Monday

Isnin - 21102013

Senyap sepi jer pagi nih, kedai Samad, kedai Chu Bekam tutup, terpaksa mengeteh kat kedai Akak Janda Lucah, itupun sebab mak suruh belikan nasi lemak. Kalau tak, aku dah nak breakfast kat rumah jer, makan roti, telur separuh masak.

Mulanya aku menyiapkan kerja semalam, memindahkan a few more cili, diikat kat dawai yang direntang, then penuhkan polybags dengan sabut. Then melawat kawasan, yang rasanya macam dah lama sangat aku tak jenguk. Hijau-hijau dan merimbun kacang aku, sebab dua tiga hari nih hujan aje. Cili pulak, dah besar-besar. Itu rahsianya kot, jangan selalu sangat tengok tanaman kita, biarkan for a few days, dia cepat membesar. Macamlah pepatah yang kata, watched kettle never boils.

Then aku mencabut rumput, merumput, buat kerja-kerja gitulah. Senang jer kerjanya sebab tanah masih basah, lembut jadinya, so terbela lah akhirnya satu plot kacang yang dulunya tuh penuh dengan weeds, penuh pepokok renek, sampaikan aku nak biarkan gitu aje sebab tak ada masa nak kerjakan mana yang patut. 

S ada menanam pisang, so bila boring-boring tuh aku sembang lah dengan dia. Selepek pun ada datang sekejap, bayar duit kelapa, duit kacang belum bayar lagi pasal Makcik Lijah mak dia, kat Johor sesebulan. Lega jugak aku mendengarnya sebab maknanya kacang tanah aku bolehlah aku slow-slowkan cabut, tak ada lah nak rush sangat. 

"Kawaih tengok dari tadi, mak awak terh asyik menyapu daun kering jer kerjanya", kata S, masa kitaorang melepak.

"Saya pun pelik, hari-hari saya peratikan gitu jugak. Menyapu sekejap, lepas tu masuk rumah, tengok tv agaknya, sesetengah jam lepas tuh bila daun kering gugur, menyapu lagi", aku kata gitu.

"Pembersih ngat mak awak terh, dia tak boleh tengok kotor sikit. Ada jer kerja dia nak buat", kata S lagi.

Sembang-sembang tuh, ada aku tercakap kat S yang (InsyaAllah) tahun depan aku dah jarang dah kat kampung. Then cerita-cerita lagi, dia pun cerita pasal mak dia yang duduk sama cucu yang tak nak kerja apa-apa walaupun umur dah 30an. 

"Orang tua memang gitu, bila umur dah lebih 60, dia jadi lain. Cakap dia semua menyakit ker hati orang, cara dia semua buat orang makan hati. Kita kena sabar jer kalau macam tu", kata S bila aku kasi a few contohs perwatakan, pembawakan mak.

"Mak kawaih tuh lagi lah pulak, umur dah 80 lebih tapi nak menjaganya punyalah susah, kawaih kadang terh marah, kawaih sekat dia dari buat perangai te'elok. Tapi besoknya kawaih datang mintak maaf", kata S lagi.

Seronok jugak bertukar pendapat, mendengar cerita orang lain nih.

Dan sepanjang kitaorang bersembang tuh, aku tengok mak asyik peratikan aje kitaorang, tak pernah kitaorang sembang lama macam tuh. Jangan mak tanya apa yang aku sembangkan dengan S sudahlah, kata aku dalam hati.

Dalam pukul 12 baru kitaorang blah, aku rasa macam "happy" sebab aku dapat sesikit maklumat, aku dapat sesikit idea, macamana nak menghadapi, menangani, mengatasi seribu satu so-called masalahs yang aku rasa aku alami sekarang. 

UstazM tak ada petang nih so aku tak ada Kelas Mengaji, mak jer yang ke surau sorang-sorang, sessi mengaji puak-puak omtiner tetap jalan. 

Dan hujan pun turun. Dan aku pun bersyukur habis, sesambil lepak kat beranda. Lepas Asar hujan berhenti tapi masih turun rintik-rintik, yang buat aku jadi serba salah samada nak ke kebun atau pun tidak. Last-last aku melepak jer lah sampai kat waktu Maghrib, entah apa yang aku buat online pun aku tak pasti. My favorite waste of time sungguhlah kan?

ImamHajiMat ada malam nih tapi tak ada pulak dia buat Kelas Mengaji, so aku pun ajak Ariff mengeteh, makan burger. Parah lah kalau macam nih, selalu sangat dah aku ke kedai depan masjid tuh sedangkan selama ini kedai tu lah aku cuba elakkan dari terpergi.

Ramai pulak jemaah yang melepak kat masjid lepas Maghrib, biasanya kosong aje. Mungkin sebab hujan terus turun, walaupun tak lebat.