Friday

Khamis - 03102013

Semakin hari semakin malas aku nih, tiap pagi macam tuh, bercinta rasanya nak ke kebun, lepas balik dari breakfast tuh. Tapi pagi nih aku kuatkan jugak semangat, yang by the time aku buat apa-apa yang patut, semangat aku kembali pulih. And so ralit jer aku buat kerja sorang-sorang.

Habis (or rather belum siap sepenuhnya) kerja membela pangkal cili kat Zone 3a, aku ke bahagian cili yang ditanam antara pokok-pokok pisang tuh, best kerja kat situ, teduh dan tersembunyi, senang nak melepak. Aku terperasan yang S pun ada kat sebelah sana tuh. Dan ada sorang perempuan, yang aku intai-intai, bukan bini dia. Tak kan anak tiri dia kot? 

Apasal pulak bawak perempuan kerja kat kebun? S nih tak senonoh sikit orangnya, so aku pastikan yang diaorang tahu aku ada dekat-dekat situ, itu yang kuat jer aku menyangkul, saja jer aku cangkul kawasan batu-batu, biar berbunyi kuat. Iyalah kan, mana lah tahu kalau-kalau diaorang romen kat celah-celah pokok pisang tuh, kat bawah rimbunan barisan pokok-pokok serai. Macam yang aku cakap, S tuh tak senonoh orangnya. Ituhari, tengahari dah, aku tak perasan S masih ada kat kebun, dalam pukul 3 lebih tu, aku berihat sekejap kat beranda. Then aku terdengar bunyi, then aku peratikan arah bunyi, aku nampak macam benda pelik. Macam jagung bakar, bila pulak aku tanam jagung, kata aku dalam hati. Rupanya S tengah kencing, selamba jer dia kencing kat kebun, menghala ke rumah, as if kat rumah tak ada orang. 

"Awak sembahyang Asar di surau kang", kata mak, balik dari Zohor.

"Tak lah, saya sembahyang di masjid. Lambat siapnya di surau tu", aku kata gitu.

Hari nih Khamis, ada Kelas Ugama untuk jemaah perempuan (dulunya dibuat kat masjid tapi dah dipindahkan kat surau sejak minggu lepas, kan?) so mak nak aku sembahyang Asar kat surau, for I don't know what reason lah kan?

"Cik Yah (jiran kitaorang) nak buat Tahlil agaknya, dia masak pulut", kata mak lagi.

Apa ke jadahnya buat Tahlil kat surau lepas Asar? Kan ker jemaah perempuan jer yang ramainya nanti tuh? Biasanya buat Tahlil lepas Isyak, kat masjid, sebab ramai orang. Tak masuk akal, kan? Then baru aku terperasan yang itu cuma "perangkap" mak supaya aku sembahyang kat surau. Pelik aku, apasal mak nak sangat aku sembahyang Asar kat surau bila ada Kelas Ugama tuh, sedangkan petang-petang lain tak ada pun mak suruh macam tuh, sejak pertengahan Februari (masa ada kereta) lagi aku memang sembahyang kat masjid. 

Hujan turun rintik-rintik lepas Asar, sepatutnya aku tak ke kebun tapi bila memikirkan yang kalau aku tak turun ke kebun, kemungkinan mak akan tanya, "mengapa tak ke surau lepas balik dari masjid?", so terpaksalah aku ke kebun jugak, buat apa-apa yang patut. 

Selalu macam nih, sebelum buat sesuatu, aku kena fikir kemungkinan-kemungkinan, aku kena bersedia dengan jawapan-jawapan pada soalan-soalan mak. 

Sebelum ke masjid for Maghrib, aku makan nasi dagang yang mak tapau dari surau, sebab biasanya Ustaz yang kasi Kuliah malam nih, kuliah dia meleret-leret sampai 9 lebih, lepas Isyak pulak sure ada Tahlil, dan aku selalu kelaparan. So itu yang makan siap-siap tuh, memang tak pernah pun aku makan sebelum Maghrib. 

Tak pernah-pernah aku makan sebanyak yang aku makan masa jamuan lepas Isyak tadi, siap bertambah lagi tuh, itupun ada lauk yang aku tak makan. Sampaikan aku rasa aku tak boleh nak bergerak lebih-lebih, kena tegak aje pasal perut aku penuh dengan makanan. 

One of the things yang aku akan miss pasal kampung nih, bila aku dah tak duduk sini lagi nanti, sure nya pasal masjid Kampung Hulu Gali/Tok Machang, Sungai Ruan nih. Kat masjid ni lah tempat aku banyak menimba ilmu, dan kat masjid ni lah tempat aku berselera makan.