Thursday

Rabu - 23102013

Macam yang aku janjikan semalam, lepas Subuh aku tak tidur, aku online sekejap, pukul 7 lebih sikit aku dah ke kedai for breakfast. Lebat sungguhlah hujan malam semalam, sampai ke pagi, uko ampuh tebing anak sungai, uko serong titi, jadi satu kerja pulak nak menghanyutkan pelepah-pelepah sawit dan sampah sarap lain yang tersangkut kat titi tuh.

Basah dan lecah sungguh keadaan tanah, air pun banyak bertakung kat sana sini. Aku tengok, banyak pokok kacang yang melukah (melukah = duduk mengangkang, biasanya untuk permpuan), yang terkeluar isinya sebab semalam tuh mak cuma cabut rumput di sekeliling pokok kacang tak ditambun pangkalnya, so bila kena hujan tuh, masing-masing ternampak isi lah, terbaring jer semuanya, tak sedar telur terserlah. Masalahnya, aku nak kambus pangkal pokok kacang tuh, air masih banyak bertakung, tanah lembik, so esok-esok aje lah aku akan buat. 

Since tak ada kerja lain yang boleh dibuat, aku membaja cili aje lah. Kesemua pokok cili aku bajakan, ralit gila aku buat kerja, sesambil tuh kepala asyik melayan aje apa yang bermain kat dalamnya. 

Ada satu benda yang aku terfikir, yang sebelum nih tak pernah pun aku terfikir. Yang tiba-tiba hari nih aku terfikir. Yang bila aku fikir-fikir, tak payahlah aku tulis kat blog nih nanti orang akan fikir lain pulak, orang akan fikir yang aku nih sentiasa bersangka buruk. Sebab kadang tuh aku tulis nih tak fikir-fikir, aku fikir orang lain pun berfikir sama macam apa yang aku fikir.

Tapi kan Dear Diary, cuba kau fikir benda yang aku ada terfikir tuh. Macam nih...

Dari dulu lagi aku macam pelik, apa pasal Long tak pernah hulur kat aku duit walaupun seposen (not that I'm so hard up for his money lah kan?), he knows bloody well yang aku tak berduit (dan duit RM 200 tu pun kena menjalani proses pengauditan......hohoho!). Ker Long purposedly wants me to suffer pasal he's the one yang kata yang aku nih anak yang paling tak guna, yang paling menyusahkan mak bapa, and all that shit? Dan dia jugak yang (according to Ida, semalam) keeps mengremind yang aku banyak hutang dengan family?

That makes perfect sense kan Dear Diary?

Selama ini aku cool aje, aku selamba aje, deep down aku tahu yang this is the price I have to pay, yer lah kan, aku banyak hutang dengan family, aku menyusahkan family.

Dari dulu lagi aku macam was-was dengan Long, there's something about him yang buat aku tak berapa faham. Betul atau salah tekaan aku pasal Long, I don't want to know tapi benda tu lah yang buat aku fikir masa aku membaja tadi. Patutlah he's not doing anything pun, patutlah dia selamba aje. 

Ya Rabbi, aku kata aku tak nak tulis, tapi aku tertulis gak tuh! Ekekekekkeke

The nights are lonely, the days are so sad
And I just keep thinkin' about the love that we had
And I'm missin' you, and nobody knows it but me

I carry a smile when I'm broken in two
Now I'm nobody without someone like you
I'm tremblin' inside, and nobody knows it but me

Ekekekek, tak ada kaitan apa-apa pun lagu kat atas tuh Dear Diary, saja jer aku nak nyanyi. 

Eh, satu lagi hal nih Dear Diary.

Tadi member kat FB aku tanya, "kau confirm ke nak kerja kl tahun depan? Merajuk benar bunyinya dalam blog kau"

Laaa, bunyi macam merajuk sangat ker hah, Dear Diary? Kosser ko nyah nak merajuk-rajuk gitooh! Ekekekek

Entah, aku tak merajuk pun (kot? ekekek), cuma aku rasa sampai masanya aku fikir pasal diri aku pulak, menyambung life aku yang aku kata aku put on hold sementara dulu tuh. Dan sampai masanya jugak adik beradik aku yang lain mencari penyelesaian, buat keputusan, macamana dan siapa yang nak temankan mak nanti. Diaorang nak jugak rasa kemanisan yang pernah aku rasa, kan? 

Habis membaja, aku melepak sembang-sembang sama S yang tengah menanam pisang. Sesambil memetik kacang panjang, kacang buncis. Macam surirumah sangatlah kan ekekek. Habis semua kawasan digalinya S tuh, sedangkan Long dulu dah kata yang kat kawasan tuh nak buat reban ayam. Then again, dari dulu lagi Long memang banyak projeknya, projek tebu lah, jagung lah, kolam ikan lah, bela kambing lah. Projek cili tuh jer yang menjadinya.

Aku rasa bersalah jugak nih sebab aku yang kasi greenlight kat S bila dia kata dia nak tanam pisang banyak-banyak, so aku kata, tanamlah kat kawasan yang dulu aku tanam sayur tuh, tak ada hal punya, after all kawasan tuh dah penuh semak samun. Tapi itulah, ada orang yang bila kawasan tuh semak samun, dia tak ambik hal pun, tapi bila kawasan tuh dikerjakan, mulalah dia bising sebab kononnya dia ada projek nak buat kat situ. 

Lepas Asar petang nih aku menyangkul, mencabut rumput kat another plot yang ada dalam 10 baris kacang kat situ. Happy menengok pokok kacang dah merimbun semuanya, sampaikan aku tak tahu bilanya aku nak mula mencabut kacang, aku janji yang by end of this week aku akan cabut, so awal minggu depan barulah aku akan pos kan ke insan-insan yang nak merasa my nuts yang besar, kasar dan berjalur-jalur ituh heheheh. 

Aku ingatkan tak ada Ustaz Simon Cowell malam nih pasal walaupun tak hujan tapi ada gaya-gaya macam nak turun hujan. Rumah Ustaz tuh selalu banjir kalau hujan lebat. Tapi, dia datang jugak malam nih. Tak aci sungguhlah Ustaz nih pasal malam hari Rabu jer dia datang berjemaah, then Zohor sama Asar. Yang lain-lain tuh tak nampak batang hidung pun. Tak pernah.

Cuma 2 jemaah lelaki dan 3 perempuan yang mengaji malam nih walaupun ramai yang lain bersembang kat tempat makan dan kat parking. Merajuk, membebel sokmo lah Ustaz tuh, "tak apalah, deme nyer tak andak belajar, kita tak boleh paksa", a few times dia cakap gitu.

Tak ada pulak jamuan lepas Isyak malam nih, masing-masing bergegas balik sebab takut hujan. Tapi, hujan tetap tak turun.

Dan aku pun tidur awal jugak lagi malam nih pasal kepala aku macam nak pening jer. Apa pasal hah, 2 days in a row rasa pening gitu.

Oh gawd, I think I have brain tumor.