Wednesday

Rabu - 16102013

Pagi petang siang malam lah aku makan nasi impit nampak gayanya nih. Pelik, tak ada pulak aku nak ke mengeteh kat kedai, mungkin sebab aku rasa macam "bebas" sikit, iyalah kan, kalau ada mak tuh, semuanya kena ikut protokol, dan aku tak berkenan kalau perbuatan aku sentiasa diekori anak mata. 

Aku menyiram guna pam, AdikDin menanam cili kat spots yang kosong, yang cilinya mati, dia penuhkan mana-mana ruang kosong. Long pulak asyiklah mengerjakan tunggul pisang. Tension aku dibuatnya sedangkan pagi tadi aku dah beritahu yang "nak bela sikit pokok lada bawah pokok mutan tu". 

"Jangan ambik hati, Long, tapi dari buat kerja tak berfaedah tu, baik bela-bela lada-lada tu. Bukannya kita nak tanam mende-mende kat situ. Banyak kerja lain lagi nih", aku panas hati dah sebab aku tak dapat langsung nak buat kerja kat tempat kacang, takat menyiram jer.

"Awak jadi ke pindah sini tahun depan?", aku tanya Long masa kitaorang melepak, Long duduk bercangkung, aku lepak kat buai. 

"Itulah, bukan Long tak andak pindah tapi prosesnya lama......", kata Long.

Belum sempat Long habiskan ayat, terus aku kata, "Aku dan tanya AdikDin, ini nak tanya awak pulak. Kalau AdikDin duduk sini gilir-gilir dengan aku, boleh dak? 

"Aku dah setahun gini, tak ada income, tak ada duit. Tapi tahun depan aku kena lah fikir pasal diri aku sendiri pulak", aku kata gitu.

"Betul tuh, betul. Awak kena lah fikir pasal diri awak, tak kan selama-lamanya nak duduk gini", kata Long.

O yer ker? Habis, apa pasal orang lain tak berusaha supaya aku tak kan "selama-lamanya nak duduk gini"? Kena aku bersuara dulu? 

"Kalau AdikDin boleh duduk sini temankan mak, rasanya settle lah masalah kita, kan?", aku tanya Long, sedikit lega bila rasa macam dah nampak jalan nak mengatasi masalah. Iyalah, since Long tak jadi pindah, tak kan nak suruh one of my siblings berhenti kerja dan duduk di kampung temankan mak, kan? Diaorang ada keluarga dan komitment masing-masing. 

"Tapi awak tak lah nak terus duduk KL kan?", Long tanya aku bila aku kata yang it's about time aku duduk KL semula, aku nak set up kan my plans etc, nak memasang tapak semula.

"Nanti bila Long dapat duit nanti, Long nak bagi Angah (AdikDin) modal nak memorex, nak buat ArRahnu, tapi awak ajar lah dia sampai pandai", kata Long bila aku kasi hints sesikit apa yang aku nak buat nanti.

"Tapi itulah, kesian jugak ke dia, bosan nanti. Iyalah, bebudak lagi", aku kata gitu.

"Bosan memang bosan duduk di kampung nih, tak ada mende nya, macam menunggu mati jer", kata Long.

Uko keri kome gelak.

"Tapi tak apa, kalau berdua duduk di sini, boleh lah adjust sana sini. Ini aku sorang-sorang, memang tak dapat nak bergerak ke mana-mana langsung. Kalau nak ke mana-mana pun, kena balik sebelum masuk waktu sembahyang (sebab nak bawak mak ke masjid)", aku kata gitu.

Banyaklah benda lain yang kitaorang sembangkan, sesambil gelak-gelak, hopefully Long telus kali nih sebab dulu tuh, lepas gelak-gelak sembang, lain pulak cerita yang diberitahu kat aik beradik aku yang lain.

And so Dear Diary, as of today, begitulah plannya, InsyaAllah. 

Aku kena kerja kuat sikit supaya AdikDin akan suka duduk di kampung, so senanglah aku nak berlama-lama nanti kan? Oooppsss!

Alaaaa, habis tuh bila masa nya aku nak ke South America? Tak kan sampai kat Panama jer dah nak kena balik semula? Brazil, Argentina masih jauh lah! Ekekekekek

Aku tahu Long nak kacang tapi aku tak ada pun offer, sebab aku sibuk menyiram, bila masanya nak mencabut kacang? Lagipun, Long bukannya tolong aku sangat, so tak nak lah aku beria-ia nak suruh dia bawak balik kacang. Itu silap Long, kalau dia banyak tolong kerja cili, sure aku dah cabut kacang untuk dia. Tak apa, Friday nanti Long balik semula ke sini agaknya, tengok keadaanlah, kalau dia tak tolong jugak, aku nak biarkan kacang tuh for a few days then baru dicabut untuk dibuat benih, jugak untuk dihantar ke Penang, KL.

Memang story of my life sungguhlah, bila aku menyiram aje, hujan pun turun. Lebat pulak tuh. Whatever lah, sekurang-kurangnya esok aku tak payah menyiram, dan bolehlah aku buat kerja lain.

Awal aku makan petang nih, kang malam dah tak payah nak ke dapur. Damn, apasal aku jadi penakut duduk sorang-sorang kat kampung hah? Kalau kat Kl tak takut pun. Ekekekke

Aku berkemas mana yang patut sebab uko berkenjah sekali kat dapur, mana tahu mak balik tiba-tiba walaupun aku rasa weekend nih mak balik. Long pun faham yang kalau mak nak balik, mak akan create seribu satu reasons, so Nuar terpaksa hantar masa tuh jugak. Long sama AdikDin tuh jenis yang makan minum tak reti nak berkemas, dah terbiasa agaknya. Aku jugak yang lepas makan, lepas minum, aku bersihkan sendiri pinggan mangkuk, tak pernah aku biarkan dalam sinki. Tapi kalau kat tempat sendiri (dulu-dulu), dah penuh sinki barulah aku cuci pinggan mangkuk. Simply sebab dah tak ada pinggan mangkuk bersih untuk aku guna.

Lepas Maghrib baru hujan berhenti, aku ajak kasir mengeteh kat kedai depan masjid. Kitaorang makan burger. Kitaorang tak bersembang sangat pun sebab Nasir sibuk main game Candy Crush kat phone dia. Tension aku. 

Lepas Isyak ada khenduri tapi tak ada pulak dibuat pengumuman kat masjid, so I took it yang aku tak kena (tak ada dalam senarai jemputan), so aku tak lah join jemaah lain yang pergi.

And so malam nih aku home alone lagi.