Saturday

Sabtu - 19102013

Aku ada ternampak kelibat Long masa breakfast kat kedai Chu Bekam pagi nih, haruslah Long balik awal sebab nak jemput mak untuk pergi khenduri kat Jerantut.

"Deme bilanya bertolak?", aku tanya Long, balik dari Pekan Sehari, masa tuh Long tengah membuang daun kat ketiak pokok-pokok cili.

"Ke mana?", Long tanya aku.

Then aku beritahu lah yang dari cerita mak masa Raya dulu, mak nak sangat ke rumah khenduri di Pulau Tawar tuh pasal tuan rumah tuh datang sendiri ke sini, hantar kad jemputan kahwin, too bad masa tuh kitaorang di masjid so tak sempat jumpa.

"Tak ada pun mak ajak pergi...", kata Long.

"Entahlah, aku ingatkan awak balik nih sebab nak jemput mak sebab dulu mak kata nak pergi", aku kata gitu.

Tak lah pulak aku suruh Long tanya mak.

"Long tengah pokai sungguh ni, minggu depan baru ada duit. Tak pernah sepokai gini", kata Long bila aku kasi hints yang nak kena beli a few things, dawai, tali, jugak cocopeat.

Teruslah aku ke Sungai Ruan, adalah duit setakat nak beli a few gelungs dawai. And so kitaorang memindahkan cili yang di bawah pokok rambutan tuh, kitaorang rentang dan ikat dawai, then ikat pokok-pokok cili tuh. Kitaorang ambik pokok cili yang elok-elok aje, kebanyakan pokok cili nya lawa-lawa, daunnya tak kerinting pun, ada dalam sesepuluh bags aje yang tak berapa elok. 

"Bersemangat tengok pokok lada lawa-lawa nih, ada harapan gayanya nih...", kata Long.

Aku mengisi polybags yang kurang cocopeat, ada 2 guni sabut yang belen ituhari.

"Ada benih kacang dak, AdikDin on the way dengan kawan-kawan dia nih, deme nyer nak benih kacang, nak tanang di Jerantert (Jerantut)", kata Long.

"Tak ada, kacang yang di senoho tu nak hantar kat member yang order online. Yang belah sana tuh dalam seseminggu lagi baru elok, harinih ngam-ngam 3 bulan umur kacang tu", aku kata gitu.

Tak lama tuh AdikDin sampai, dengan 3 orang kawan dia, bebudak ada Diploma semuanya tapi tak kerja. Susah ker nak cari kerja sekarang ni hah? Aku, kalau anak-anak sedara aku panggil aku Pak Itam, aku tak lah terasa tua sangat, tapi kalau orang lain panggil aku dengan gelaran tuh, aku rasa tua sesangat ekekeke

Long break sekejap, sembang sama bebudak tuh, so aku buat keputusan nak ke Raub, nak keluarkan duit yang ada sesikit tuh. Tak boleh jadi macam nih, minyak kereta dah nak kena isi, minggu depan nak hantar kacang, nak bayar postage, dan nak beli benda-benda kerja kebun lah jugak. Banyak (bagi aku lah) nak guna duit nak berkebun nih, so far Long cuma kasi RM 700 ituhari aje untuk beli cocopeat sama polybags. Yang lainnya semua guna duit aku sendiri, duit hasil jualan kacang, jugak belen-belen yang adik beradik aku hulur. Sengkek sungguhlah hidup aku nih kan? Tapi I'm holding on, walaupun tak sapa tahu kadar kesengkekan aku nih. Tak apa, in a few months InsyaAllah aku akan ada duit.

Kau jangan pelik dan jangan salahkan aku Dear Diary, kalau masa tuh nanti aku pakai branded punya jam tangan, atau apa-apa lah fashion-statement lain. Macam orang lain jugak, aku tahu yang I am not necessarily the most confident people in the world, but I learn how to build up my confidence by altering my appearance. 

Aku rasa aku lah orang paling selekeh kat Raub pagi nih, mana tak nya, aku pergi tuh dengan berpakaian kerja yang bersempelek dengan tanah. 

"Apa pasat lu beli 5 guni, lulu-lulu (dulu-dulu) lu sikali angkat luapuluh guni?", tokay nursery tuh tanya aku masa beli sabut kelapa.

"Saya punya mak tarak suka itu kotor, habuk. Beli 5, kasi masuk bonet, itu ok", aku kata gitu.

"Ooo itu macam ka?", kata Cina tuh lagi.

Aku singgah kat Kedai Kacang Sempalit sebab nak beli air, tokay tuh kasi free aje sebab dia dah kenal aku. Diaorang tanya jugak aku, bila lagi nak hantar akar pokok kacang, kat mana aku jual kacang, dan boleh ker aku supply kacang kat diaorang macam dulu tapi aku kata aku cuma sorang, tak sanggup aku nak berhempas pulas macam dulu tuh. Lagipun kacang tak berapa ready sangat lagi pun untuk dicabut. Walau macamana pun aku ada sikit rasa bangga dalam diri bila mengenangkan yang tokay Kacang yang femes tuh pun boleh jadi ngam dan baik dengan aku. 

"Kalau deme nak, pergi lah cabut kacang yang di sana tu, tak berapa tua sangat lagi tapi kalau nak makan tu boleh lah", aku kata gitu kat AdikDin sama kawan dia. 

Kesian pulak aku menengoknya, diaorang datang dari jauh, tak kan sebutir kacang pun tak boleh kasi, kan? So diaorang berempat pun cabutlah kacang tuh, nasib baik semalam hujan so tanah lembut, senang jadinya nak cabut. 

"Nak buat mende akar kacang nih?", tanya one of AdikDin's friends bila aku kata yang aku nak akar-akar pokok kacang tuh, nak jual kat Kedai Kacang Sempalit tuh.


"Buat ubat keras kote", aku kata gitu sambil gelak.

Balik dari masjid, teruslah aku sama Long mencabut lagi sebaris kacang sebab yang diaorang cabut tuh sikit sangat, pulak tuh yang tak elok (yang masih muda, yang kecik-kecik) pun diaorang leraikan jugak tak guna akal ker bebudak nih sampaikan terpaksa mak sama Long pilih balik semula kacang yang dah diaorang leraikan tuh.

"Te'elok, muda lagi kacang nya. Yang di senoho terh lawa-lawa isinya, hak tu menjadi, yang mak tanang terh", mak kata gitu kat Long.

Ha, tengok tuh! Tengok tuh! Nampak sangat kelentongnya ekekekek. Usaha-usaha pemalsuan data sedang dijalankan. Adoilah, gelak jer lah aku dengan mak nih.

Kacang yang mak tanam tu lah yang paling tak menjadi, yang sampai sekarang aku biarkan pokoknya begitu aje tak bercabut, sebab aku nak jadikan itu sebagai satu peringatan yang jangan cakap besar, walaupun claim nya dah lama bertanam kacang.

So dapatlah dalam 2 kilo kacang untuk diaorang bawak balik, minggu depan agaknya diaorang nak datang lagi untuk beli benih.

Syukur Alhamdulillah hujan turun petang nih, sebelum waktu Asar. Lebat sungguh turunnya sampaikan banyak pokok cili yang terlentok. By 5-15 pm hujan berhenti tapi dah lewat sangat untuk kitaorang turun ke kebun.

Dengar katanya UstazM ada mengajar mengaji malam nih tapi tak ada pulak, mungkin sebab hujan kot? Iyalah, kereta dia masih di workshop. Dan lepas Isyak hujan turun lagi, tak lebat tapi nampak gayanya macam nak lama jer turunnya.