Thursday

Rabu10Oktober2018

Harinih macam bersemangat sikit untuk lebih prodaktif, so awal pagi lagi aku dah breakfast. Buat sandwich lah kononnya tapi macam masin lah pulak sardin tuh walaupun belum ditaruk garam, lagipun sardin tuh made in China, aku fobia kalau nak makan barang-barang perbuatan Cina nih. So aku kasi kat kucing yang asyiklah mengiau-ngiau tapi bila dikasi makan, dia tak nak makan tuh. Macam-macam dah aku kasi, ikan bilis, cheese, susu, takat dijilatnya, lepas tuh mengiau. Tapi bila aku kasi sardin tuh, macam lama jugak dia jilat, so ok lah. So untuk aku, aku buat scrambled eggs jer lah. 

Belum pukul 7 lagi aku dah di kebun, mulanya mancabut a few perdus kacang tanah, sayang rasanya nak cabut semua sebab semakin lama semakin sikit dah yang tinggal. Itu yang aku kuatkan iman, aku tak nak rebus untuk dimakan pun kacang tuh, semuanya aku nak buat benih.

Then menyangkul membersihkan sekeliling pokok jagung. Jagung batch kedua nih lawa-lawa, hijau jer, ada yang dah berputik pun. 2 trays jagung yang aku semai ituhari dah mula cambah so by next week dah boleh dipindahkan ke tanah, ada dalam 200 batang. Dan tadi aku semai lagi dalam 100 bijik. Aku dah dapat idea nih, aku nak tanam jugak kacang tanah in between pokok-pokok jagung, aku nak utilise kan kawasan. Selagi ada kawasan, aku nak tanam, rapat-rapat, biar pun tak ada tempat nak berpijak nanti tuh ekekekeke. 

Semalam masa Kuliah Maghrib, Ustaz tuh ada cerita kisah dia dengan arwah ayah dia yang dapat Anugerah Pertanian or something, ada lah this one Chinese guy, dia pun menang Anugerah jugak. Pekebun-pekebun Melayu yang menang tuh semuanya mengerjakan tanah yang luas, ada yang dalam 10 ekar diusahakan. Tapi, Cina tuh cuma kerjakan seekar jer tanah. Dia tanam jagung kat seekar tanah tuh, semusim dapat dalam RM 20 ribu, dalam setahun dia buat 3 cycles. Aku tak ada lah nak ikut style Cina tuh tapi tanam jagung lah yang paling mudah, asalkan tak ada diganggu kera dan vavi. 

Habis buat kerja di kebun, aku ke bawah shed pulak, menggaul tanah hitam, sabut kelapa dan tanah baja yang ada. Sabut dan tanah baja yang aku order masih belum tiba jugak, tapi tak apa, buat mana yang ada dulu. Dapatlah 15 polybags penuh. Memanglah macam kerja bodoh sebab esok aku kena tuang balik semula semua tuh untuk digaul dengan tanah dan dimasukkan semula ke dalam polybags, tapi sebab aku malas sangat nak menyangkul tanah, so itu yang aku buat mana yang dan dulu, walaupun macam buat dua kali kerja pulak. Tak apa, as long as it makes me happy, aku tak kisah walaupun buat benda bodoh.

Ala, in my life pun selalu aku buat benda-benda bodoh, tapi aku happy jer.

Sepanjang hari cuaca mendung jer tapi tak hujan, ikutkan hati nak aku ke kebun lepas Zohor tapi macam buang tebiat pulak kang sebab aku tak pernah ke kebun pun waktu tengahari. Aku pun tak pasti apa aku buat the rest of the day, tapi apa yang aku tahu, aku sekarang nih spend less and less time online. Walaupun gadgets nya keliling pinggang, 2 laptops, 2 cellphones, tab lagi, dan 3 different service providers, DiGi, Maxis, UMobile, tapi aku setakat tengok gitu-gitu jer, tak ada lah aku nak merempit kat alam maya macam dulu. 

Biasanya malam nih tak ada jamuan walaupun ada Majlis Mengaji, sebab Ustaz nya Imam kampung nih dan tak ramai pun yang datang mengaji, 3 empat orang jer biasanya. Tapi tadi ada orang mintak buat Tahlil jugak lepas Isyak, so ada lah jamuan. Masalahnya, makanan tak cukup, agaknya lah, sebab masa aku ke tempat makan, aku tengok tak ada apa dah kat meja, dan orang lain tengah makan. Since aku memang plan nak makan kat luar malam nih, tak ada lah aku sentapz sebab makanan tak cukup, so ke kedai makan lah aku.Tak cukup dengan mee sup, aku bungkus burger jugak sebijik, nak makan sesambil memorex.