Thursday

Khamis - 10102013

Pagi nih tak payah menyiram pasal tanah masih lembab, semalam kan ker hujan, walaupun tak lebat. So aku ambik kesempatan hari baik bulan baik nih dengan membuat kerja-kerja lain yang banyak tertangguh. 

Mulanya aku memetik cili, ahaks, aku petik guna jari jer sebab semalam masa sembang dengan EnRoss, dia kata tak bagus guna gunting untuk memetik cili, rosak pokok cili tuh nanti, guna jari lebih elok, ada dia kasi hujah saintifiknya tapi aku tak berapa reti nak explain. 

Mulanya nak berenti kerja memetik cili tuh sebab dekat setengah jam memetik, berapa gm jer yang dapat, tapi bila mengenangkan yang kalau bukan aku, siapa lagi yang nak petik, then dengan rendah dirinya aku teruskan kerja yang maha membosankan tuh. 

Walaupun aku suka arrangement macam nih tapi aku pelik yang mak langsung tak campur tangan dalam kerja-kerja projek kacang sama cili nih. Kerja lain tak apa tapi aku ingatkan when comes to memetik cili, mak akan tolong buat tapi as I see it, aku yang kena buat semua kerja. I have the feeling yang ada adik beradik yang sound mak kot, tak kasi mak masuk campur dalam urusan-urusan pertanian aku nih. Ataupun mak masih "trauma" bila dulu aku ada sound yang "mak jangan risau, benda-benda tuh biar saya yang uruskan". So tu pasal agaknya mak tak tolong apa-apa dah walaupun sikit.  

Kau tau kan Dear Diary, yang aku lebih suka mak biarkan aku buat kerja sorang-sorang pasal aku akan mudah tertension kalau mak ada campur tangan. Iyalah, kerjanya tak seberapa tapi gegak gempita bila bercerita kat orang. Macam keadaan cuaca hari-hari lah, guruh berdentum dentam, tapi hujan tak turun jugak. Tapi, dalam mak tak ambik tahu tuh pun, ada jugak masa-masanya mak mencelah. Macam semalam tuh, aku tengah ralit meleraikan kacang, mak datang tengok, dan kata, "Yang kecik-kecik tu awak tak payah petik, buang jer". 

Then teruslah aku kata, "Tak ada pun yang kecik, semua besar-besar isinya".

"Kacang yang tak banyak isi memang besar-besar", kata mak.

Dalam hati aku kata, mak nih ada jer jawapannya, ada jer ayat penyedapnya, ayat mengcover.

S ada kat kebun harinih, so sesambil kerja tuh, asyik bersembang dengan dia aje lah. Mulanya aku menyangkul, meratakan tanah yang dah clear tuh. Kalaulah ada benih, dah aku mula tanam semula kacang, tapi aku nak tunggu dua tiga hari lagilah untuk sediakan benih sebab kacang yang dicabut tuh tak berapa tua sangat. 

Rupanya kacang yang pokoknya mati ituhari, banyak buahnya yang "tertinggal" kat dalam tanah. Masa aku cabut pokok-pokok yang layu ituhari, aku tengok tak ada pun isinya, akarnya macam putus gitu aje. Tapi bila aku menyangkul, bersepah-sepah kacang kat dalam tanah, so jadi satu kerja lah pulak nak mengutip kacang-kacang tuh, too bad itu bukan kacang harimau. Dan sebab kacang tuh kacang tanah biasa, aku cuma ambik dan pilih mana yang besar-besar aje. Sejak menanam kacang harimau nih, aku dah tak suka makan kacang biasa, (macam yang banyak kat kedai tuh) rasanya tak best, itu kacang untuk orang-orang kelas bawahan jer kan? Hehehhee.

Tak lama menyangkul, aku beralih buat kerja lain pulak. Aku memotong akar pokok kacang yang aku cabut semalam tuh, aku guna pisau sabit so cepat lah kerjanya. Aku nak hantar ke tokay Kacang Tanah Sempalit, dapatlah jugak nanti duit kopi, kan? Itu yang best duduk kampung nih, akar pokok kacang pun ada orang nak beli. Kalaulah daun kacang tuh boleh dibuat sayur, sure kaya aku.

Siap tuh aku merumput, kat kawasan tempat S kerja. Bengang jer aku bila tengok S menggali lubang kat kawasan tanaman kacang aku, untuk ditanam pisang. Sampaikan ada a few perdus kacang yang dia terpaksa cabut untuk make way untuk lubang pokok pisang dia. Lawak pulak rasanya, aku tanam kacang in between pokok pisang yang dia tanam, sekarang dia tanam pisang in between jalur-jalur batas kacang aku. 

And so aku tanya S kalau-kalau aku boleh tanam kacang kat kawasan yang dia dah clearkan tuh, dia kata tak ada masalah, so plan aku, akan datang nih (InsyaAllah), aku nak terokai lebih luas lagi, nak tanam lebih banyak lagi. Plan aje lah kan?

"Dia nih pergi khenduri kalau mak dia ada jer", kata Ustaz Simon Cowell bila one of the Jemaahs ajak aku ke rumah dia lepas Asar tadi, ada khenduri Tahlil.

"Ini basa anak mat beterl (betul) nih", orang lain menyampuk.

Bukannya aku tak nak pergi jemputan lepas Asar tapi aku ada kerja di kebun. Lagi satu masalah, kunci rumah aku yang pegang, mak tak pernah bawak kunci spare ke surau, so aku kena balik ke rumah sebab mak tak ada kunci. True yang selalunya mak balik dah agak lewat (5 lebih, kadang tuh pukul 6. Lama mak bersosial kat surau) tapi what if khenduri Tahlil tuh terlama dari biasa? Harus kecoh jadinya nanti, mak kan ker mudah keri?

Aku menyiram jugak petang nih, tapi cuma cili yang dalam polybags. Langit hitam legam as if hujan nak turun sangat dah, so aku tak menyiram kacang dan cili yang lain pasal aku menaruh harapan yang hujan akan turun. It's about time lah hujan turun, kan?

Tapi sampai ke sudah, tak ada pun hujan yang turun.

Lama sungguhlah Kuliah Tafsir UstazI tadi tuh, lepas Isyak ada Tahlil pulak. Macam biasa, makanan memang sedap tapi aku berjaya kawal diri aku dari bertambah walaupun perut aku meronta-ronta mintak diisi lagi sepinggan makanan. 

Sembang sesikit dengan EnRoss, esok aku nak ke CCRC nak hantar kacang kat SarjanK, dan nak suruh SarjanK kasi kat EnRoss sekali pasal dia nak bawak balik kampung. 

Oh, malam nih hujan turun, sikit. Syukur Alhamdulillah.