Monday

Ahad - 27102013

"Salam. Nak mintak tolong sikit. Mcm nih, aku nak pergi Balqis' Concert Day nanti tapi aku tak ada duit, so klu boleh aku nak pinjam duit dari awak,awal thn depan aku bayar balik. Kalau tak boleh, tak apa,I can understand. Thanks. Salam"

Gitu bunyi message yang aku hantar kat FB Teh awal pagi tadi. Tiba-tiba jer dapat idea macam tuh so sementara Teh masih tidur, aku hantar mesej tuh.

Akhir bulan depan, Tadika Teh/Kak Teh akan ada Concert & Graduation Day, happening event kat Bandar Tasik Puteri sebab tadika tuh is one of the biggest in Rawang, murid dekat 150 orang. Aku nak pergi sangat tuh sebab budak-budak yang aku ajar tahun lepas, diaorang akan "grad", so ini aje lah peluang nak tengok diaorang. Sports Day bulan 6 lepas aku pergi, tak kan hari terakhir diaorang aku tak pergi, kan?

Aku meneruskan kerja mencabut kacang, memotong akar pokok kacang. Dalam 8 setengah gitu semuanya siap. Mak ke rumah orang kawin, sama Tihah/Chu, awal perginya, pukul 8 lebih. Petang semalam mak pergi jugak, tapi pergi sama Makcik Rempit.

Best jer kerja sorang-sorang, at least aku tahu yang aku bebas buat apa aku suka tanpa ada anak mata yang mengekori pergerakan aku. Selfish ker aku ni hah, orang tengok pun tak boleh? Bukannya tak boleh tapi aku tak berapa selesa gitu, aku terpaksa maintain ayu sepanjang masa, dan yang buat aku tak tahannya, akan ada report lapuran yang dibuat nanti tuh. 

Wahai kau burung dalam sangkar,
Sungguh nasib mu malang benar,
Tak seorang pun ambil tahu,
Duka dan lara di hati mu.

Batin menangis hati patah
Riwayat tertulis penuh dengan
Tetesan airmata

Habis kacang di plot tuh aku cabut, aku ke plot lain pulak, kat tempat yang AdikDin cabut dulu tuh, yang aku nak reservedkan untuk kawan dia yang nak beli untuk dibuat benih. Weekend depan dia datang ambik, kot? Rasanya cukup untuk aku penuhkan orders, jugak untuk aku buat benih.

Dapat mencabut 2 baris aku berhenti, then aku decide nak mula menanam, guna kacang-kacang yang dah tumbuh, ada a few genggams kacang yang dah tua, yang dah terjulur akarnya, so aku tak payah nak kopek kacang tuh, terus tanam macam tu aje. So dapatlah 2 baris yang aku tanam. So dengan rasminya, harinih mulalah aku menanam kacang untuk round ke 4. Damn, cepatnya aku tua kan? Rasa kejap jer, alih-alih dah kali ke 4, musim ke 4 mengacang. 

Since kerajinan membuak-buak, aku mulalah mengopek kacang yang aku jemur ituhari. Keras-keras lagi kulit kacang tuh sebab jemurnya pun sekejap aje tapi aku kopek tuh guna pliers so mudahlah kerja aku. 

Hujan lebat masa kitaorang nak pergi Asar. Since tak dapatlah nak ke kebun, aku sambung mengopek kacang aje lah, yang by the time aku siap, dapatlah lebihkurang sekilo. Bersyukur betul aku sebab macam senang jer kerja aku, dah lah tak payah nak menyiram, kerja-kerja mencabut kacang pun aku buat sistematik, lepas satu, satu kerja aku selesaikan. Dan kalau dulu aku macam risau sebab benih belum ada sedangkan tapak untuk ditanam semakin meluas, tapi sekarang benih dah ada dan aku dah pun mula menanam. 

InsyaAllah minggu depan aku nak menanam aje lah kerjanya, lepas selesaikan semua orders yang tertunggak. Mulanya aku rasa nak suruh AdikDin aje lah yang menanam kacang, sebab dia yang akan duduk kamung temankan mak nanti tapi on second thought, lebih baik aku buat kerja as if aku akan stay kat kampung nih seumur hayat. 

Ada jugak aku niat nak menakut-nakutkan AdikDin, nak kata kat dia yang how boring it is duduk kampung, tak dapat nak ke mana-mana, tak ada kawan, etc. Tapi, buatnya dia tertakut dan terus tak jadi nak duduk kampung, aku jugak yang payahnya sebab aku tak berapa setuju idea yang mak akan duduk sama Bibik yang Nuar nak hantar balik kampung tuh. Senang cakaplah, aku tak percaya orang Indon nih, sebaik mana pun diaorang, sealim mana pun diaorang. Sikit pun aku tak percaya.

Haji Ramli nak beli kacang, so aku terus aje lah bawak masa ke masjid Maghrib. Aku perasan yang mak tak tanya apa-apa pun. Biasanya mak akan tanya, "Awak nak bawak ke saper kacang terh?", then bila aku sebut nama orang tu, mak akan tanya, "Berapa awak juei ke dia?", dan akan ada soalan lain bergantung kepada jawapan aku samada aku kasi free, aku jual RM 5 atau RM 6 sekilo. Tapi malam nih mak tanya pun walaupun ada aku tengok mak jeling-jeling, nak tahu kat sapa aku kasi kacang tuh.

Cuma 4 orang jemaah yang mengaji sama ImamHajiMat malam nih, 2 lelaki, 2 perempuan. Dan hujan turun ya amat lebat. 

Sebelum tidur aku checked my other FB, ada reply dari Teh, dia kata, "No problem. Acc. no pls". So, InsyaAllah, akhir Nov aku akan ke KL seseminggu. Dan 3 minggu lepas tuh, hopefullu sebelum Krismas, aku akan di KL lagi.