Monday

Ahad - 06102013

Awal aku ke kebun pagi nih, Long sama mak ke kubur. Banyak jugak kerja yang siap pagi nih, lepas menyiram, aku sama Long menyiram air baja kat cili dalam polybags. Then aku suruh Long tolong belahkan buluh, nak dipacakkan ke dalam polybags tuh. Tak cukup buluhnya, tak sempat siap.

Aku mengisi cocopeat ke dalam polybags jugak, ada lebih-lebih sabut yang dulu tuh. Malas sungguhlah nak pergi beli a few gunis cocopeat lagi. So aku puashati dengan kerja aku pagi nih, thanks to Long, banyak kerja yang kitaorang selesaikan.

Apasal aku boleh lupa nak beritahu mak yang Chu ajak ke rumah dia tengahari nih, aku pun tak tahu. Semalam, masa aku talipun Chu, dia ada kata, "Awak datanglah sini tengahari esok...", maksudnya nak ajak aku lunch, sebab anak-anak dia ramai yang balik, sure ada makan besar. Then tadi, balik dari Zohot, talipun berbunyi, dan aku terdengar 2 kali mak kata, "Entah, tak ada pun dia beritahu".

Then mak tanya aku, "Chu ajak datang ke rumah dia ker, ngapa awak tak cakap?". 

Teruslah aku kata yang Chu cuma kata, "Awak datanglah sini tengahari esok....", dan belum sempat aku explain habis-habis (yang aku beritahu aku mungkin ke khenduri anak sedara Ustaz Simon Cowell pukul 12, so tak dapat lah nak ke rumah Chu), mak kata lagi, "Chu kata dia suruh datang rumah dia, mat nya awak tak cakap?". 

"Chu kata, "awak datanglah sini tengahari esok", dia cakap gitu jer, tak ada cakap lebih-lebih pun", aku kata lagi.

Aku tahu yang mak dah twist kan sikit ayat tuh. Ataupun Chu sendiri. Dan cara mak tanya aku tuh nampak sangat macam nak salahkan aku, mak kalau pasal buat aku rasa guilty, boleh tahan hebatnya hehehhe.

Mak pun tahu, masa lalu depan rumah Chu lepas Zohor tadi, bila tengok banyak kereta sedara mara kitaorang, apasal tak suruh Long berhenti sekejap singgah? Tak kan dengan adik beradik sendiri pun nak tunggu dijemput, kan? 

Aku tidur sebab keletihan, Long sambung buat kerja, memacak batang-batang buluh ke dalam polybags cili. Banyak lagi buluh yang kena dicari nih, Long pulak tak balik sini next weekend. 

Masa Asar ada pengumuman jemputan khenduri, kalau mengikut piawaian mak, mak tak akan pergi sebab mak tak bawak tudung. Tapi, Ustaz Simon Cowell personally ajak mak, sampaikan tunggu mak depan gate, so mak nak pergi jugak. Long pulak tak nak pergi sebab nak buat kerja kat kebun sesikit sebelum balik ke Jerantut. Tapi mak "tak berani" dengan Long, so terpaksa ikut aje lah kata Long. Kalau aku lah, sure mak kata nak pergi jugak, walaupun aku akan kata, "..tapi, kan ker mak tak bawak tudung?". Sebab itu lah alasan mak kalau ada jemputan khenduri lepas Sembahyang. Unless khenduri tuh memang mak dah tahu lebih awal, dan mak akan siap bawak tudung. Mak mana lah nak pergi khenduri bermahana (bertelekung).

"Kena marah lah dengan Ustaz Salam (Ustaz Simon Cowell) kang ni, beria dia mengajak pergi", kata mak. dua kali. Aku tahu mak ralat. 

Gelak aje Long tengok aku usung pam nak menyiram sebab gaynya macam nak hujan sangat, langit gelap, guruh berdentum dentam. Tapi itulah aku, aku percaya, kalau Tuhan tak nak turunkan hujan, berdentumlah sekuat mana guruh, tak nya turun hujan. 

ImamHajiMat ada kat masjid malam nih tapi dia tak conduct pulak sessi mengaji. Malas agaknya kot. Dan kebetulan pulak Ngit bawak anak dia, budak PraSekolah, suruh aku ajar. Shakir nih selalu datang masjid, dan dia baik dengan aku, selalu aku ajar-ajar dia mengira, mengeja etc. So semalam tuh dia kata ayah dia suruh aku kasi tusyen kat dia, dan malam nih dia bawaklah buku. 

Ngit pulak, bila dia tengok aku asyiklah mendera anak dia suruh hafal nama bulan, dia pun balik. Last-last kitaorang ke kedai depan masjid, belajar kat situ sambil makan burger, at least adalah kelainan sikit dalam hidup aku. Dan aku tak kisah pun yang aku terpaksa berkawan dengan budak sekolah.

Aku beli petai kat kedai tuh, sejak duduk kampung nih aku dah banyak makan petai, since petai nih banyak khasiat. Iyalah kan, aku mengeteh hari-hari, kena lah banyak makan petai sama peria.