Sunday

Sabtu - 05102013

Dua kali mak ke Pekan Sehari pagi nih, ada benda lupa nak beli kot? Aku ingatkan mak baru nak pergi, then aku tengok bakul dah penuh, then aku nampak mak keluar lagi sekali. Aku pun melepak lama jugak kat kedai Samad, breakfast sambil baca paper lagi tuh. Then S datang, dua kali aku menolak tapi dia bayarkan jugak untuk aku.

Aku menyiram aje pagi nih, by noon siap semuanya di kedua-dua sections, menyiram guna air paip, jugak guna pam. Panas sungguhlah sekarang nih, tak pernah-pernah menyiram cili setiap hari, dan kacang pun dulu pernah aku tak siram berhari-hari tapi kali ini semacam panasnya, melepek-lepek kacang aku kalau tak disiram setiap pagi dan petang.

Aku cadang nak bawak mak pergi tengok kubur (arwah) pak sebab mak belum tengok lagi kubur baru nih, tapi panas sangat. Weekend aje yang berkesempatan kalau mak nak pergi ziarah sebab weekdays tergesa-gesa sangat, mak nak ke surau lepas Zohor. Takkan nak pergi waktu Subuh/Maghrib/Isyak kan? Asar kan ker mak sembahyang di surau?

Long ada balik petang nih, masa aku tengah menyiram. Tapi Long sibuk pulak nak mengelearkan pokok pisang yang dia tebang dulu tuh. Dah banyak pulak anak pisang yang tumbuh, yang kena dicantas soon. Mak pulak, phobia sangat tengok benda-benda gitu, semuanya nak dibersihkan. 

"Cepat sungguh tumbuhnya anak-anak pisang terh", kata mak.

Long pun macam aku, faham maksud mak, yang mak nak kan anak-anak pisang tuh dicantas. Dengan Long jer mak seronok sangat bagi hints suruh buat kerja-kerja gitu, atau suruh meracun ker etc. Dengan aku sorrylah, bukanlah bidang kerja aku nak bakar sampah, menebang pokok pisang yang berpenyakit, buat benda-benda gitu. Kerja aku cuma menguruskan cili sama kacang tanah. Kerja-kerja yang berfaedah, kerja-kerja yang mendatangkan hasil. Kalau kerja-kerja yang membuang masa aku macam tuh, aku tak ambik port langsung.

"Kena beli pam yang besar sikit dak, mamperh (mampos) awak nak menyiram hari-hari:, kata Long masa kitaorang nak ke masjid. 

"Tunggu bulan 1 lah, nak beli yang besar sikit", aku kata gitu.

"Lambat lagi....", kata Long, pelik agaknya dia apa pasal bulan 1, dan di mana aku akan dapat duit?

"Bulan 12 kan ker musim hujan? (Menyiram) Macam ni ok dah buat masa ni", aku kata gitu. 

Aku rasa macam nak beritahu Long aje yang tahun depan aku akan lebih banyak spend masa di KL dari duduk kampung. Atau dalam bahasa lainnya, aku akan duduk di KL, dah tak nak duduk kampung lagi. Atau dalam bahasa lainnya, aku dah duduk KL tapi selalu balik kampung, unlike sekarang, aku duduk kampung dan dah tak ke KL dah. 

Tapi rasa macam a little too early nak beritahu dia, takut nanti terus didiscuss sama mak, payah pulak aku nak menjawabnya. Then again, nanti kalau dah bulan 12 baru nak beritahu, terkejut pulak orang, tiba-tiba aje kan? I have the feeling yang semua orang take for granted yang aku akan duduk di kampung selamanya. Tetap dan tak berpencen gitu. 

Salah tuh. True yang aku ada kata yang aku tak tolak kemungkinan aku akan terus duduk di kampung, provided semuanya meneronokkan aku. Since ada a few things yang kurang menyeronokkan aku, ada a few things yang menyenakkan aku, then it's safe to say sekarang nih yang I'm better off duduk di KL. 

Dear Diary, duduk di KL tuh maksudnya tak duduk di kampung sepenuh masa. 

Ini contoh jer Dear Diary, don't bloody take it too seroiusly, ok? Katalah aku mengembara ke South America selama sesetahun. Aku dikira duduk di KL kan? Katalah aku keluar Tabligh 4 bulan, aku masih dikira duduk di KL jugak kan? Katalah aku setuju untuk buat kerja volunteer kat masjid-masjid di Banjar Luka, Bosnia, kat tempat kawan setahanan aku dulu tuh, Amir-Bosnia. Aku masih dikira duduk di KL jugak kan? Katalah aku setuju untuk buat kerja volunteer jugak, kat Centro Islamico Guayaquil, Ecuador, aku tetap dikira duduk di KL jugak kan?

Tapi Dear Diary, macamana kalau aku terkawin dengan orang sana nanti, masih kah aku dikira duduk di KL jugak? 

Ha, apa? Soalan tuh advanced sangat? Hokay!

"Tengoklah sangkat (setakat) mana dia terdaya.....", aku pernah terdengar mak kata gitu kat a few orang, masa mak bersembang pasal aku. Dengan Kak Teh mak pernah cakap gitu, aku ada terdengar.

Lagipun, kan ker masa mula-mula aku menyurakan niat nak duduk kampung dulu tuh, lepas pak meninggal, mak jugak yang tanya aku, "Awak nak kerja mende? Mana awak nak dapat duit? Nanti apa kata orang kampung?"

Laaa, apa kaitannya ayat-ayat mak tuh dengan keadaan sekarang? Ekekekkeek, aku pun terconfused nih. Mungkin sebab aku berbelah bagi nih kot, part of me kata, nyah lah kau dari bumi Ulu Gali nih, another part of me kata, duduk kampung jer lah, aman damai, tenang.

Apa-apa lah, I'll cross the bridge when I get there. Atau mungkin aku naik sampan. Atau berenang. Mungkin jugak aku buat jambatan baru. Who knows.

Tak ada pulak UstazM malam nih so aku ambik kesempatan tuh untuk baca Quran/Terjemahan sendiri-sendiri pasal minggu nih packed sungguh dengan Kuliah Ugama/Kelas Mengaji sampaikan aku tak ada peluang nak baca. Sapa pulak lah yang alihkan tanda kat Quran/Terjemahan aku tuh, dah terpaksa aku kena agak-agak kat mana aku berhenti baca dulu tuh. Aku perasan yang ada sorang berdua yang guna Quran/Terjemahan aku tuh.