Wednesday

Selasa - 22102013

Lepas Subuh tadi aku tidur sekejap macam biasa tapi kali ini sekejap aku tuh tak macam biasa, sedar-sefar dah 8 setengah, terus aku bingkas bangun. Aku tengok pintu belakang terbukak, maknanya mak di luar, so aku intai-intai tengok apa yang mak buat.

Rupanya mak nun di plot tempat kacang, cili, yang dulu tuh mak's play-area, tempat tanam sayur. Pelik lah aku, tak pernah-pernah mak ke situ, round ke3 mengacang dah halfway dah nih, round ke2 dulu langsung mak tak tolong apa-apa, apa pasal pulak mak ke kebun pagi nih? Tak ada ker daun rambutan kering yang gugur untuk mak sapu? Ekekekke. Aku mula menyalahkan diri aku sebab bangun lambat.

Don't get me wrong Dear Diary, bukan aku tak berapa berkenan (aku kata "tak berapa berkenan" instead "tak berkenan") mak ke kebun, kalau mak buat kerja, by all means buatlah. Cuma yang aku tak sukanya, "after-effect (ekekekek) tuh nanti, cerita-cerita yang bakal digembar gembur sana sini nanti tuh.

Again, don't get me wrong Dear Diary, bukan aku bersangka buruk kat mak tapi itulah hakikatnya, soon akan ramailah tahu cerita-cerita, as if sepanjang masa mak berkebun, as if kacang tuh mak yang kerjakan semuanya.

That's the part yang aku tak tahannya tuh.Tapi aku nak buat macamana kan?

And so cepat-cepat aku breakfast, makan roti, panaskan teh yang mak buat semalam (see how frugal aku kan, aku tak buang teh tuh, aku panaskan guna oven), dan rebus telur separuh masak 2 bijik. Then aku ke kebun, mak nun kat sebelah sana, aku kat belah sini, kat bahagian depan rumah. Tentu mak fikir, apasal pulak aku tak ke ke kedai for breakfast (sebab laluan nak ke kedai tuh kat kawasan mak buat kerja tuh).

Aku mencabut rumput di sekeliling pokok kacang, then menambun pangkal pokok-pokok tuh, laju jer aku buat kerja as if nak "lawan" kerja yang mak buat, yang aku tahu, tak lah seberapa (as compared to cerita-cerita yang bakal bergema heheheh). Mungkin jugak sebab sesambil kerja tuh aku asyik dok fikir yang why on earth is mak ke kebun pagi nih, itu yang buat aku laju aje kerja.

Then Ida talipun.

Memberitahu yang baru nih Long ada talipun dia, membincangkan pasal masalah siapa yang nak temankan mak nanti now that aku memang confirmed (InsyaAllah) akan duduk di KL soon. Ada 2 penyelesaian, samada AdikDin akan temankan mak, atau kalau tak jadi, Nuar akan hantar Bibik dia yang baru (yang alim, dengar ceritanya) untuk duduk sama mak. Dan Ida berkeras suruh Long panggil semua adik beradik (terutama yang lelaki), berbincang, make sure yang semua hulur duit bulan-bulan, so that AdikDin akan dapat RM 1000 sebulan nanti.

"Kalau macam tuh, aku nak terus duduk kampung", aku kata kat Ida sambil gelak-gelak.

Aku dah terbayang yang suatu masa nanti masa sembang-sembang dengan AdikDin, aku akan kata something like this, "Awak untunglah dapat seribu sebulan, Pak Itam dulu dapat 200 jer, uko kembang kempis perut Pak Itam, tau dak?".

Ida nak jugak Long slow talk dengan mak, "menyedarkan" mak apa-apa yang mak tak sedar, atau apa yang mak buat-buat tak sedar. Aku suka cara Ida nih, very matured, cara dan pemikiran dia macam sama dengan apa yang aku rasa sepatutnya dibuat lama dah dulu, tapi itulah, in case "you-are-a-little-late-I'm-already-torn" jugaklah nih.

Not at all my intention nak menggegarkan pokok yang adik beradik aku selama ini ingatkan tak bergoyang. Aku nak turun dari pokok tuh, itu yang terbergoyang tuh hehehhee

Aku nak turun tuh Dear Diary, sebab ada dahan sekah.

Aku rasa it's about time lah Long, sebagai anak sulong, memainkan peranan sikit. Selama ini Long cool aje, cool in the sense dia tak buat apa-apa, as if pokok tuh tak akan bergoyang.

As if tak ada pun daun kering yang gugur.

Aku pun cool jugak sebenarnya, aku rileks jer kat pokok tuh walaupun kadang tuh aku terpaksa makan putiknya aje, walaupun kadang tuh ada tebuan buat sarang kat pokok tuh, aku tetap berkerabat kat dahan, uko sekah dahan tuh, so aku buat keputusan nak turun dari pokok.

And so, now it's up to my adik beradiks, samada nak tebang pokok dan ditanam semula, atau biarkan aje.

Aku berbelah bagi samada nak kejutkan mak dari tidur atau tak, masa nak pergi masjid. Tak boleh (berdosa?)  kejutkan mak yang tengah tidur. Tapi, kalau aku tak kejutkan mak, nanti aku disalahkan pulak, pernah terjadi dulu tuh, mak sound aku sebab lambat kejutkan mak untuk Sahur. So aku kejutkan jugaklah.

"Saya pergi dulu lah, tak dan dah nih", aku kata gitu, dah nak masuk waktu sangat dah, nak tunggu mak nak mandi lagi kan, sure dah tak sempat.

"Tak sedar langsung, letih sangat", kata mak.

Hmmmm.....

"Awak ke Sungai Ruan karang, beli racun tikur, ada kesan tikus tempat kacang hujung terh. Blah blah blah", kata mak.

"Yang mana?", setahu aku tak ada pun kesan tikus kat kawasan tuh. Ker mak mereferkan kawasan kacang yang mak tanam tuh? Yang mak kata kat Long, menjadi kacangnya? Yang aku sampai sekarang, aku biarkan aje sebab kacang kat situ memang tak menjadi pun, dah masuk 5 bulan nih, semua dah reput sendiri jer.

And so masa mak ke surau petang nih aku pun pergilah jenguk-jenguk kat tempat kejadian tuh. Uko puas aku peratikan, nak tengok apa kerja yang mak buat tadi (with a slight exaggeration there heheheh), ada lah setambun kesan rumput yang dicabut. Apasal kacang nih tak ditimbus pangkalnya, patutnya lepas cabut rumput di sekeliling pokok, timbuslah pangkal kacang tuh dengan tanah. Ooo, nampak gayanya 3 empat hari punya kerja lah nih kot? Kalau aku, sepagian jer boleh siap.

Lepas Asar aku mencabut rumput lagi, kat kawasan lain pulak. Dapatlah a few baris yang aku repair, aku tambun elok-elok, too bad pokok kacangnya jarang-jarang. Kepala aku pening, memantak-mantak, sejak tengahari tadi dah aku peningnya, masuk angin badan aku nih. Tu lah, tak breakfast kat kedai, sampai pening-pening kepala aku. Sepetangan nih aku asyik buang angin jer, membuak-buak, berkepul-kepul, berpusu-pusu aku kentut, jugak angin yang keluar dari mulut (bukan bernafas melalui mulut, tapi yang macam sendawa tuh).

Dari kejauhan aku nampak mak sama Makcik Esah balik dari mengaji, Makcik Esah tak bawak basikal macam biasa. Sampai depan rumah, lama diaorang bersembang. Perempuan kan, ada jer yang disembangkan. Aku masuk rumah walaupun awal dari biasa, sebab nak tidur sekejap, pening betul lah kepala aku.

Tak ada pulak UstazTab malam nih, dan aku ke luar ambik angin, sesambil sapu ubat pening kepala. Dah 3 biji Panadol aku telan, InsyaAllah by malam nih ok lah kot. Aku tak ajak pun Ariff ke kedai di depan masjid tuh walaupun dia jeling-jeling aku. Makan mee soup pedas, sampai berpeluh-peluh aku dibuatnya.

Hujan turun lebat selebatnya just before Isyak, dan berterusan sampai ke pagi sebab aku tersedar beberapa kali tengah malam/pagi nih. Semalam tuh, balik aje dari masjid aku terus tidur, tak online pun. Sebab pening kepala tu lah, lagipun aku bercadang lepas Subuh aku tak nak tidur dah, aku nak ke kebun awal sikit. Tak kalu, mak yang akan ke kebun. Yang akan membuatkan aku rasa guilty.