuh untuk dibuat benih aje, tak nak dijual. Aku tahu yang benih kacang yang mak ada sediakan tuh memang tak cukup, bukan sikit-sikit tak cukupnya tapi banyak tak cukup nya. Tapi kan, mak mana pernah percaya cakap aku. Cakap anak-anak. Aku, kitaorang, terpaksa memendam rasa aje.

Sepatutnya Ustaz rugged yang bagi kuliah malam nih tapi dia tak datang, so untuk memenuhkan masa, Imam ajak mengaji. Lepas Isyak ada Tahlil. Dan makan-makan. Aku perasan yang kalau makan kat masjid, banyak yang aku makan. Tadi tuh, sepinggan gulai peria tuh aku sorang jer yang menghabiskannya. Kat rumah, mak biasanya masak sikit jer. Kalau sayur peria for example, berapa keping jer. Kalau bendi, dua tiga biji aje. Kacang panjang, dua tiga urat aje. Aku, sebagai anak yang berfikir, aku makan sikit jer lah, aku make sure yang apa yang aku makan tuh tah lebih dari apa yang aku tinggalkan untuk mak, walaupun aku tahu yang mak makan sikit jer. Itu yang selalu sayur, gulai "tak habis" tuh, dan mak akan masak lagi kurang untuk mengelakkan dari tak habis, membazir.