Monday

Sabtu20Oktober2018

Tak ada pulak Chu menalipun pagi ini untuk ke Pekan Sari sedangkan dia kata banyak nak beli barang untuk jamuan malam nih kat masjid. Calls aku tak masuk-masuk, sibuk sangat ker? So aku pergi sorang-sorang jer lah ke Pekan Sari, pergi pun lewat sikit sebab aku ke kebun sekejap meninjau kawasan, mana lah tahu kot-kot disondol vavi ker jagung aku. 

Aku suka makcik-makcik yang berniaga kat kawasan sedara aku tuh berniaga, bila aku hulur bungkusan kuih, diaorang ambik aje, tak ada pun menolak. Iyalah kan, biasanya akan ada jenis yang menolak, yang buat-buat jual mahal. Sedara aku tuh berjual sambal hitam sama sambal jering pulak harinih, selain dari pokok-pokok tanaman dan hasil pertaniaan lain, yang diaorang beli dari tempat lain. 

Bercerita tuh, aku katalah yang kat rumah ada berbalang-balang belimbing hitam, terus sedara aku tuh kata dia boleh tolong jualkan. Aku pelik jugak sebab nak buat apa banyak sangat stock belimbing hitam, bukan ada siapa pun yang makan, kecuali masa ramai yang balik. Lagipun, pokok belimbing kan ada, nanti tuh bila dah sikit bekalan, buat aje lah belimbing hitam yang baru, aku pun dah tahu proses-proses membuatnya. 

"Laaaa, matnyer tak kabor ke Akak? Oghang menanya sokmo ke anok belimbing", kata sedara aku bila aku kata yang aku ada semai/tanam belimbing buluh, dan ada yang hidup. Terus lah dia suruh aku semai banyak-banyak, dah besar nanti dia nak borong, nak dijual kat nursery dia di Benta.

"Dang, why didn't I think of that?", aku asyik fikir gitu jer masa nak balik. Tapi, dalam fikir-fikir tuh pun sempatlah beli itu ini. Terbeli apple cider vinegar (walaupun stock masih ada) sebab terbertentang mata dengan tokay yang jual tuh, dan aku macam boleh baca apa yang dia fikir, yang aku lah satu-satunya harapan untuk membeli kat tempat jualan dia. 

Terbeli jugak kebab (walaupun aku tak suka sangat pita bread) sebab dari dulu lagi aku macam terkesian dengan 2 brothers nih yang aku tengok, tak pernah ada orang beli apa-apa pun dari stall diaorang. Jugak terbeli ubat/racun anai-anai (dengan kuantiti yang agak banyak), sebab yang sama, terkesian kat penjual yang sentiasa kesaorangan sebab tak ada pelanggan tuh.

Aku tak ke kebun pun, melepak aje, baca paper, online, bersih-bersih itu ini kat dapur. Aku rasa, dalam seminggu tuh aku nak ambik satu hari off, aku tak nak ke kebun. Hari yang aku akan lupakan pasal kebun. Hari yang kalau aku lalu di kawasan kebun, aku akan tutup mata ekekeke. Yang bagusnya hari Sabtu. Atau Selasa. Hari Pekan Sari. Hari aku menengok dunia luar. Hari yang aku rasa hidup aku penuh dengan keexcitementmannya. 

Tapi, katalah hari tuh hujan dan aku tak dapat ke kebun, itu dikira bonus lah. So seseminggu dua nih memang banyak dapat bonus, agaknya bonus hujung tahun pun dapat banyak nanti nih. Dan sekiranya Mak atau Long ada balik, atau adik beradik lain, Sabtu akan jadi hari bekerja, yang sure nya aku akan ganti.

Aku nih jenis rajin orangnya, walaupun baru tadi confirmed yang Sabtu is my day off, aku buat jugak kerja yang melibatkan pertanian. Aku cari blimbing buluh, nak ambik benih, nak semai. Malangnya, tak ada sebutir pun yang tua, biasanya bergelimpangan kat bawah pokok, tapi kali nih bersih sebersihnya , ke mana kah menghilangnya semua belimbing yang gugur ke tanah tuh? Kat pokok pun cuma ada beberapa bijik buah, yang bila aku picit, tak ada benih sebab masih muda. 

Bila aku talipun Mak dan ceritakan kisah nak jual belimbing hitam yang berbalang-balang tuh, Mak setuju sangat. Mak even suruh aku hantar tanaman dan sayuran aku kat Kak Zan tuh aje, suruh dia yang tolong jualkan, that way aku pun secara tak langsung menolong Kak Zan tuh. 

"Dia dah senang dah gaya nya tuh, Mak. Gelang emas nya besar-besar, ada dua tiga. Jari nya penuh dengan cincin, ibu jari jer yang tak bercincinnya", aku kata gitu kat Mak.

Kalau dikira, dah beribu dah duit aku yang aku belanjakan membeli barangan dari sedara aku tuh. Kalau orang lain, tak mungkin aku nak belanja sebanyak itu tapi bila mengenangkan sedara, aku rasa itu aje lah cara aku dapat tolong. 

So aku decided untuk ke rumah Chu, to check on her sebab apa pasal uncontactable sejak pagi. Jugak nak cari kalau-kalau ada belimbing tua. Patut pun, cellphone Chu "rosak" katanya. Bila aku charge, tak ada notification yang keluar, so aku kata kat Chu yang aku nak bawak balik cellphone tuh, nak guna charger kat rumah, aku ada a few. Aku tahu yang how penting it is cellphone tuh dalam kehidupan Chu. 

Pun tak ada tindakbalasnya jugak. Aku belek sana sini, pun tak ok. Bateri kot? Aku rasa bateri tuh macam longgar, loose gitu, iyalah kan, benda tua, mestilah loose, kecut, sag dan sebagainya. Aku sendal bateri tuh dengan dawai mesin kokot (aku googled makna benda tuh dalam Bahasa Melayu), baru lah ada tindakbalas masa aku charge cellphone tuh. 

Damn aku rasa macam MacGyver jer, bersemangat jer aku berkayuh ke rumah Chu. Aku rasa macam happy jer sebab aku dah menjalankan tanggung jawab aku, iyalah kan, Chu tuh mak sedara aku, dia duduk sorang, so aku kenalah tengok-tengokkan sikit. Dan aku boleh bayangkan yang nanti Chu akan bercerita kat anak-anak dia, sapa-sapalah lagi, pasal aku yang berjaya merepair cellphone dia yang rosak. Biasanya cerita pasal benda tak senonoh tentang aku kan, rumah bersepah larah lah, pemalas lah etc, so hopefully akan datang tuh dia akan bercerita pasal benda baik lah pulak.

Pun tak ada belimbing tua kat rumah Chu, semua pokok belimbing aku checked satu persatu, dapatlah 5 bijik. Then aku layan mak mertua Chu bersembang, dia pun duduk sorang-sorang, rumahnya pun a few feet away dari rumah Chu, sebaya dengan Mak orangnya. Then mintak diri nak balik. Sebab nak memasak. Tadi kat Pekan Sari, sedara aku tuh ada kasi sambal hitam sama sambal tumis jering, so itu yang aku kena memasak tuh. Memasak nasi.

Aku tengah lepak lepas Zohor, then ternampak Paki yang jual kain tuh masuk ke area rumah. Amboi, baru minggu lepas aku beli kain pelikat, tak kan dah datang semula? Berpada-pada lah kok yer pun. Terus aku kata yang aku tak nak beli, aku suruh datang bulan depan, Mamat tuh kata aku boleh hutang, kalau aku nak. No, ini bukan masalah duit, aku boleh beli semua barang dalam gendongan ko tuh, cuma aku tak suka cara ko. Last week aku beli sebab aku kesian kat ko, aku banyak kain pelekat benarnya. Tapi ko pulak, janganlah ambik kesempatan nak menagih kekesianan dari aku. Datang bulan depan pulak, baru aku beli.

Aku tak berapa kesian sangat dah pun kat Mamat Paki tuh sebab ituhari aku tengok 2 orang drebar lori bawak 3 kain batik each, sure beli dari Mamat tuh. Aku tak tengok dengan mata kepala aku sendiri tapi aku yakin diaorang beli dari Paki tuh. Sebab Paki tuh minum kat kedai tempat drebar tuh melepak. Dan aku tengok, gendongan Paki tuh dah semakin kecik, yang aku rasa, kalau aku sendiri usung, aku mampu, aku boleh usung tanpa mengeluh keberatan. 

Aku betul-betul lupa yang petang nih lepas Asar, ada kelas mengaji. Then bila nampak Imam2 bawak bag, baru aku teringat. Yang peliknya, sesehari dua nih tak ada pulak dikasi peringatan. Biasanya ada dibuat pengumuman. Aku serba salah nak join atau tidak, peralatan mengaji aku di rumah, dan nampak macam tak ada gaya pun akan ada orang nak belajar. Itu yang Pengerusi Masjid suruh aku join, just untuk tunjukkan yang ada jugak jemaah yang berminat untuk mengikuti kelas mengaji tuh. Tapi bila aku tanya Imam2 tuh, dia kata, kelas tak ada tapi kalau sapa-sapa nak belajar mengaji, dia akan ajar. Cuma nya dia harapkan those yang langsung tak reti mengaji. Imam tuh sendiri kata yang aku tak payah join lah. 

Lepas Asar nih aku tak ke kebun. Tak jugak berfatbike. Aku terralit online. Kat ebay. Ada benda aku ternakbeli nih, nasib baik duit kat PayPal tak cukup, tak kalu dah order dah. Tengoklah esok lusa, aku masukkan duit.

Tengah berwirid Maghrib, ada orang cuit bahu aku, katanya ada orang nak jumpa. Rupanya Chu, dia ajak aku balik sebab gayanya makanan tak cukup, so dia nak goreng sardin buat penambah sambal nasi lemak ayam goreng dia tuh. So kitaorang ke kedai sekejap, sebelum ke rumah Chu. Sampai semula ke masjid pun ngam-ngam Kuliah Maghrib dah nak habis, setakat sempat sign attendance sheet jer pun. 

"Macamana tak cukup, Chu, diaorang tuh ambik telur sampai 2 tiga sorang, lepas tuh sorok dalam nasik. Ayam goreng pun ada yang tak dapat", aku kata gitu kat Chu masa dalam kereta, lepas habis jamuan. Aku rasa guilty jugak sebab sebelum tuh aku ada ambik 4 ketul ayam goreng, sorok dalam kereta.