Tuesday

Selasa - 08102013

Adess, aku ingatkan Kerajaan jer yang selalu dan suka mengelentong orang kampung, rupanya so-called ustaz-ustaz pun sama. Dang, ini yang aku malas jadi orang kampung nih, sepandai mana pun, seterrer aku pun, just because aku orang kampung, aku kena tipu jugak. Dengan so-called ustaz pulak tuh.

Out of curiosity, balik dari masjid semalam aku googled kan lah nama company pengeluar ubat perawat mata tuh. Websitenya tak exist, what a freaking red flag there kan? Then aku googled lagi, rupanya dah banyak cerita pasal company tuh, scam punya company, tuan punya company tuh (2 orang so-called Ustaz) pernah ditahan, kilang membuat ubat tuh pernah disita dan banyak lagi lah kes-kes berat lain. Apparently ubat perawat mata tuh sebenarnya macam eye-mo jer, tak lebih tak kurang. Cuma (mengikut kata Tabib tu) ianya dibuat dari Air Zam-Zam, dan dibacakan 30 Juzuk Quran, itu aje yang buat aku rasa ada "nilai"nya tuh. 

Yang tak tahannya tuh, dijual dengan harga beratus-ratus, diaorang tak tahu ker yang orang kampung sampai terjelir lidah nak mencari sesuap nasik, senang jer diaorang kelentong bulat-bulat. Do they know how many Niggers Banglas we have to fuck to get that much of money? (Sekadar meminjam ayat Kathy, waiterss kawan aku masa kitaorang kerja kat Florida dulu tuh. Alah, Kathy yang tetek labuh sampai ke pusat tu lah ekekekek)

From now on, aku tak nak percaya dah kat penjual-penjual yang menggunakan Ugama, bahan-bahan Ugama. Macam yang banyak diiklankan dalam papers tuh, yang siap ada nama/gambar Ustaz sebagai penaung, kononnya. Lagi aku tak akan percaya products yang letak gambar-gambar Ustaz glamer, Imam Muda for example. Aku ingatkan pakar-pakar motivasi jer yang guna title Dr (yang dibeli dari Gordon University, yang tak ujud), ustaz-ustaz pun sama. 

Sebelum nih aku pernah jugak terkena, aku pernah a few times beli Air Zam-Zam yang dijual dalam botol 1L. Tapi bila aku minum, rasanya lain, as if air tuh dicampur dengan air biasa, tak rasa macam Air Zam-Zam original. 

Dunia akhir zaman memang macam tuh kan? Tapi tak apa, at least insiden beli ubat merawat mata tipu nih membuka mata aku dari kena tipu bulat-bulat. 

But dang, dia buat kat masjid pulak tuh!  

Pagi nih macam semalam jugak, aku habiskan masa dengan menyiram keseluruhan kacang, cili. Towards the end tuh aku hulurkan aje paip kat celah-celah pokok kacang, aku biarkan pam running, aku pergi mengeteh.

Then sesambil menunggu, aku mula mencabut kacang (kacang biasa) yang mati kering ituhari, yang 4 baris panjang tuh. Ada a few yang tak mati, so dapatlah aku petik, leraikan sesikit. Then aku decided nak cuba cabut kacang harimau yang aku rasa minggu depan dah boleh dicabut. Seperdu aku cabut, dua batang pokok. Terkejut aku menengoknya, buah/isinya banyak, bergogos-gogos, besar-besar pulak tuh. Then aku cabut yang lain, pun sama, banyak isinya. Macam tak percaya jer, so aku cabut another perdu, pun sama, banyak hasilnya.

Pakcik kaya! Pakcik kaya!

Teruslah tak jadi kerja lain, aku matikan pam, dan aku terus mencabut kacang harimau tuh, sekejap jer, a few perdus aje, dapatlah dalam sekilo lebih, aku nak suruh mak rebus untuk mak bawak ke surau petang nih. 

Terus aku rasa happy, bersyukur, yang segala penat lelah aku selama ini dah mendatangkan hasil, lebih awal dari yang aku jangkakan. Dan aku tak lah expect seelok itu hasilnya walaupun aku tahu yang penanaman kacang aku kali ini yang terbaik pernah aku buat. 

Kitaorang ke surau awal sikit dari biasa sebab minggu lepas UstazM datang awal. Rupanya minggu nih dia datang lagi awal dari minggu lepas, so memang tak buang masa lah, sampai aje kat surau terus turn aku baca Quran. 

"Kacang dah boleh cabut dah, esok aku kasi ko", aku kata kat Rizal masa Asar tadi.

Kat Rizal nih memang macam tuh, pertamanya aku kasi dia free dalam sesekilo dua, then seterusnya dia beli, kadang tuh 2 kali dalam seminggu, anak dia suka sangat kacang tuh. 

Aku tak rasa aku nak buat benih dulu pasal kacang tuh tak berapa tua, the first few rounds mencabut nih aku nak kasi orang aje lah, ada sesepuluh orang yang aku "mesti" kasi.

Petang nih aku menyiram sikit jer, gasaklah, tak pernah-pernah menyiram cili setiap hari, kan? Lepas tuh aku menyangkul sesikit, just nak kasi keluar peluh. Dah lama rasanya tak memegang cangkul. 

Best Kuliah Maghrib Ustaz Alleycats Tab malam nih, macam selalu. Yang best dengan dia nih, dia kasi mukadimmah/Tazkirah dulu sebelum baca Kitab. Dan jamuan lepas Isyak pun best, mee kari. Siap bertambah lagi tuh.

"Kita kena tipu jer semalam tuh....", aku kata kat this guy yang beli 2 sets ubat perawat mata tuh. 

Then aku ceritalah kat dia apa yang aku jumpa kat internet.