Monday

Sabtu29September2018

Pukul 4 aku terbangun, biasanya aku sambung tidur tapi pagi nih aku terus aje mandi etc, lepas Subuh aku sambung tidur sampai pukul 8-15 pagi. Then ke Pekan Sari, ramai orang sebab baru gaji kot. Masa breakfast, ternampak Long, so ajak dia makan sekali. Long baru sampai rupanya. Bersyukur aku sebab semalam aku dah bersihkan rumah sesikit. Macamana pun aku tak adalah risau sangat pasal Long tak cerewet orangnya, Long faham, lelaki nih biasanya kitaorang tak nampak sampah. Unlike perempuan yang bila balik aje, melilau mata mencari apa yang nak dikomplen. 

Aku ke spot tempat MN berniaga, terus dia mintak maaf sebab tak ada duit nak bayar hutang. Laaa, aku datang bukan nak mintak hutang, aku nak bersembang dengan dia sebab masa tuh dia tak sibuk.

"Eh aku baru nih ada main apps nyanyi-nyanyi, aku ada kenal satu awek ni, dia duduk Australia....." MN bukak cerita. 

"Dia di San Fransisco sekarang, ada theatre, bulan depan balik Malaysia sekejap, lepas tuh balik semula ke Australia. Dia ajak aku kawin.....", kata MN lagi.

And so dia sambung cerita, aku geram jer nak tanya, "Bini ko tahu ker?", tapi aku senyapkan aje. Parah nampak gayanya, that word parah keluar dari mulut MN sendiri. Oooo patutlah masa dia datang ke rumah dulu, asyik menyanyi aje, time-time itu dia tengah angau bercinta dengan awek tuh. Macam-macamlah manusia nih.

Long memesin rumput yang dah lama tak disentuh, aku tak ke kebun pun, instead aku cuci pakaian, bersih-bersihkan apa yang patut. Lepas Zohor aku pergi lunch sorang-sorang sebab Long kata dia masih kenyang. Long asyik bercerita pasal dia sakit baru nih, macam wake up call lah katanya. 

Biasanya Long balik sebelum Asar tapi harinih lewat sikit. Ada a few things yang dia nak bawak balik, so aku tolong dia menyekop pasir etc, sesambil tuh aku bersihkan sekeliling shed yang dah bersemak tuh.

I'm sure Long ada tengok kacang tanah harimau yang aku cabut semalam sebab kacang tuh aku letak atas meja. Now, aku tahu yang Long sekeluarga suka sangat kacang tuh, who doesn't kan? Then again aku nak buat benih, kacang tuh, dan aku sendiri pun pun belum rebus pun lagi kacang yang dah dua kali aku cabut. Tapi bila teringatkan yang kalau kita nak bagi something kat orang, lebih elok kita bagi benda yang kita sayang, teruslah aku offer kat Long, dan aku sempat cabut a few more perdus. Tak apa lah, masih ada kacang yang boleh dijadikan benih.

Long kata esok mungkin dia balik lagi sebab nak siapkan memesin rumput, minggu depan dia dah susah nak balik sebab kelas pengajian ugama dia dah nak start. 

Aku tak ke masjid malam nih, instead aku ke surau sebab nak join kelas mengaji. Oklah kelas nya, more lively gitu sebab Ustaz tuh guna whiteboard untuk mengajar tajwid, lepas tuh sesiapa yang nak baca, barulah bergilir-gilir baca. Tak semua baca, cuma bertiga termasuk aku.

Aku ke KL minggu depan, nak cari buku tajwid lah. Ha, itu baru lah alasan kukuh untuk ke KL kan? Bukannya alasan nak pergi potong rambut. 

Dan aku baru tahu yang Ustaz Pusat Serenti tuh dah berhenti bagi Kuliah Maghrib kat masjid, sebab nya aku tak pasti, mungkin sebab sentapz kot ekekeke Biasanya sebab-sebab yang menjurus ke arah gitu lah. Damn, I'm gonna miss that Ustaz, banyak pesanan dan ajaran dia yang masuk sangat kat kepala hotak aku, yang aku amalkan. Patutlah dah 3 minggu (3 kali) dia tak datang, apa pasal AJK masjid tak beritahu? Kuliah terakhir Ustaz tuh, masa dia beri idea suruh masukkan seringgit ke tabung masjid setiap kali sebelum sembahyang, jugak buat Dhuha dan Tahajjud at least 2 rakaat. Alhamdulillah aku masih praktiskan apa yang Ustaz tuh sarankan.


Aku dinner sama AN, aku beritahu dia yang selagi aku ada duit, aku akan belanja dia makan lepas habis mengaji. Kat surau tak ada jamuan. Kalau nanti suatu masa aku dah tak belanja dia, makna nya aku tak ada duit lah tu. Again, tak lama aku di kedai tuh, lepas aje makan, bayar, aku mintak diri. 


"Ko nak buat apa balik awal-awal?", AN tanya aku sambil gelak-gelak.

Geram jer aku nak jawab, "Ko nih, baru lepas mengaji dah nak tengok orang menyanyi kat tv".