Sunday

Ahad - 13102013

"Mak kata kat Ida, mak ada pergi ke tempat memondok tu. Bila?", aku tanya mak masa nak pergi Subuh tadi.

"Memang rancangannya gitu....", kata mak.

"Tak, mak kata mak dah pergi", "lega" aku bila aku tahu yang memang ada mak beritahu Ida, yang mak cuba nak nafikan, cuba nak pusing-pusingkan cerita.

"Mak pergi dengan Long tu lah hari terh....", kata mak lagi.

"Tak, bukan yang itu. Mak kata kat Ida yang mak pergi sama orang kampung ni, mak kata saya tak pergi", once and for all aku kena selesaikan jugak masalah nih, itu yang aku tegas cuba korek cerita sebenar dari mak.

"Mengapanya, deme nak sangat ker mak pergi?....", mak cuba menukar topik.

"Bukan itu masalahnya. Mak, mak kena hentikan tabiat suka buat-buat cerita, suka tambah-tambah cerita, lepas tuh guna ke nama orang. Tak elok tu mak", slow jer aku cakap gitu kat mak. 

Biasanya kalau aku tengah hot, aku cakap pun macam terketar-ketar, gugup gitu tapi kali ini aku slow aje, cakap sekadar memberi teguran, menyedarkan mak, benda yang mak tak perasan, yang macam dah jadi habit mak, menokok tambah cerita. Atau merekacipta cerita, untuk cover cerita-cerita lama yang jugak direkabentuk sebegitu rupa.

"Mak jangan ambik hati, saya tegur nih sebab itu tanggung jawab saya, Ustaz pun ada cakap ituhari, mak bapak perlu ditegur kalau diaorang buat "salah" (aku guna term "salah", sedangkan Ustaz tuh kata "maksiat"). Mak tak perasan selama ini mak selalu, mak banyak buat cerita yang bukan-bukan, mak guna nama orang untuk menyedapkan cerita mak. Dah 11 bulan saya duduk sama mak, banyak contoh saya boleh bagi, mak. Banyak. Banyaaaaakkkkkk", aku kata lagi.

Mak senyap jer. Dan aku perlahan-lahan beristigrafar, takut jugak manalah tahu kalau-kalau cara aku tuh salah, tapi aku tahu yang aku tak salah, apa yang aku buat tuh memang patut, memang dah lama pun aku patutnya tegur mak tapi aku tahan kan jugak. Sebab aku berbelah bagi, aku takut aku tersalah cakap, aku takut mak salah anggap, itu yang aku pendamkan aje tuh.

Lepas tuh aku rasa macam lega selega-leganya sebab aku dah tak ada apa nak fikir, aku dah tegur mak (dulu pernah aku tegur sekali, tapi issue lain), dan mak nak dengar atau tak, itu bukan urusan aku. Kalau mak tak dapat terima hakikat benda yang aku tegur tuh betul, tu pun bukan masalah aku. Tanggung jawab aku sebagai anak, dah aku tunaikan. 

Aku rasa lega tuh pasal fikiran aku jadi tenang, jadi lapang, dan sembahyang aku pun jadi aman. Aku punya gauge tak aman, bila sembahyang aku berkecamuk. Macam semalam tuh, tak aman langsung sembahyang aku sebab asyik terfikirkan permasalahan yang mak timbulkan tuh. 

Aku tak tahu apa reaksi mak nanti, so far tak ada reaksi apa-apa, seolah-olah membenarkan apa yang aku cakap tuh, which is fine pasal orang yang sensible, orang yang boleh menerima kritikan, memang gitu sepatutnya. Tapi, kalau lah mak tetap tak dapat terima hakikat, dan kalaulah mak masih buat benda yang sama, then aku akan tahu yang "mak nih gini orangnya". 

Kita tunggu dan lihat aje, Dear Diary. Aku akan tulis kat sini nanti (walaupun mungkin ada yang aku kena sensor sedikit sebanyak), kau jangan bimbang, you are all I have lah, Dear Diary.

Ida sama Id ke Pasar Minggu Raub, aku sama Lukman pergi mengeteh kat kedai depan rumah Chu, then pergi beli 2 kampit beras yang 10 kg tuh. 

Aku tak menyiram pagi nih walaupun semalam tak hujan, kat Ulu Gali ni jer tak hujannya, tapi kat kampung Tok Machang, lebat hujannya. Aku sambung kerja mencabut rumput kat sekeliling pokok kacang, then tambunkan pangkal kacang tuh. 

Lepas tuh aku sembang dengan S jer lah, dia sesambil mengumpul daun pisang untuk buat lemang. Aku pun ambik daun pisang jugak, tapi aku jadikan alas, aku baring. Dah lama aku nak tidur kat kebun, di bawah pokok pisang, baru ni lah tercapai cita-cita aku. Best woi, kena pulak tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, aku teringat yang masa student dulu aku selalu tidur kat Hyde Park, kalau turun London. Dan masa summer kat New York City aku selalu lepak tidur kat Central Park, kan? Sekarang aku melepak kat kebun (arwah) park.

Ada dalam setengah jam aku tidur kot, S dah balik dah masa tuh. saspen gak takut-takut telor kena gigit tungau ekekeke

Tengahari, Ida sekeluarga ke Raub, hantar Id yang terpaksa balik KL sebab kerja, dan petang nih Ipin sekeluarga pun sampai dari PJ. Aku ajak anak sedara aku mencabut kacang untuk direbus. Then melayan diaorang main sembur-sembur air.

Tak kesampaian hajat nak pergi Tahlil malam nih sebab mak tak nak pergi.