Wednesday

Selasa - 15102013

Aku rasa harini lah Raya yang paling macam tak Raya. Pergi masjid pun ngam-ngam aje sebelum sembahyang mula. Balik tuh, makan nasi impit sikit, then aku sambung tidur. Patutnya aku ke tempat buat korban tapi bila mengenangkan yang aku tak tahu nak buat apa kalau ke sana tuh, itu yang aku tak pergi tuh. Mana lah aku reti melapah lembu, menyiang daging, things like that.

Lepas Zohor pun aku sambung tidur sampai dekat Asar. Tak pernah aku tidur selama ini (bukan maksud aku tak pernah tidur), aku tidur pun kat sofa kat hall, dan yang buat aku peliknya, aku tak turn on the tv pun, memang benci sungguh aku kat tv kan? Sangguplah aku melepak tak buat apa-apa, daripada pasang tv. 

Bosan hidup aku kan duduk sorang-sorang nih, tak ada drama ekekeke. Iyalah, pelakunnya tengah bercuti kot? Ker tengah shooting kat tempat lain? Ekekekek

Long sama AdikDin balik lepas Asar so teruslah kitaorang bertiga ke kebun, lepas makan mee kari yang diaorang bawak. Aku suruh AdikDin merendam sabut, then penuhkan mana-mana polybags yang kurang isinya. Aku menyiram sesikit. Long menggali tunggul pisang yang ditebang dulu tuh. Patutnya Long tolonglah buat kerja-kerja yang bersangkutan, banyak kerja yang kena dibuat, cari buluh ker, siram air baja ker, merumput kat pokok cili ker, tapi dia asyiklah dengan kerja "tak ada makna nya tuh", as if tanah tuh kena diclearkan sebab nak bercucuk tanam kat situ. Lagipun, kan ker Bambang nak buat kerja tuh, so sepatutnya Long tolonglah aku, tak kan semua kerja yang bersangkutan dengan cili tuh aku yang kena buat. Aku nak concentrate pasal kacang jugak.

"Awak ok ker duduk sini tahun depan? Abah awak jadi ker pindah sini?", aku tanya AdikDin.

"Kalau awak boleh gilir-gilir dengan Pak Itam, ok lah. Awak duduk sini tiga empat hari, lepas tuh Pak Itam pulak, kita gilir-gilir", aku kata gitu.

"Tiga empat hari? Mengapa tak bergilir dua tiga minggu?", AdikDin tanya aku.

Bernas jugak idea tuh.

"Pak Itam bagi lah ke awak empat lima ratus sesebulan, lagi lama awak di sini, lagi banyak Pak Itam bagi", aku kata gitu.

"Tak bosan ker duduk sini? Macam bosan jer", tanya AdikDin.

"Mende nak bosannya, berkebun jer lah. Kalau awak rajin, awak jual online, best. Tadi tuh ada member FB Pak Itam dari Kelantan, dia nak beli kacang, tapi Pak Itam baru dapat mesej dia, tak dan nak cabut kacang", aku kata lagi.

"Tengoklah nanti, takut saya bosan jer nanti, takut nanti sebulan jer duduk sini dah lari", kata AdikDin lagi.

Aku cari peluang jer nak slow talk dengan Long, tapi dia sibuk menggali tunggul pisang. So bila Long lalu kat kawasan aku tengah menyiram, teruslah aku panggil Long, aku beritahu dia yang aku ada benda nak cakap, tapi bukanlah aku nak mengadu, cuma aku nak Long tahu what went on sesehari dua lepas. 

Dengan Long nih aku kena jaga-jaga sikit sebab dulu pernah aku ceritakan perihal mak kat Long (aku ceritakan tuh sebab nak share apa yang aku alami, apa yang adik beradik aku tak tahu, sekurang-kurangnya kuranglah kadar ketensionan aku kan?), tapi Long "salah anggap", dia kata aku "memburuk-buruk" kan mak, sampaikan ada kakak aku (yang tak kurang hebat drama nya ekekeke) sampai menangis-nangis mengenangkan yang what if anak-anak dia bercerita pasal dia kat belakang dia, masa dia tua nanti? So basically diaorang tak nak anak-anak diaorang jadi macam aku.

Jawapan aku senang jer, direct jer, aku kata (sambil gelak-gelak), "Laaaa, kalau dah perangai awak tak senonoh masa tua-tua nanti, memanglah anak-anak awak akan bercerita kat belakang-belakang awak, tapi niat diaorang baik, nak membetulkan keadaan".

Dengan aku senang jer, cakap direct jer, buat style Mat Salleh. Dengan Melayu nih payah, banyak benda tersirat yang berselirat kat sana sini. Kau ingat tak Dear Diary, masa aku kerja kat KFC kat Atlantic City dulu? Yang aku marah kat Nenek Bawel, tokay KFC tuh, tokay tua yang sombong, angkuh, sarcastic tuh? Yang aku kata, "I don't like you, Mrs Hodgie. You are mean, nasty, sarcastic....", sambil aku tunjukkan jari telunjuk aku kat muka dia.

Baca kat sini: http://joedendamperantau.blogspot.com/2012/10/bila-buku-bertemu-ruas.html


Nenek tua yang aku ingatkan sedar diri, rupanya (no pun intended) old habits die hard, a few days later dia mengutuk aku sambil kata, "That fucking idiot...."

Don't get me wrong Dear Diary tapi mak selalu reminds me of Nenek Bawel tuh, ada sedikit persamaan. 

Eh, where was I? Tu lah, membebel tak tentu pasal, sampaikan lupa bebelan asal ekekekek.

Ok, Long, walaupun macam terkejut dengar cerita aku, macam tak percaya, tapi dia tak ada gaya macam nak dengar dengan lebih lanjut. Aku yang sentiasa berwaspada dengan adik beradik aku (bila menceritakan pasal mak) macam faham yang Long tak nak percaya sangat cerita aku which is fine sebab kau tahu kan Dear Diary, yang Long lah yang suatu waktu dulu kata aku nih anak yang paling tak guna sekali, anak yang paling menyusahkan mak (arwah) bapak. 

Don't blame me Dear Diary, just deal with it ok, ayat tuh memang dah terstucked dalam hati aku (walaupun aku tak ambik personal pun), no amount of fresh air yang boleh membersihkan ayat tuh daripada terlekat kat hati aku, faham?

And so tak tercapailah hajat aku nak beritahu Long plan aku seterusnya, aku cuma sempat kata something like, "Takut nanti hilang pahala nak dapat pahala duduk di kampung temankan mak, dapat dosa pulak. So lebih baik aku berundur diri dulu lah untuk sementara, deme cari lah penyelesaiannya pulak. Aku dah cuba, tapi macam nih jadinya. Mungkin aku tak sesuai duduk sama mak kot?".

Sampai 6 jemputan khenduri/Tahlil kat kampung malam nih lepas Isyak. Terfikir aku, kalau diaorang semuanya bersepakat awal-awal, buat kat masjid aje lah, habis masalah. Ini tak, masing-masing nak buat khenduri sendiri-sendiri, penyudahnya jemaah berbelah bagi nak pergi yang mana satu. Dah lah jemaahnya berapa kerat aje. 

And so kitaorang ke khenduri di hulu, simply sebab yang itu paling awal kitaorang dapat jemputan. Kalau Haji Din nak terasa hati ker, apa aku boleh buat, kan? I'm sure kalau mak ada, mak akan ajak pergi ke khenduri Haji Din tuh, sebab dia orang penting kat masjid.