Monday

Sabtu27Oktober2018

Awal sangat pukul 7 nak jemput Chu untuk ke Pekan Sari, so aku baring sekejap. Terlelap akhirnya, sedar-sedar dah 8 lebih, banyak lah missed calls nya, kebetulan cellphone aku dimutekan. Lepas breakfast sama Chu, aku biarkan dia berkeliaran membeli barang, "nak beli barang untuk memasak untuk awak malam besoklah", kata Chu. Aku tempah makanan untuk dibawak ke surau malam esok, aku suruh buat banyak sebab nak kasi this Indon guy yang selalu azan kat surau tuh, dia ada a few friends kat kongsi tempat dia kerja. Last week aku suruh dia tapau makanan, tapi dia segan, last-last habis makanan tuh ditapau orang lain. 

Tak ramai orang berniaga harinih, yang kat sekeliling sedara aku berniaga tuh pun tak datang, so aku cuma beli 6 kebab untuk diaorang satu sorang. Tengah bersembang, melawak, kat tempat sepupu aku berniaga tuh, aku ternampak kelibat seseorang yang aku kenal, so aku pergi tegur dia. Cikgu aku masa sekolah rendah dulu. Dia kebetulan dah duduk Raub sejak pencen dari jadi Pengetua Sekolah. Since dia berdua sama bini dan macam dah nak balik so tak ada lah aku ajak mengeteh ker apa ker, sembang pun sekejap gitu aje. 

CikguA nih lah salah seorang dari 3 orang yang aku hormati, yang aku suka, yang aku ingat etc. Outside of my family, he's orang pertama yang paling aku sayang (in a good way). Yang kedua, kawan masa kat ITM dulu, sekarang dia duduk kat Scotland. Yang ketiga, senior masa aku Form 4 dulu tapi dengan dia nih aku dah lost contact. InsyaAllah tahun depan masa aku ke UK, aku nak jumpa kawan aku no 2 tuh, kali terakhir jumpa face to face masa aku dah habis contract kat KLIA dan dia baru nak start. 

Patutnya harinih Sabtu,  hari off aku ke kebun, kan? Tapi itulah aku, dengan kerajinan yang tak terperi-peri, aku ke kebun jugak. Barang seseminit dua ekekeke. Akhirnya aku menggaulkan bahan untuk dimasukkan ke dalam polybags, slow and steady jer aku buat kerja. Tak lama tuh MH datang untuk ambik anak pisang, bersembang dulu sesambil minum, makan kuih, then jiran aku join sekali. 

"Pukul 3 karang Chu nak awak sama MH datang rumah Chu, tolong angkat lemari-lemari, KN nak start kerja hari Isnin nih", Chu kata gitu masa menalipun aku. Dia nak buat renovation sikit kat dapur rumah dia. 

"MH ada sini nih", aku kata gitu.

"Dia buat mende?", Chu nih sokmo nak tahu details.

Aku pulak jenis lurus, so aku jawablah, "Dia ngambik anak pisang".

"Lah, tak habis lagi ngambik pisang, buat mende banyak ngat? Dia bayar ker?", Chu tanya gitu.

So teruslah aku ubah cerita, aku kata yang anak pisang tak ada yang elok, sampaikan nak dapatkan dua tiga pokok pun susah. Sedangkan MH dah ambik more than 50 anak pisang kat persekitaran kawasan tanah kitaorang, jugak di kawasan tempat yang Chu tanam tuh, adalah a few pokoks. "Berkira sangat Chu nih, kata aku dalam hati. Aku punya perjanjian dengan MH, "ambik jer sebanyak mana ko nak". 

Sepupu aku yang berniaga tuh ada datang, nak ambik belimbing hitam, nak dijualnya, tak tahulah samada nak dibuat sambal hitam atau dijaul belimbing tuh aje. So aku kasi lah 5 balang, satu balang tuh dekat 20kg beratnya.

So petang nih ke rumah Chu lah, menolong apa-apa yang patut, dia ada upah 2 orang anak jiran untuk membersihkan peralatan dapur, so kitaorang buat kerja yang mengangkat-ngangkat jer lah.

"Bini HajiA tuh tanya Chu pasal awak", Chu kata gitu masa nak balik dari jamuan lepas Isyak (malam nih ada Kuliah Tasauf). "Dia tanya, awak buat mende nya duduk kampung, tak kerja-kerja", Chu mengajuk cakap bini HajiA tuh.

"Chu jawab macamana?", aku tanya Chu.

"Chu kata, entah, ada lah projek nya tuh, ketidak (kalau tidak) dia cari duit di mana? Orang sekarang nih kerja depan komputer pun dapat duit", kata Chu gitu.

Since tak ada nak buat apa pun malam nih, Fore market tutup, awallah aku tidur. Malas aku melayan internet, takut terlagho, nanti dah susah nak tidur, nak bangun masa alarm berbunyi pun jadi susah jugak nanti.