Sunday

Sabtu - 27042013

For the first time aku tak tidur lepas Subuh di pagi Sabtu nih. Biasanya pagi-pagi lain memang aku tak tidur dah lepas Subuh, cuma weekends jer aku tidur semula lepas Subuh. But not today. 

Sebab aku nak cepat, aku nak pastikan yang aku ke kebun awal sebab aku nak guna the remaining benih kacang yang ada. Kang nya buat mak ambik benih tuh dan mula menanam kat kawasan sayur tuh, masa aku masih di Pekan Sehari, tak ker naya?

Aku habiskan tanam sehingga benih kacang terakhir, mula tuh tanam lurus aje, ikut barisan tapi towards the end, pakai tibai aje. Kat Pekan Sehari tadi aku ada beli cangkul mini (cangkul kecik) so satu tangan guna cangkul, satu tangan lagi menanam. Itu yang cepat siapnya tuh. Aku sempat cari-cari benih kacang yang berteraburan di merata-rata, jugak yang tumbuh berteraburan, aku pindahkan semuanya ke Zone 3a. 

Mak suruh hantar ke rumah orang sakit, ada baca Yaasin, then lepas tuh mak akan ke Sekolah Kebangsaan Ulu Gali, ada mesyuarat ker apa tah, aku pun tak tahu. Secretive mak nih, lagipun mak tak akan beritahu aku, dan aku pun memang tak ada hak nak tanya apa-apa. Semalam ada orang datang bawak surat jemputan, aku cari tapi tak jumpa surat tuh, aku nak jugak tahu mesyuarat apa. Saspen jugak aku dekat-dekat Pilihanraya nih, mesyuarat tuh dibuat kat sekolah pulak tuh. 

So, mak tak ada kat rumah, apa barang aku di kebun pulak kan? Aku ke Sungai Ruan, mengeteh di situ, sambil baca The Star, sambil tengok orang. Kat sini sekarang memang bukan benda yang anih lah kalau nampak apek tua pakai seluar kancut, naik motor sambil kibar bendera PAS. Parlimen Raub nih BN (MCA) lawan DAP, calun DAP tuh Melayu. DUN Dong pulak BN lawan PAS. Seriously, aku nak demam Pilihanraya nih cepat habisnya, aku tak suka tengok Malaysians nih divided. 

The rest of the day memang membosankan. Aku tidur aje lah, hujan turun jugak tapi tak lebat. Lepas Asar sempatlah merepih di kawaan jagung, cabut rumput and all.

Mak tak beritahu pun Lan nak balik, aku tertahu tuh bila mak talipun Makcik Esah. Entah berapa lama Lan balik sini pasal minggu depan Rozi balik dari Qatar, dan lan pulak ke sana.

Lambat habisnya mengaji malam nih, ramai jemaah lelaki. Tak ada pulak jamuan, tapi kitaorang ada jemputan ke rumah Chu, anak-anak Chu ada balik so menantu-menantu Chu buat BBQ. Ngah-Raub pun ada datang, sama sepupu-sepupu aku yang lain.