Saturday

Khamis18Oktober2018

A few times jugak aku terbangun malam tadi walaupun tidurnya way past midnight. Itu semua gara-gara Forex. So tak heranlah bila alarm berbunyi pukul 4-30 pagi, aku snoozed kan. Sedar semula dah pukul 5 suku. Now, kalau bulan Ramadhan, memang sempat lagi nak sahur, albeit tergesa-gesa, tapi memandangkan puasa sunat jer yang aku niat nak buat tuh, aku jadi macam berbelah bagi. Tak sempat nak panaskan makanan nih, kata aku dalam hati. Dan aku nak lah jugak buat sembahyang sunat walaupun a few rakaats cuma. Lagipun harinih aku nak buat kerja berat sikit kat kebun.

Semua tuh aku fikir, masa aku berak, masa aku mandi.

So aku buat keputusan yang tak payah puasa lah harinih. Lemah sangat aku nih orang nya, kan? Tak apa, tengok Monday depan, InsyaAllah, kalau aku masih banyak cekadaknya kasi alasan itu ini, then I'll have something to "repair", to work on.

Breakfast makan makanan yang aku beli semalam tu lah, then terus ke kebun. Kerja pertama yang aku buat, aku tanam benih timun, petola, kacang panjang, tanam kat polybags yang dah berisi semua bahan-bahan tuh. Satu bag aku isi 3 biji benih each, biar diaorang ada kawan ekekeke. Rugi jer tanam satu benih setiap bag. Then polybags tuh aku susun kat tepi pagar, nanti tanaman tuh nak menjalar, tak payah aku nak buat para bagai.

Then pindahkan pokok tomato, tembikai, anak belimbing buluh, ke polybags. Berpuluh aku semai tembikai, satu jer yang hidup. Dan aku semai lagi benih, Anak cili Bali pun ada yang cambah, semuanya aku pindahkan ke polybags. Cili Bangla (bell pepper) yang kaler kuning, hijau dan merah tuh dah besar buahnya, so aku petik, ambik benih dan semai.

Lepas tuh baru lah buat kerja berat sikit, membersihkan kawasan untuk ditanam kacang harimau. Aku cabut pokok jagung yang tua, tak semua tapi most of the pokoks kat kawasan aku nak bertanam tuh. Termengah-mengah aku menyangkul buat parit untuk tanam benih, dapat lima enam kali hayunan, aku berhenti. Peluh tak payah cerita lah, banyak keluar nya. Penuh satu tong biru tuh, air untuk dibuat menyiram.

Then aku pagarkan keseluruhan kawasan dengan plastik hitam, hiba sangat hati aku bila tengok ayam jiran mematuk-matuk, menguis-nguis kat kawasan yang baru aku tanam benih. Aku rasa macam hati aku dipatuk sama. Aku perasan yang ayam-ayam jiran ada nun di kejauhan, karang tuh bila ada sekor yang "update status", mulalah masing-masing menyerbu .

Kalau diikutkan hati, nak rasanya aku habiskan menanam di kawasan lain tapi apakan daya, aku diserang semut merah. Dari dulu dah aku perasan yang part of the area diduduki oleh semut merah yang kalau digigitnya, memang sakit, pedih dan gatal. Mulanya aku kuis-kuis gitu aje tapi makin lama makin banyak, naik sampai ke betis, terloncat-loncat aku kegatalan. Kena hati-hati sebab banyak jugak petualang lain selain dari semut merah tuh, tadi masa nak buang sampah sarap kat perdu pisang, ada lipan. Dah lah semalam terjumpa ular yang berlingkar kat plastik hitam.

Hujan turun selebat-lebatnya petang nih, dari lepas Zohor sampai ke Maghrib. Habis lah gayanya benih kacang yang aku tanam tuh, kalau lama terendam air, benih jadi rosak. Itu tak dikira yang bakal dimakan semut merah. Apalah nasib aku. Tak apa lah, aku redha aje. 

Malam ini ada ceramah dari Imam Muda dalam siri Jom Ke Masjid, since hujan jadi tak lah ramai sangat orang datang. Berapi-api Imam Muda tuh bagi syarahan, rasa macam jeles jer bila mengenangkan yang betapa best nya Imam Muda tuh, iyalah, dia muda-muda lagi tapi banyak ilmu nya, mengaji, bagi syarahan, seronok didengar, aku nih dah tua bangka, banyak ilmu yang kurang.