Friday

Jumaat - 18102013

Kalau semalam malas, pagi nih aku lagi malas. Dan bila malas tuh, lambat sangat masa berlalu. Aku cuma mencabut rumput kat plot kacang yang depan rumah tuh. Tak berapa cantik kacang kat situ, sebab dah lah jarang-jarang, tak banyak pulak pokoknya. Mungkin jugak sebab ini dah round ke3 tanam kat situ so tak ada lah merimbun sangat kacangnya. Aku kena make sure yang akan datang aku tanam 3 biji setiap lubang. Itu kacang yang merimbun tuh, lebih dari 3 bijik yang aku taruk sebenarnya.

S ada hari nih, dia menebang pisang, ada a few tandans yang dapat, yang elok untuk dijual. Tapi dengan S nih aku boleh baca otak dia bila dia kata, "Te'elok pisang nih, berapa seng (sen) jer boleh dapat ni kang". 

Awal-awal lagi dia dah kasi tahu aku yang jangan nak harap dapat duitlah hasil jualan pisang tuh. Aku tahu yang aku bukan reti sangat pasal pisang tapi dari kejauhan tuh aku peratikan yang tak ada cacat celanya lah a few tandans pisang yang dia nak jual tuh. 

Kadang tuh aku terfikir jugak, busuk sangat ker hati aku nih sebab biasanya orang yang busuk hati jer dapat detect orang berhati busuk yang lain. Aku selalu bersangka buruk. Sad thing is, sangka buruk aku tuh memang betul. Mungkin sebab aku dah lama peratikan S tuh so aku dah boleh baca what's on his mind, aku dah boleh agak perwatakan dia, aku dah boleh tahu bentuk-bentuk pengelentongan dia.

Apa-apalah, tak kebulurnya kitaorang (InsyaAllah) tak dapat duit pisang tuh. Macam selama ini jugak, tak kebulur pun aku walaupun cuma dapat RM 200 sebulan (dari Ida sama Ani), walaupun itulah duit minyak, itulah duit mengeteh. Dan itulah duit untuk bayar Takaful.

Oh and by the way, aku pun tahu baca perwatakan mak. Kau dah tahu dah pasal tuh kan, Dear Diary?

Syukur, hujan turun masa Sembahyang Jumaat, tak lebat tapi adalah sesikit buat membasah bumi. Dan petang nih lena pulak aku tidur, mungkin sebab tak panas, cuaca redup gitu.


Elok jer aku tukar ke pakaian kerja, hujan turun. Again, tak lebat. So aku memetik cili ajelah sekejap, dapatlah a few gram, so far belum sampai sekilo pun yang dapat kot. Aku nak buat macam ni lah, setiap hari aku petik sikit-sikit, jangan nak tunggu buah dah betul-betul banyak baru nak dipetik, nanti tension.

"Masa hantar lada ni ke Makcik Lijah di Pekan Sari esok, tanyalah dia berapa dia nak ambik sekilo. Tapi jangan terus setuju dengan harga dia tuh, tanya jer dulu sebab dia beli dari Cina Sungai Ruan tu, 18 ringgit sekilo", aku kata gitu kat mak.

"Duit nyor, duit kacang, dia belum bayar lagi tuh", aku kata lagi.

Tak sempat habis aku membaja cili, hujan yang amat lebat pun turun, so melepak ajelah aku sebab bila hujan-hujan macam nih biasalah, streamyx akan down.

Long tak jadi balik hari nih sebab ada dinner apa tah, mungkin esok kot. Masalahnya, mak nak pergi khenduri kawin kat Pulau Tawar, Jerantut, esok jugak rasanya. 

Ada pulak UstazY malam nih, ingatkan minggu nih tak ada Kuliah Ugama sebab minggu Raya. Again, terlelap aku bersandar kat tiang, entah apa lah yang UstazY tuh bercerita, rasanya pasal Syiah lagi. 

Walaupun makan tiga bijik kuih masa jamuan, balik ke rumah aku makan jugak nasi, simply sebab ada sayur petola. Petola tuh hasil tanaman aku, tadi mak petik 2 bijik. Kacang buncis sama kacang panjang pun dah boleh dipetik nampak gayanya tuh. Bayam sama sawi aku tak hidup pasal dulu lama tak siram, tak ada masa sebab waktu tuh kelam kabut nak menyiram tanaman lain yang lebih penting.