Wednesday

Selasa9Oktober2018

Lepas Subuh, pagi, aku tak tidur pun sebab harinih rasa macam banyak kerja nak buat. Bagi aku, ada perbezaan antara lepas Subuh dan pagi. Lepas Subuh, bagi aku, maksudnya balik aje dari masjid. Pagi pulak, lepas matahari timbul. So kalau aku kata aku tidur lepas Subuh, bermakna, balik aje dari masjid Subuh tuh, aku terus sambung tidur. Dan kalau aku kata aku tidur pagi, maknanya bila-bila masa selepas matahari muncul. Dan aku pun tak tidur siang di waktu pagi.

Aku breakfast kat kedai depan rumah Chu sebab ada hal nak bincang sama Chu. Minggu depan, Isnin, Mak akan menjalani operation mata kanan kat UIA di Kuantan (Long dan Ida akan temankan Mak) ,so aku nak buat Sembahyang Hajat kat masjid cadangnya, nak sponsor makanan. Kena lah tanya Chu dulu kalau-kalau dia nak sediakan makanan sebab sebelum-sebelum ini aku kasi duit jer kat AJK masjid dan diaorang uruskan, dan Chu selalu komplen apa pasal aku tak upah dia instead. 

Chu setuju nak masak cumanya dia tak seberpendapat dengan aku yang nak kan menu makanan yang heavy-heavy sikit macam nasi dan lauk pauk dan sayur. Aku setuju aje lah dengan cadangan Chu, menu nya nasi goreng ayam, kuih talam ubi kayu, pulut panggang dan bubur kacang + durian. Tak tahu berapa yang Chu charge nanti tuh, aku agak dalam dua ratus lebih kot. 

Now, masalah lain pulak, nak buat malam bila sebab malam Jumaat nanti dah ada orang booked. I'm hoping slot malam Ahad (hari Sabtu) masih kosong sebab malam tuh ramai jugak Jemaah, ada Kelas Tasauf. Itu aku kena bincang dengan AJK masjid lah.

Then ke Pekan Sari Sungai Ruan, ada banyak benda nak dibeli nih sebab rasanya dah 3 kali aku tak ke sana. Tengah aku belek-belek bahan makanan organic, EB, pegawai kat Pusat Serenti tuh tarik aku ajak masuk ke Pusat, memang hari-hari dia tanya aku, bilanya aku nak ke sana, aku tiap waktu sembahyang jumpa dia sebab dia pun sembahyang kat masjid. So aku ikut dia masuk ke Pusat Serenti tuh, sedara aku yang berniaga di Pekan Sari/Pasar Malam di sekitar Raub, Benta pun ada rupanya. Kitaorang ke nursery Pusat Serenti tuh, SarjanK ada di situ. 

Rupanya sedara aku tuh ada deal dengan SarjanK, dia bekalkan benih tanaman, dan kerja-kerja menanam dibuat oleh tahanan-tahanan tuh, di bawah seliaan SarjanK. Bila tanaman dah besar, sedara aku datang borong. Subur-subur tanaman diaorang, macam tanaman tiruan, plastik gitu. Pokok kacang panjangnya besar-besar sampaikan aku tak "kenal", kecik sikit jer dari kacang dalam film Jack And The Beanstalk. Terfikir aku, diaorang taruk dadah ker kat dalam polybags tanaman tuh semua, iya lah kan, Pusat Serenti tu kan ker tempat orang tahanan dadah? ekekekeke

SarjanK ada tanya kalau-kalau nak buat greenhouse atau nak set kan peralatan fertigasi kat rumah, tapi aku kata tunggu dulu lah, tengoklah kalau next year aku decide untuk terus duduk kampung then aku akan cari SarjanK. 

Banyak jugak habis hari nih, kat Pekan Sari tadi RM 50 beli organic soybean powder (kena sebut perkataan organic tuh ekekek) sama rolled oats, kat kedai peralatan pertanian habis RM 150 beli 3 guni tanah hitam, polybags etc. Kat supermarket habis RM 150 lebih jugak, organic coconut oil pun RM 80 sebotol, aku ingatkan murah, rupanya minyak kelapa dan coconut oil adalah 2 benda yang berbeza. Lebih mahal dari olive oil rupanya. Aku nak buat apa beli coconut oil? Adalah projek nya tuh ekekekee

Isi minyak kereta RM 75, dan duit sabut kelapa belum bayar, adusss, parah nih. Penghasilan nya gak ada tapi pengeluaran nya gedek malah. Ya gapapa lah, emang nya gue pikirin? Tapi tak, apa, sebab walaupun aku banyak keluarkan duit harinih (kira banyaklah tuh sebab aku tak kerja) tapi hati aku rasa macam happy, rasa upbeat gitu. That's all that matters.

Tak sempat dah nak buat apa-apa kat kebun, anak unta pun dah bangun kepanasan, aku buat indoor exercise lepas tuh, dapatlah 4000 steps larian setempat. Aku tak tidur pun lepas Zohor, sibuk online, accounts aku stuck lagi. So itu yang check websites sana sini, cari info pasal possible things yang akan mempengaruhi price movements, tak ada pun important data yang akan keluar petang dan malam nih, maknanya slow lah market sepanjang hari. 

Habis jer Asar, hujan turun renyai-renyai, aku pulak berbasikal jer. So aku redah jer lah, kalau orang tengok, sure diaorang kesian sebab aku basah bojot kena hujan tapi sebenarnya aku ok jer, terakhir aku main basikal dalam hujan, masa kecik-kecik dulu. Itulah life kan, orang lain tengok dan fikir lain tapi kita yang empunya diri, fikir lain. 

Since tadi tak tidur pagi, dan lepas Zohor pun tak tidur, aku rasa mengantuk lah pulak tapi tak kan nak tidur petang, bukan waktu yang afdhal untuk tidur. Ketermengantukan aku tuh terbawak-bawak sampailah masa Kuliah Maghrib Ustaz Sekolah Sains tadi, asyik menguap jer lah aku, macam singa laut.

Aku suka masa mukaddimah Kuliah Maghrib tuh, Ustaz tuh macam beri peringatan pada aku jer rasanya, dia tekankan kepentingan bangun sembahyang malam. Antara kelebihannya, menurut hadis, dengan bangun sembahyang malam nih, Allah akan bagi hidayah untuk kita sentiasa berbuat kebaikan dalam kehidupan kita sehari-hari.