Saturday

Khamis11Oktober2018

Breakfast kat rumah jugak pagi nih, sebab malas nak keluar. Breakfast sama kucing, aku rasa jiran tuanpunya kucing tuh pasrah yang kucing dia dah tak nak balik ke rumah. Aku rasa bersalah jugak sebenarnya tapi nak buat macamana, tak kan aku nak biarkan kucing tuh kelaparan.

Pagi ini memasukkan tanah ke dalam polybags, sambung kerja semalam. Mulanya tuangkan isi polybags semalam tuh ke dalam wheelbarrow, lepas tuh digaul, dicampur tanah. Now, ada satu aje lagi bahan yang aku belum campurkan, tanah baja Siam yang aku order dari sedara aku tuh. So basically dalam satu polybag tuh ada 4 items, tanah, tanah hitam, tanah baja dan sabut kelapa. Tak ada lah berat sangat, compared to kalau taruk tanah aje. Tapi, kalau dibandingkan dengan cara orang buat fertigasi, memang lah berat satu polybag aku tuh sebab diaorang taruk sabut aje kesemuanya dalam satu polybag. Aku tak mampulah nak buat gitu.

Bila bosan, aku selang seli kan dengan buat benda lain, mencabut kacang, meleraikan kacang, cabut rumput sana sini etc. Rasa prodaktif jer hari nih, kalaulah setiap hari aku rajin macam pagi nih, alangkah bestnya. Tapi apakan daya, kerajinan aku cuma datang sekali sekala, bermusim pulak tuh.

Dapat news yang Monday nih tak ada operation mata Mak tuh, cuma ada Doctor punya appointment aje, dan akan diberitahu bila tarikh sebenar nak operate nya. Doctor tuh jugak yang fixed kan date nya kata nak buat operation next Monday, semalam dia talipun Long, tukar schedule pulak.


Aku tengah online bila terdengar orang bagi salam, rupanya Mamat Pakistan yang berjual kain. Aku perasan yang for the last few days, masa Zohor, ada Mamat tuh sembahyang kat masjid, ada gendongan kain pulak tuh. Aku tak expect dia menjaja jalan kaki, ingatkan naik motosikal macam Paki yang lain. Agaknya baru masuk Malaysia kot, muda sangat lagi orangnya, cakap Melayu pun tak reti. Ya Rabbi kesiannya lah aku menengoknya, aku terus aje lah beli kain pelikat satu. 

Masa dia balik, aku intai dari tingkap, rasa nak panggil semula nak beli lagi satu, tapi bila mengenangkan yang tadinya dia ada suruh aku kasi alamat, aku sure yang akan datang dia akan datang lagi. Tak kan dia tak akan datang lagi akan datang nih sebab dia dah dapat seekor "mangsa" kan?

Keletihan kononnya, lepas Zohor aku tidur sekejap. Dan keletihan kononnya jugak, aku tak buat exercise pun petang nih.Keletihan jugaklah menyebabkan aku tak ke kebun pun. Rasanya dah dekat 2 bulan aku tak ke kebun lepas Asar, sejak aku memorex ni lah. 

Chu nak ke masjid jugak malam nih sebab dia ada nak bawak kuih, so jemput dia lah sekejap, dekat setengah jam menunggunya, entah apa lah yang dibuatnya, sabar jer lah kalau nak menunggu orang perempuan. 

Makanan tak cukup lagi masa jamuan tadi, sebab ramai jemaah kot, malam nih ada Kuliah Maghrib. Aku sempat ambik nasi dan kuah aje, nasi memang banyak berlebih tapi lauk pauk habis, tinggal kuah. Aku perasan sangat yang lepas aje sembahyang Isyak, akan ada segerombolan jemaah yang berkejar ke tempat makan, diaorang nih jenis yang ambik lauk sampai tak fikir kat orang lain, menimbun dalam pinggan masing-masing. Memang style gitu gerombolan tuh.