Tuesday

Isnin - 14102013

Entah apa-apa yang aku buat pagi nih, takat siram cil yang bawah garaj tu jer sekejap, malas betul nak menyiram kat tanaman yang lain-lain. Memang tak ada mood langsung nak kerja, akhirnya aku memotong akar kacang, then ikat elok-elok, then aku pun masukkan semuanya dalam kereta, terus pecut ke Kedai Kacang Sempalit. Suka Cina tuh pasal akarnya fresh-fresh, cuma dia kata kalau boleh, jangan panjang sangat. Maknanya nanti aku kena terus aje potong akar kacang, lepas aku leraikan isinya dari pokok.

Dapatlah sikit duit kopi, then aku ke nursery yang di sebelah kedai tuh, beli 5 guni cocopeat, aku nak repair, nak bela elok-eloklah pokok cili yang dalam polybags, banyak yang macam kurang jer isi cocopeat, so sabut tuh mudah kering, terpaksa aku siram hari-hari. Tak pun aku nak guna cocopeat tuh untuk tanam cili kat tanah, ada dalam seratus lebih anak cili kat tray semaian, dah besar panjang masing-masing.

Aku tanya jugak orang Nepal pekerja tuh, apa jadi dengan benih/kacang yang aku kasi ituhari. Dia kata tokay makan separuh kacang tuh, cuma sikit jer yang ditanam, dan yang hidup pun tak banyak sebab benihnya dimakan semut merah. So aku beritahu dia yang lain kali tanam dalam-dalam sikit.

Sampai aje kat rumah, aku tengok semuanya tengah melepak kat kawasan belakag, memetik buah ciku. Mak pun ada sama, riuh aje diaorang bersembang, bergurau senda. Teringat cakap kawan aku duu, Angah, dia kata biasalah, yang jauh tuh manis, yang dekat nih buruk. Apa-apalah, biarlah adik beradik aku spend some quality time dengan mak, kata aku dalam hati.

Aku tengah memetik cili sama Lukman bila Ida datang beritahu pasal plan diaorang. Since tak ramai yang balik, since Nuar ada buat kurban kat Shah Alam, Ida bercadang nak bawak mak ke rumah Nuar, untuk beberapa hari. Lepas kontek Long, Nuar, semuanya setuju. Tapi aku tak nak pergi, sebab aku nak jaga rumah, lagipun aku tak berapa berkenan plan yang dibuat tiba-tiba macam nih.

"Tahun depan ko ada kat KL lagi ker?", aku tanya Nasir yang balik cuti Raya, masa lepas Zohor.

"InsyaAllah, ada di KL", jawab Nasir.

"Tahun depan aku dah kat KL InsyaAllah, tak nak balik-balik dah ke Ulu Gali nih", aku kata gitu sambil gelak-gelak.

"Betul ker? Sapa jaga mak awak? Duduk di mana di KL?", tanya Rizal.

"Betul, abang aku pindah sini kot. Aku duduk Bangsar nanti", aku jawab gitu.

Rizal order 3 kilo kacang, dia nak petang nih tapi aku kata yang aku tak boleh janji dapat sebanyak tuh sebab yang dicabut habis kitaorang rebus semalam tuh.

"Aku ada benda nak cakap dengan awak nih", aku kata kat Ida masa kitaorang di dapur.

"Ha, mende nyer? Suka sangat mengadu...", kata Ida.

Terasa jugak hati aku bila dia kata aku suka mengadu tuh. Sebenarnya aku nak beritahu pasal aku terberitahu mak, kes semalam tu lah. Kalau Ida nak marah aku, by all means marahlah, tapi kalau orang yang waras, dia tak sepatutnya marah sebab aku beritahu mak tuh untuk kebaikan bersama jugak.

"Aku tanya mak pasal mende yang awak cakap  tu.....", aku memulakan cerita.

"Semalam, masa nak pergi Subuh kan?", Ida tanya aku.

"Mana awak tahu?", terkejut aku.

"Mak cerita kat saya....", kata Ida.

Drattttsssssssssss!!!!!!!!!! Aku dah agak, mak akan ceritakan kat Ida dulu (versi mak) sebelum aku sempat beritahu Ida.

"Mak cakap macamana?", aku beria nak tahu cerita versi mak, yang aku rasa sure nya ditwist kat sana sini. As usual.

"Mak kata awak marah ke dia.....", kata ida.

"Tengok tuh, pandai jer mak buat cerita. Tak kan lah aku nak marah ker mak. Sikit pun aku tak marah, aku cakap slow jer ....", aku kata gitu.

"Saya dengar jer apa mak cerita....", kata Ida.

"Apa yang mak cakap hah>", nak sangat aku tahu macamana cerita, apa yang mak cakap kat Ida.

"Watch out, she's here", kata Faridah. Rupanya mak ada berlegar-legar di sekitaran.

Kau tak tahu Dear Diary yang how sedihnya hati aku masa tuh. Jadi bodoh jer aku yang dah sedia lah bodoh nih. Masuk tak kena, ke hall tak kena, buat-buat baca paper pun tak kena.

Dalam pukul 3, Ida sama Ipin sekeluarga, sama mak, bertolak ke KL. Masing-masing bawak balik a few pokok cili, yang dah berbuah. Jenis pemalas masing-masing tuh ekekekke. And so tinggallah aku sorang-sorang. Long yang cadangnya nak balik petang nih, kansel plan nak balik since mak ke KL. Esok aje dia balik sebab nak tolong aku kerja. I'm gonna have a long talk dengan Long esok, nak confirm dengan dia yang betul ker dia akan pindah kerja kat Raub tahun depan.

Lepas Asar pergi Tahlil, kesiannya aku sebab ada dalam 10 orang jer yang datang. Itulah duduk kampung nih, kena selalu-selalu tunjukkan muka kat masjid, kena bercampur dengan orang masjid, kalau tak memang sunyi sepi lah rumah kalau buat apa-apa khenduri pun.

Kelam kabut aku mencabut kacang petang nih, kejap-kejap kena layan HajiDin yang datang nak jemput majlis kurban dia esok, then sembang dengan S yang hantar lemang. Last-last dapatlah 2 kilo, then aku kasi free aje kacang tanah biasa yang kecik-kecik tuh. Aku rasa macam nak buang aje kacang tuh sebab kecik-kecik buahnya, tapi rasa macam takbur pulak. So, daripada buang, baik kasi kat orang. Tapi kan, jauh beza saiznya dengan saiz kacang harimau, cenonet jer kacangnya.

Lepas Maghrib aku melepak kejap dalam kereta, melayan perasaan, dalam sesepuluh minit gitu baru aku masuk semula ke masjid. Ramai jugak jemaah malam nih, iyalah kan, malam Raya. Ada dibuat takbir dari rumah ke rumah tapi aku tak join sebab takut lewat sangat sampai rumah nanti.

Saspen jugak sorang-sorang kat rumah, Ida sampai 2 kali menalipun, sesambil menakut-nakutkan aku. Orang yang tak takut akan jadi tertakut jugak kalau dengar soalan-soalan macam, "Awak tak takut ker tinggal sorang?", "Tak takut hantu ker?" gitu. Ida beritahu yang Nuar nak beli dalam 40 ke 50 bags pokok cili yang macam Ida sama Faridah bawak balik tuh so dia suruh aku discuss sama Long, berapa harga yang nak dijual. Aku kata yang kalau pokok kecik, biasanya RM 10 orang jual, so kalau pokok yang dah berbuah, tentu lah harganya lagi mahal. 

Akan pergi jauh cili sama kacang aku nampak gayanya, aku dapat order jugak dari member FB, dia nak kacang harimau aku dalam 3 kilo, dia kat Penang. Aku pun nak jual benih kat member di Melaka sama Trengganu jugak, kesian diaorang, selalu sangat tanya. 

So sapa-sapa nak kacang, benih (beli ok, jangan ingat aku nak kasi free, aku bukannya kenal korang sampaikan nak kasi free, kan? ekekekek) kacang, email aku kat malaynieum72dotyahoodotcom. Atau kontek melalui FB, Twitter.

Lewat aku tidur malam nih, dekat pukul 12. Yang lawaknya, bila aku tutup jer lampu semuanya, phone berbunyi. Sapa pulak menalipun tetengah malam buta nih, kata aku dalam hati. Bila aku jawab, tak ada pulak balasan, walaupun sambungannya connected. Berderau darah aku tau dak Dear Diary, terus terserlah kepenakutan aku. Puas aku berhello-hello baru lah ada suara. Rupanya Ngah (dari Chicago) talipun, patutlah line tak clear, ada echo gitu.