Tuesday

Ahad14Oktober2018

Cuaca mendung jer pagi nih, itu yang membuatkan aku bersemangat untuk berkebun, awal pagi lagi aku dah tercegat di kebun. Since tanah lembik sebab hujan lebat Jumaat lepas, nothing much yang aku boleh buat pun so aku menggaul dan mengisi bancuhan sabut, tanah baja Siam dan tanah hitam ke dalam polybags. 

Habis ketiga-tiga guni tanah hitam, Selasa nih kena beli lagi 3 guni, ayaaa, duit lagi. Then pindahkan semua polybags tuh ke kebun, proses seterusnya nanti, dicampur dengan tanah, tapi itu kena buat lain kali lah, bila tanah dah agak kering. Slow and steady jer aku buat kerja tapi bilangan polybags yang dah berisi semua campuran tuh semakin bertambah. Aku masih debating nak tanam apa kat dalam polybags tuh, samada nak tanam kacang harimau atau sayuran lain macam kacang panjang, timun etc. Besar kemungkinan aku tanam kacang harimau, tapi, kena tunggu semua siaplah sebab kalau tanam sikit-sikit, nanti jadi confused bila time nak mencabut. Kena tanam sekali harung. 

Nasib baik kedai sebelah masjid tuh tak bukak harinih so dapatlah aku bertukar selera makan kat tempat lain. Tak kalu, ke situ aje lah aku pergi, loyal sungguh aku nih. Aku ke kedai Redha Jer Lah, aku sorang jer kat situ, order nasi ayam. Aku peratikan aje tokay tuh menyediakan nasi ayam aku, punyalah lambat, dibuat nya satu-satu. Aku tak faham, apa sebab lambat sangat tuh? Dia bukannya janda, kalau janda tuh aku boleh faham lah kan, nak control ayu, nak kasi customers usik dengan komen-komen yang akhirnya melarat berbaur kelucahan. Seriously, aku rasa macam nak slow talk dengan tokay tuh, nak menyedarkan diri dia yang tak sedar lagi tuh. One of these days, katalah aku makan kat situ lagi, dan bersembang dengan tokay tuh, aku nak tanya dia, macamana bisnes dia, sure dia akan mengeluh kata yang bisnes dia slow, ha, masa tuh baru lah aku nak tanya dia, "nak tau dak apa pasal bisnes Cik, slow?"


Aku keluar aje dari gate untuk ke masjid, terserempak dengan MH yang nak mintak anak pokok pisang kat area rumah kitaorang. Rasa awkward gitu sebab, iyalah, nak masuk waktu Asar. Aku fikir, rajin nya lah MH nih, apa lagi yang dia nak, tanah berbelas ekar, projek tanaman itu ini semua dibuatnya, duit pencen (dia pencen awal daripada Navy) pun ada. 


Dan kalaulah aku jadi dia, tentu aku fikir, apa nak jadi lah aku nih, orang lain sibuk ke masjid, aku masih sibuk buat hal berkebun.

Since aku nak ke masjid, aku suruh aje lah dia ambik apa-apa yang dia nak. 

Aku berbasikal keliling kampung petang nih, lama gila aku tak buat gitu. Weekdays memang tak boleh dah sebab aku akan sentiasa gunakan alasan nak memorex itu lah. Weekends jer yang boleh, so aku pulun kayuh laju-laju, dapatlah dalam sejam. Itu pun sebab gaya macam nak hujan. Aku tak terus masuk rumah lepas tuh, takut insiden getaran jiwa jadi lagi, so aku sambung kopek kacang tanah kat shed. 

Malam nih tak ke masjid. Sebab aku ke surau. Ada mengaji. Tak ada pulak AN so tak ada lah kawan untuk diajak makan lepas mengaji. Kat surau memang tak ada jamuan, itu yang aku terfikir untuk bawak makanan, tapi hari Ahad malam Isnin aje lah, hari yang aku datang surau. Tapi, kalau nak bawak makanan, kena lah bawak setiap minggu, tak boleh lah one off gitu sebab nanti jemaah mungkin akan expect yang ada makanan setiap minggu, kan? Masalah kedua, nak suruh siapa sediakan makanan? Malas rasanya nak suruh Chu buat sebab nanti ramai orang tahu, iyalah kan, Chu tuh "ramah" orangnya ekekekekeke Tengoklah macamana, minggu depan kalau aku ingat, mungkin aku nak cuba-cuba suruh Chu buat makanan, then suruh orang lain pulak. Ada lebihkurang 20 orang jemaah, aku sempat bilang.

Aku nak masuk kereta, ternampak MH, rupanya dia ke masjid cari aku, nak ajak makan kat Sungai Ruan, nak belanja sebab kasi anak pisang kat dia. Dan dia kata ada orang order 100 pokok anak pisang lagi, so aku suruh aje lah dia ambik kat depan rumah kitaorang tuh.

Lepas MH hantar aku ke kereta, aku buat-buat macam nak terus balik, bila dia dah hilang dari pandangan aku, aku ke kedai Omar, tapau nasi goreng ayam, untuk Sahur. Nak cuba Puasa lah esok, aku tak pernah dapat buat Puasa sunat, sokmo nya separuh hari, tapi kali ini aku nak kuat kan iman, tengoklah how it goes.