Wednesday

Rabu - 09102013

"Mak ada bawak balik mee nih, pagi esok awak tak payah makan di kedai lah", kata mak malam semalam.

And so pagi nih breakfast mee kari tu lah. Mak doesn't get it, aku breakfast kat kedai tuh bukan apa, itu jer masanya aku "menengok dunia luar", itu jer masa nya aku nak "bercampur dengan orang banyak", kan? Masa lain tuh aku sentiasa di rumah, di kebun. Masa sembahyang kat masjid 5 waktu tuh doesn't count lah kan, bukannya aku "jual ubat" pun masa kat masjid kan? Aku bukannya macam Ustaz Scammer tuh kan?

So awal pagi aku dah di kebun, aku siapkan menyiram awal sikit pasal nak mencabut kacang.

Since S nak guna air (pam), aku biarkan dia kat kebun sorang-sorang, aku ke Sungai Ruan sekejap, beli 2 botol minyak 2T. Parak gini, so far dah 2 botol yang habis aku guna. Then singgah kedai Samad kejap, beli air.

"Laaa, Samad royak nok gi kebun Abe", kata bini Samad. Rupanya Samad bosan, dia merayau-rayau ke kebun kitaorang. Laju jer dia bersembang pasal projek apa tah, sama S, so aku terus aje lah mencabut kacang, sekejap jer dapat sebaldi penuh.

Then Samad datang bersembang dengan aku, gaya macam orang bermasalah jer Samad tuh, dia kata dia bosan berniaga, itu yang dia datang jalan-jalan ke kebun nih, tak pernah lagi dia datang macam ni. So banyaklah benda yang kitaorang sembangkan, sampaikan aku berhenti mencabut kacang sebab nak layan dia bersembang. 

Dia tanya aku apa pasal tak guna baja yang boleh buat buah jadi banyak, so aku beritahu yang aku usahakan projek kacang nih tak guna pun. Benih tak beli, baja pun baja subsidi Kerajaan. Ada aku terfikir nak guna baja yang mahal tuh, yang boleh kasi banyak hasil, tapi aku tak ada duit. Mungkin akan datang aku cuba beli baja tuh. Aku beritahu Samad yang aku berkebun nih bukanlah dengan sepenuh hati sangat pun. Aku beritahu yang aku macam berbelah bagi, samada nak teruskan duduk kampung, atau teruskan hidup di tempat lain. 

"Tanah nih dah atas nama awak ker?", Samad tanya aku.

Pelik aku, apa pasal ke situ pulak soalan dia? And so dia ceritakanlah pasal cerita dia yang "terpaksa" jaga (arwah) ayah dia dulu tuh. Adik beradik dia macam lepas tangan gitu. Tapi, dia dapat tanah peninggalan orang tua dia, yang dia usahakan.

Lain cara diaorang nih, kata aku dalam hati. Kitaorang tak ada lah sampai ke bab tanah fikirnya, sapa-sapa adik beradik aku nak kerjakan tanah, nak dibuat rumah, by all means kerjakanlah, buatlah. Tak kan nak umpan, ok, kau duduk kampung jaga mak, tanah nih tukar atas nama awak". Eeee, tak masuk kat kepala otak aku benda-benda macam tuh. 

"Abih, tak kan awak nak hidup macam ni jer, awak kena fikir pasal diri sendiri jugak", kata Samad. 

Aku rasa lah kan, kalau aku banyak bersembang dengan orang lain, banyak kali ayat "awak kena fikir pasal diri sendiri jugak" tuh sebab so far, selain dari Akak The, Chu, Pak Andak, pernah keluarkan ayat yang sama maksudnya.

"Itu pasal aku rasa tahun depan aku kena mengorak langkah. Cewah", aku kata gitu sambil gelak.

"Sesetahun dua nih aku kena kawin", serious jer aku cakap gitu. 

"Abih tu awak tak nak duduk di kampung, awak nak merantau lagi ker?", Samad tanya aku.

Aku tak jawab soalan dia.

Banyak lah benda lain yang kitaorang sembangkan, tak pernah aku ceritakan kisah aku, bayang-bayang plan aku, kat orang lain tapi I see no harm ceritakan kat Samad tuh. At least dia tahu yang I am not just a regular kampung guy, or at least biar dia tahu yang aku ada perancangan aku tersendiri. Sebab kadang tuh I have the feeling yang orang luar pandang aku, anggap aku nih bodoh. Entah, tapi memang ada aku terasa macam tuh kadang tu.

Then tercerita pasal kehidupan aku di Amerika dulu, the last 3 years or so, masa aku di New York. Pasal kerja aku menjaga orang cacat yang kaya raya. Yang cerewet tapi baik hati. Yang suka sangat kat aku punya kerja sampaikan di luar pengetahuan aku, nama aku ada dimasukkan dalam will (wasiat) dia. Yang nak dijadikan cerita, disebabkan aku ditangkap, ditahan dan dideport, "will" tuh dijadikan macam Trust Fund. Yang dah pun ditransferkan ker Bank Of America di Singapore. Yang bermakna aku kena ke Singapore suatu hari nanti. Yang buat masa ini aku masih tak dibenarkan buat passport baru, oleh Immigration Malaysia (pasal overstayed kat negara orang dalam tempoh yang maha lama). Yang kalau pun aku dah boleh buat passport baru nanti (akhir bulan nih ban tuh tamat), aku masih tak boleh ke luar negara pasal aku ada hutang income tax, yang harus aku clearkan, yang harus aku kawtim, sebab zaman-zaman aku kerja dulu, income tax terus ditolak dari gaji, and so aku ingatkan dah berbayar tax aku tuh.

There I said it, so sekarang kau tahu apa masalah dan plan aku untuk 2014 onwards, kan Dear Diary? 

As always, you are such a bitch lah Dear Diary!

"Banyak ker?", Samad tanya aku.

"Ada lah sesikit", aku jawab gitu.

Sampai 12 lebih kitaorang sembang, aku dah macam saspen jer sebab sekarang nih kitaorang ke masjid for Zohor sebeum pukul 1, takut tak sempat jer.

"Eh, bila-bila nanti aku nak kau bawak aku ke Sekolah Tahfiz tempat anak awak belajar tuh, boleh tak?", aku tanya Samad.

"Boleh, tak ada masalah", kata dia, macam ada benda dia nak tanya tapi aku buat bodoh jer, terus aku berkemas-kemas.

Syukur Alhamdulillah, petang nih hujan setelah sekian lama tak turun. Tak lebat tapi petang nih aku tak payah nak menyiram, mungkin pagi esok pun tak payah. Dan senanglah aku nak mencabut kacang sebab nak kasi kat Rizal. 

Since tak payah menyiram, aku ambik kesempatan untuk membaja cili, aku tabur baja tuh ikut lawan pusingan jam, macam orang Tawaf. Benda-benda sunat gitu kadang-kadang kita terover-look kan? Then aku mencabut kacang, rasanya dalam 3 kilo yang dapat aku cabut, again, setiap kali aku leraikan buah dari pokok, aku gunakan untuk berzikir, itu aku mudah sangat lupa. Tadi tuh aku teringat pasal masa tuh aku bersyukur yang kacang aku banyak hasilnya, mencabut pun senang, dan kawasan pun bersih. Dibandingkan dengan keadaan sebelum ini, memang jauh bezanya, dalam serba hal.

"Lada terh dah banyak masak, mat nyer awak tak petik?", mak tanya aku masa aku tengah menimbang kacang tanah.

Haji Ramli ternampak aku kasi kacang kat Rizal, masa lepas Maghrib tadi, so dia kata dia nak beli 2 kilo, dia nak Sabtu nih. Aku kata aku nak jual sekilo jer kat dia sebab sekilo lagi tuh memang aku dah niat nak kasi kat dia pun. Aku tak nak ramai orang tahu yang kacang yang aku tanam dah berisi sebab aku takut tak ada masa nak mencabutnya, aku banyak kerja lain nak dibuat. Even sekarang pun aku dah macam risau sebab kawasan untuk ditanam seterusnya harus aku dulu kan, dan benih pun belum aku sediakan lagi.

Smooth jer masa mengaji dengan Ustaz Simon Cowell tadi, dengar khabarnya Kelas Mengaji dia nih akan ditukar ke malam lain, dan dia tak berapa puas hati sebab tak dapat kata putus dari Pengerusi Masjid pun lagi.

Samad ajak aku duduk semeja dengan dia masa jamuan lepas Isyak tapi aku duduk kat meja kosong, sebab aku sure yang EnRoss (Pengarah CCRC Sungai Ruan) akan duduk semeja dengan aku. Puas Samad mengajak aku, aku buat tak tahu jer, dan aku rasa aku boleh baca apa yang bermain kat kepala dia (dari riak air muka dia) bila dia tengok EnRoss duduk semeja dengan aku. 

Tapi aku sure yang dia tak reti baca apa yang ada dalam pemikiran aku, yang once in a while aku nak lah jugak bersembang dengan orang yang so-called berpangkat dan berpengaruh gitu. 

Samad, cuba ko fikir, tentu ada sebab apa pasal EnRoss duduk semeja dengan aku walaupun ada meja lain yang kosong. Ko tentu pernah dengar pepatah/peputus, Hanya Jauhari Yang Mengenal Maknikam, kan? Ekekekek