Sunday

Jumaat26Oktober2018


Aku baru aje sampai kat kedai Samad untuk breakfast, aku ternampak kereta Long. Aku tak expect pun Long akan balik minggu nih sebab katamya sibuk dengan kuliah ugama Maulana yang dia ikut tuh. Nasib baik lah semalam aku bersih-bersihkan rumah, tak lah kotor sangat. Aku tahu yang Long tak cerewet pasal kebersihan rumah tapi kalau kotor sangat, aku jugak yang malu sendiri. 


Since Long ada, aku pun jadi rajin lah sikit, kalau tak tuh, tak ke kebun pun sebab semalam hujan jugak sekejap. Aku memindahkan jagung, dapatlah a few baris. Then menyangkul sekejap, siksanya lah sebab tanah lembik, so buatlah apa-apa lain yang patut, sekadar nak buang waktu.

Long balik before Jumaat. Aku ke masjid awal jugak sebab mulanya nak makan dulu tapi kenyanglah pulak, so tapau aje lah. Macam tak berapa comfortable, tak macam biasa aje naik basikal yang baru direpaired nih, rasa macam ada benda yang tak kena nya. Aku dah saspen aje nak berbasikal, manalah tahu pancit lagi sebab tube belakang tuh bukan tube basikal, dan tube depan pun bertampal kat tiga tempat. Redha jer lah. Dan aku tak nak dah bawak basikal jauh-jauh, so petang-petang tak akan aku merempit round keliling kampung dah lah, buat sementara waktu. 

MH ada datang petang nih, nak ambik anak pisang. Aku suruh aje dia ambik, aku tak berapa layan sangat dia yang gaya macam nak bersembang tuh, sebab aku busy memorex. Accounts aku makin parah, so itu yang aku kena hati-hati tuh. Macamana pun aku ada masuk a few entries dan liquidate the moment ada untung, just untuk menambahkan balance accounts tuh. Tapi in general aku tetap rugi, salah, aku melawan arah. Japanese Yen kuat sungguhlah sesehari dua nih so semua Yen pairs aku ada floating loss yang agak banyak.

Mamat Kelapa ada datang jugak, dia terus aje ke kawasan pokok kelapa. Aku tak ada pun suruh dia petik kelapa, lantaklah, nak tengok jer lah apa muslihat dia kali ini, entah-entah wallet hilang jugak lagi nanti tuh. 

Tak berapa jelas apa yang MH cakap sebelum dia blah, sebab masa tuh aku tengah baca Quran, dan dia setakat cakap melalui tingkap. Rasanya dia suruh aku sembahyang di surau aje sebab bolehlah lepak-lepak mentara tunggu Isyak, jugak lepas sembahyang. 

"Tak, aku sembahyang di masjid", aku jawab gitu. Malaslah sembahyang di surau, nanti diajak melepak aje. Kat masjid, tak ada orang yang nak ajak bersembang, walaupun malam nih tak ada kuliah Maghrib. 

Lepas Isyak aku terus ke kedai Omar, tapau Mee Bandung, aku perasan ada a few missed calls dari Chu, paling pun nak suruh aku jemput dia esok untuk ke Pekan Sari, kata aku dalam hati. Nanti karang sikitlah aku call dia balik, tak menyempat-nyempat, tak kan tak tahu routine aku, aku fikir gitu.

Aku tengah makan, terdengar bunyi hon kereta, rupanya MH, sama Chu. Diaorang ajak aku makan kat Raub, terus aku kata aku dah beli makanan. Pernah dulu a few times, aku dah beli makanan, MH ajak ke tempat lain, so makanan tuh terpaksa ditapau. Tapi kali ini aku tak nak menyerah, aku nak buat tegas sikit. Aku tak nak pergi, so aku tak akan pergi. Jentik telor aku pun, aku tak akan pergi. 

Aku tak berapa suka benarnya nak pergi jauh-jauh just untuk makan. Kalau setakat makan kat kawasan dekat-dekaat, mungkin aku ikut. Sebab, kalau pergi jauh-jauh nih, sure lambat balik, sure sembang lama. Sembang pulak, sure pasal pisang, pasal sawit, pasal pertanian. Bosan gila topiknya. Kalau cerita pasal Bitcoin, pasal Cryptocurrencies, ataupun pasal New York ker at least, ha, itu aku suka layan. 


Chu sama MH nih rapat, MH tuh dah macam anak sedara Chu. Aku tak kisah, aku lebih suka infact, sebab MH rajin melayan kalau Chu nak makan malam kat mana-mana, aku nih kan ker jenis yang tak suka makan jauh-jauh. Sesedap mana pun makanan kat tempat yang jauh tuh, aku makan sikit jer, aku tak terliur sangat pun, aku tak ada pun nak cuba. Chu pulak jenis yang suka makan kat kedai yang femes sebab masakan sedap, walaupun jauh. Dan MH pulak jenis yang setiap malam makan kat luar. Entah masa bila dia bawak bini dan anak-anak sendiri makan kat luar, aku pun tak tahu. 


Dulu aku pernah tanya dia, "bini awak tak bising ke awak makan di luar setiap malam", dia jawab, "Bising lah, tak aku marah ke balik". Maksud nya, kalau bini dia mengomel pasal dia makan kat luar, dia akan marah kat bini dia. Ada jugak orang macam tuh, kan?

And so tak pergi lah aku, diaorang berdua aje yang pergi. Terfikir jugak aku, kang kena tangkap basah kang, siapa nak bail them out? Dalam sesetengah jam lepas tuh Chu talipun, dia kata dia tak jadi pergi sebab segan lah berdua-duaan sama MH. Aku rasa bersalah jugak, sebab aku tak nak ikut tadi tuh, so semuanya tak jadi. Then again,,tak boleh salahkan aku jugak sebab aku tak ada pun janji nak keluar makan malam nih, tak tahulah entah-entah tadi MH ada beritahu, sebab cakap dia tak jelas.

Lagipun dia kan ker selalu berjanji tapi tak pernah ditepati. Dulu kan ker dia ajak aku ke dusun durian dia, sampai nak rak aku tunggu tapi dia tak datang. Ada a few instances lain macam tuh jugak. So bila dia ajak aku makan kat mana-mana I don't take him seriously lah.