Tuesday

Isnin8Oktober2018

Aku susah nak tidur lagi semalam, entah apa sebab pun aku tak tahu. Terfikir jugak aku yang aku nih dikasi Tuhan kelebihan dari segi waktu, aku boleh berjaga malam dan tidur seharian esok, aku boleh tidur semalaman dan tidur seharian esok, aku boleh tak tidur malam dan tak tidur seharian esok, aku boleh tak tidur siang malam. Dengan lain perkataan, aku beruntung sebab aku diberi rezeki dalam bentuk waktu, yang harus aku susun sendiri. Dan aku, demi menghargai pemberian Tuhan itu, haruslah pandai mempergunakan waktu yang diberi tuh dengan betul, untuk lebih berfaedah. And so last-last aku bangun dan mandi. Aku tak on kan laptop pun.

Sampailah pukul 4, then aku landing atas katil pulak, akhirnya tertidur. Sedar-sedar Azan berkumandang, tapi sempat jugak aku ke masjid. Balik dari masjid teruslah aku nak memorex kononnya, tapi aku tengok macam tak ada pergerakan sangat pun, bila check website, rupanya kat Jepun harinih Public Holiday. Kat US pun cuti harinih, Columbus Day. Memang slow lah market nampak gayanya. 

So, sebab tadi tidur cuma 2 jam, market pulak slow, dan aku tak berkeinginan untuk jogging sebab betis, kaki aku sakit sebab semalam buat excercise, aku pun tidur. Pukul 9 aku bangun semula, malas nak pergi breakfast, aku buat cekodok sambal belimbing hitam. Sesambil tuh buat benda-benda lain jugak, buang sampah, mengecheck laptop, tab, cellphone etc. Then tengok-tengok, cekodok aku hangus. Style aku dah, kalau memasak tuh, api nya besar sebab nak kasi cepat masak ekekekeke. Tapi aku nih jenis penyabar orangnya, cekodok aku hangus, ada aku kisah? Aku buat yang lain. Bukannya susah sangat nak hiris bawang. Ikan bilis pun dah dibuang taik. Nak tumbuk belimbing pun bukannya lama mana pun, walaupun aku tumbuk kat bilik Mak, walaupun aku alas dengan lapisan -lapisan kain, sebab tak nak neighbours aku dengar. 

Walaupun aku tahu yang tanah lembik sebab semalam hujan tapi itu tidak sama sekali menghalang aku untuk ke kebun. Sebab harinih aku rajin. 

hei sayangku
hari ini aku rajin
rajin bagai seekor semut
semut-semut di hatimu

hei sayangku
perlakukanlah diriku
seperti seorang raja
ku ingin dimanja kamu

emang lagi manja, lagi pengen dimanja
pengen berduaan dengan dirimu saja
emang lagi rajin, tapi bukan sok rajin
rajin rajin gini hanya untuk dirimu

Sebab tanah masih lembut so senanglah aku menyangkul buat batas untuk tanam kacang harimau yang benihnya dah aku kopek semalam. Sebelum tuh aku cabut jer pokok-pokok bendi yang banyak buah tuh, dah tua-tua semuanya, rasa macam membazir jer tapi nak buat macamana, korang cepat dan banyak sangat berbuah, tak tercatch up aku. Jagung yang kecik dan tua pun aku cabut jugak a few batangs, aku buat macam tak nampak jer. Dua tiga tongkol, dah lah untuk disimpan buat benih kan, ini, sampaikan berbelas-belas tongkol yang ada.

Aku tabur, tanam benih kacang tuh rapat-rapat dalam sebatas tapi in between batas tuh aku jarakkan jauh jugak supaya senang aku nak kambus nanti bila pokok tuh dah besar. Pokok kacang tanah kalau tak dikambus pangkalnya, tak banyak hasil. Lepas tuh pasang plastik hitam sebagai pagar, tak kalu dimakannya benih tuh dek ayam jiran. 

Lepas Zohor, aku tidur sejam. Then sementara tunggu Asar, aku berlari-lari anak for about 30 minutes, nasib baiklah rumah kitaorang nih tak banyak furniture, memang sesuai kalau nak buat light exercise kat dalam rumah. There you have it, what happpens behind close doors kat rumah kitaorang. My rather mundane, ordinary life. Sambil ditemani seekor kucing. Kucing-kucing jiran aku, 3 ekor dah balik ke rumah tuannya, dikurung. Yang sekor nih jer tuan nya macam dah give up nak kurung sebab dia keeps coming back ke rumah kítaorang.

Lepas Asar aku turun kejap ke kebun, petik jagung, dapat belasan tongkol, sambil fikir, nak kasi kat siapa pulak. Masa kat masjid, ada aku tanya a few jemaahs kalau-kalau diaorang nak jagung. Masalahnya, diaorang ingatkan aku nak jual, so masing-masing kata tak nak, tapi bila aku kata aku nak kasi free, diaorang dah termalu nak terima.

Aku rasa dekat sepuluh kali aku praktís baca Quran mukasurat yang aku kena baca malam nih tapi bila tiba turn aku, aku jadi gugup gitu, bila start salah baca, bila Ustaz tegur pulak, lagilah jadi tak keruan. So malam nih ada lah tiga empat kali aku sangkut baca.

Laaa, lupa nak cerita pasal Forex, seharian aku macam tak ambik tahu pasal accounts aku, aku biarkan aje sebab ada floatíng loss, tak sebanyak mana pun. Then masa European session tadi, ada improvement, dan membawak ke US session, semua posiotions aku dah untung. Dan account Ethereum aku dah covers semua losses minggu lepas, dah balik ke jumlah asal which is about 1.5 ETH (1 500 000 EIT), minggu lepas kan ker aku dah tukar 1.5 ETH ke Bitcoin Cash (BCH). Dan account BCH aku pun dah ada profits, minggu lepas account tuh was down to 0.48 BCH tapi sekarang dah jadi 0.561 BCH dan ada some floating profits jugak. 

Aku nak trade slow-slow lah since ada dua accounts nih, setakat 10% profits a week tuh, InsyaAllah. Aku bukan nak kaya cepat pun, hidup macam sekarang pun dah happy dah.