Monday

Ahad - 20102013

"Untunglah awak yerk, tak payah menyirang, dah 2 hari hujan", kata S masa minum kat kedai Chu Bekam pagi tadi.

"Kalau hari-hari gini kan ker sedap?", aku jawab gitu, tapi aku tahu yang soon aku akan berhempas pulas menyiram cili sama kacang, sebab tak kan hari-hari hujan, kan? Dan aku rasa happy sebab bersyukur dengan hujan yang turun sesehari dua nih and at the same time aku bersedia untuk panas terik nanti.

"Bagi kawaih kopi Tongkat Ali kaw ser, letih nih siang malam kerja", kata S kat Chu Bekam.

"Kerja mende nyer malam-malam?", Chu Bekam tanya sambil senyum-senyum. Boleh tahan jugak Chu Bekam nih, kata aku dalam hati. 

Meluat sungguh aku kalau orang cakap lucah-lucah nih, dan yang peliknya, benda gitu-gitu dapat sambutan, akan ada jer orang yang jawab. Memang resmi duduk kampung macam ni kot? 

Since tak ada apa lain yang boleh dibuat (sebab semalam hujan lebat), aku sama Long teruslah sambung kerja-kerja menyusun, mengikat pokok cili. Macam semalam jugak, Long merentang dawai, aku yang ikatkan pokok cili, jugak memenuhkan polybags dengan cocopeat. 

"Rendah ngat dak, buat tinggi sikit"
"Dekat ngat dengan pokok belimbing, payah nak memanjatnya nanti"
"Kalau buat sebaris lagi hala ke senoho, ok ker?"
"Kena buat laluan orang nak lalu, kalau tidak ada yang terpukang langgor dawe nih"
"Nak buat ke seme nyer ker yang bawah pokok mutan tu?"
"Ini kalau lebat buahnya, keri lah nak memetik"

Itulah antara perbualan kome berdua adik-beradik, sesambil buat kerja tuh. Slow and steady jer sebab cuaca tak panas sangat, banyak pokok-pokok pulak tuh tempat berteduh. So akhirnya dapatlah 150 pokok yang disusun, diikat berbaris, ada more than 200 bags lagi yang kena dibuat jugak tapi kemudian-kemudian boleh dibuat. Yang pentingnya, dah ada 150 pokok cili yang dah disusun dan dimaintain elok-elok yang kebanyakannya dah mula berbuah. Cili besar pun dah ada yang merah. 

Saspen gak aku nih, dalam hati nak kan pokok cili tuh mengeluarkan hasil yang banyak tapi at the same time aku dok fikir, macamanalah nak memetiknya nanti bila dah banyak tuh? Kerayanlah nanti tuh.

Long tak balik next weekend sebab dia nak ke KL. Semenjak dua menjak nih Long selalu ke KL, ada kursus apa tah, pasal bisness. Ituhari diaorang 4 beranak pergi. Long pernah jugak pergi kursus motivasi Dr Azizan Osman kaki kelentong tuh, itu yang aku gelakkan dia tuh.

Dan Long kata dia akan suruh AdikDin duduk di sini seseminggu, untuk tolong aku buat kerja sebab akan datang nih banyak kerja aku, nak mencabut kacang, menyangkul, nak tanam semula kacang. Nak jaga cili lagi, kan? Yami cuti semester nanti pun Long nak suruh duduk di sini seseminggu. 

Sebenarnya aku tak ada lah macam nak rush sangat nak tanam kacang, (benih tak ada lagi, itu satu hal) sebab aku tahu yang aku di ambang penyerahan kuasa sekarang nih, kalau aku kerjakan kacang awal-awal, yang kena sambung kerja aku nanti tuh sure nya AdikDin, kan? Lebih baik AdikDin sendiri yang mulakan dari sekarang. Dengan lain perkataan, aku tak berapa nak lah kalau aku bersusah payah sekarang, knowing the fact yang orang lain akan menuai hasil dari keringat aku nanti. Lagipun, projek kacang aku sekarang nih, sampai akhir Jan tahun depan baru last penuaian. 

Hujan turun just before Asar, dan aku tak ke kebun walaupun hujan berhenti dalam pukul 5 tuh. Dua petang berturut-turut tak ke kebun, kan? 

Ada Kelas Mengaji sama ImamHajiMat malam nih, ada 4 jemaah lelaki yang ikut, kira oklah tuh.