Wednesday

Selasa23Oktober2018

Hujan turun lebat awal pagi nih, dekat nak subuh baru lah berhenti. Bonus day lagi lah harinih kot? Macamana pun aku jenguk lah jugak kebun, lemas aku kalau tengok air bertakung nih, kalau lama sangat nanti bertakung, mati pokok-pokok cili, jagung tuh. Benih yang baru ditanam pun boleh rosak. 

Aku setakat beli bekalan lemon jer kat Pekan Sari Sungai Ruan, tapi ada lah jugak aku meround sekitar pasar tuh. Diaorang nih letak baja taik ker, tanya aku dalam hati bila tengok sayur-sayuran Cina tuh besar-besar, sihat-sihat semuanya. 

Then breakfast kat gerai depan Pusat Serenti, terserempak dengan SarjanK, sembang dengan dia, pasal pertanian. Dia tanya kalau-kalau aku ada benih kacang harimau tuh, dia nak cuba-cuba tanam. Aku kata tak ada, , maksud aku, tak ada untuk dikasi kat orang, yang ada cuma untuk kegunaan sendiri. Macamana pun aku janji yang next batch nih, aku akan kasi dia kacang, jugak benih, kalaulah menjadi tanaman aku tuh nanti, InsyaAllah.

Mulanya aku macam berkobar-kobar nak mengisi polybags dengan sabut, baja Siam, tanah hitam, sebab nak buat kerja lain, tanah becak. Tapi, aku termasuk dalam rumah, dan tak terkeluar-keluar dah lepas tuh, sampailah masa nak pergi masjid for Zohor. 

Aku pergi awal sikit sebab nak makan dulu cadangnya, tapi tutuplah pulak kedai tuh. Kedai makan yang kat seberang jalan tuh, makanan nya tak ada rasa, tak menggiurkan langsung. Aku nak kayuh aje basikal, aku tengok yang tayar belakang kempis. Alamak, tube bocor. Dan aku nampak ada jarum pin tercacak kat tayar. Ayoo, terpaksalah aku heret aje basikal tuh sebab aku cuba jugak kayuh tapi roda tak berputar. Berpeluh-peluh dibuatnya, nasib baiklah aku ikut jalan belakang, so tak adalah besar sangat kemaluan, menarik basikal tuh. 


Di sepanjang perjalanan tuh aku tak rasa macam sedih gitu yang satu-satu nya mode of transportation yang aku sayang, dah tak boleh digunakan. Iyalah kan, macamana aku nak hantar repair, aku sure yang kat Sungai Ruan tak ada tube basikal tuh. Aku lebih kepada terkilan yang from now on aku terpaksa naik kereta aje lah untuk ke mana-mana. And what if kereta rosak? Aku bersyukur yang selama ini Tuhan kasi aku kemudahan dalam bentuk basikal untuk aku ke masjid. Besar jasa nya basikal tuh. Lebih besar dari tayar nya. Lebih besar dari harganya. 

Lepas balik makan, aku cuba nak tanggalkan tube basikal tuh, mana tahu kalau-kalau boleh ditampal dengan selotape ker. Tak pun, esok aku nak ke kedai basikal, nak bawak tube tuh. Sebab basikal canggih, tak lah semudah yaang aku jangkakan nak membukak screw, nuts and bolts tayar tuh sebab banyak lah bersambung sana sini. Terkekeh aku sorang-sorang bila siap "bukak" tayar, rupanya tongkat basikal yang aku bukak. So aku pasang balik semula, keMacGyveran aku tak terserlah kali ini. Aku memang tak reti langsung bab-bab DIY nih. 

And so it's confirmed lah yang basikal aku dah tak dapat digunakan. Dan aku pun mulalah jadi tersedih, terdown gitu. Nak kena tunggu adik-adik aku yang ada truck balik lah, baru dapat hantar basikal itu untuk direpair, itu pun kalau boleh direpair, kalau ada tube sebesar itu. Tak dapat dah aku nak meround sekeliling kampung. Dan akan semakin buncit lah perut aku lantaran tak dapat berbasikal. Apalah malangnya nasib aku, bukannya selama ini aku tak bersyukur yang betapa besar nya jasa basikal itu kat aku. Lagipun, aku tak ada pun bawak basikal tuh ke tempat tak senonoh. 

Manja sangat aku nih kan, tube basikal bocor pun meroyannya bagai nak rak ekekekeke

And so Asar nih aku ke masjid bawak kereta. Dan balik aje dari masjid, aku terus ke kebun, aku macam nak melepaskan geram gitu. Geram sebab basikal rosak. Aku menyangkul macam dalam keadaan marah, biasanya kejap aje dah tercungap-cungap. Tapi kali ini, tercungap-cungap jugaklah tapi aku teruskan jugak menyangkul. Then tanam kacang. Puas hati aku.

Aku tengah mandi bila aku dengar bunyi hon kereta, sapa pulak datang dekat-dekat Maghrib nih? Tak tahu ker aku tengah bersedih, nak menambahkan duka nestapa aku lah tu gamaknya. Rupanya Mamat yang dulu petik kelapa tapi tak bayar tuh, yang katanya wallet hilang. 

Aku tak tahu apa muslihat dia kali ini tapi dia kata dia dah beli racun untuk meracun kat tanah kitaorang, jugak kat tanah pak sedara dan arwah mak sedara aku tuh. Then aku kata yang aku dah ada janji dengan orang lain, dia datang every other month untuk meracun semak kat tanah kitaorang. 

"Habih macamana, aku dah beli racun, aku jual ke awak jer lah racun tuh", kata Mamat tuh lagi. 

"Dia beli sendiri racun, aku bayar termasuk harga racun tu", aku jawab gitu, aku masih tak dapat tangkap apa muslihatnya dia nih kali ini.

"Tak lah, aku nak meracun, nak bayar duit nyor dulu tu. Ini pun dah banyak nyor gugur tuh. Tapi, nyor sekarang tak ada harga", kata Mamat tuh lagi. 

Oooooo, dia nak petik, ambik kelapa yang lain, itu maksud dia. Yang dia kata nak offsetkan dengan kerja meracun tuh, itu alasan jer. Ooooooooo, smart!

"Tak. Macam nih, duit dulu tuh ko tak payah bayar, aku dah lama halalkan. Ko tak payah meracun, sebab dah ada orang. Betul nih, aku halal kan jer", aku kata gitu.

"Eh, tak boleh lah gitu, lagipun ini dah banyak nyor yang tak berpetik nih", kata Mamat tuh lagi. 

Dalam hati aku kata, apa pasal dia tak terus terang aje kata yang dia nak petik kelapa, tak payah lah nak dijadikan alasan yang kononnya nak bayar harga kelapa dulu tuh dengan meracun rumput? Aku pun banyak dengar cerita yang dia nih, kalau petik kelapa orang, tak pernah bayar, sokmo lah kata yang dia dermakan duit tuh untuk asnaf. 

"Ok, ada satu benda yang ko boleh tolong aku", aku kata gitu. Aku ada dapat idea.

"Apadia?", Mamat tuh tanya aku.

"Tayar basikal aku pancit, boleh tak ko hantar ke Sungai Ruan untuk repair, siap nanti aku kasi upah", aku kata gitu.

"Ish, itu benda kecik jer, sekarang pun aku boleh hantar, kedai Cina tu bukak sampai malam", kata Mamat tuh.

Ya Rabbi lah punya bersyukurnya aku, aku tak sempat habis meroyan, Tuhan dah kasi jalan penyelesaian di atas permasalahan kronik aku tuh. Teruslah dia naikkan basikal aku ke dalam Hilux dia, dan aku tanya samada nak duit atau tidak, dia kata tak payah lah dulu, bila dapat bill dari Cina tuh nanti, itupun kalau tube tuh boleh ditampal atau diganti. 

"Terima Kasih lah", dia kata gitu bila aku kata aku akan kasi dia upah. 

Aku tengok jer lah dia mengikat basikal tuh, sesambil fikir, dia nih (dan a few orang kampung yang lain), pakai Hilux tapi tak ada duit. Aku? Aku ada Bitcoin tapi drive Proton yang macam besi buruk jer. 

Tak ada pulak Ustaz Sekolah Sains tuh malam nih, jamuan makan pun tak ada, jadi AJK memang dah tahu Ustaz tuh tak datang rupanya, apa pasal tak buat announcement awal-awal? Tak kesian ker kat orang-orang yang mengharapkaan makan free nih? ekekekeke

Mamat tuh a few times mengupdate aku, katanya tube kena tukar sebab ada 3 kebocoran. Dan tak ada pulak saiz tuh, esok Cina tuh cari kat Raub. 3 tempat bocor? Ada orang sabo aku ker?

Forex tak menyebelahi aku malam nih kot, floating loss keeps mounting, sampai 0.3 Eth. Macamana pun aku biarkan aje, sesehari lepas dah untung, tak kan nak untung hari-hari, kan? Lagipun, kalau aku cut loss awal-awal, mana tahu price akan berubah, sebab biasanya lepas aje aku cut loss, prices akan terus move to my advantage.