Tuesday

Ahad21Oktober2018

Walaupun lambat jugak aku ke kebun pagi nih tapi the amount of kerja yang aku buat memang membanggakan diri aku. Apa tak nya, aku berjaya menyangkul rerumput, aku perluaskan kawasan penanaman aku. Aku tanam kacang sampai habis benih. Yang bermakna aku harus kopek lagi balance benih yang ada. Tak apa, esok boleh buat, esok aku nak puasa so aku sure tak akan buat kerja berat, akan aku hadap mengopek kacang walaupun boring, walaupun sampai tertidur.

Then aku menyemai benih, jagung etc. Aku silap, dulu tuh aku ingatkan tembikai yang tumbuh, tapi rupanya timun walaupun aku swear yang aku letak benih tembikai kat dalam polybags tuh. Ini kah yang dikatakan tembikai ditanam tapi timun yang tumbuh? Dan yang paling surprise sekali, banyak pulak anak tembikai yang tumbuh, aku semai kat 2 polybags, benih hasil tembikai yang berbuah dulu tuh, ada dalam 20 bijik, semuanya tumbuh. Mamposlah nak kena pindahkan nanti, rasanya nak tanam dalam polybags aje kot pastuh nak letak tepi pagar, biar memanjat kat pagar aje. Kalau tanam kat tanah, dia menjalar merata-rata, masa nak menyiram, aku selalu terpijak. 

Kalau berbuah nanti, aku nak sarung dan support buah-buah tuh dengan bra kot, aku tengok kat youtube, selamba jer orang balut tembikai dengan pantyhose, bra, legging etc. Chu banyak bra rasanya sebab ituhari masa kumpul pakaian untuk didermakan kat Orang Asli, sarung tek pun Chu humban sekali. 

Ada benda yang tumbuh kat trays tempat aku semai asparagus ituhari tapi aku sure yang tumbuh tuh bukan asparagus yang aku harapkan, macamana pun aku nak biarkan aje dulu, sebab aku pernah tercabut dan terbuang tanaman yang aku semai sebab aku ingatkan rerumput dan pokok liar yang tumbuh. 

Letih berkebun, aku ke dapur lah pulak. Nasi, ayam goreng dan semalam punya telur masih ada, so aku buat nasi goreng, hodoh gila nasi goreng aku sebab aku letak sambal hitam, so jadi nasi goreng Keling lah. Nak pulak kucing tuh makan ayam goreng yang bercampur nasi, kucing kampung, makan lauk yang digaul nasi, aku jugaklah yang pelik, dikasi cheese, susu, bilis, tak dimakannya.

"Dari Raub ker?", bekas Tok Empat tegur aku masa Zohor. Aku tak faham, then dia kata lah yang aku pakai lawa jer, tentu aku pergi ke mana-mana sebelum tuh. Biasaanya aku pakai baju Melayu tapi sesehari dua nih aku pakai kemeja. Aku rasa bersalah sangat nih sebab banyak baju yang tak aku pakai, bergantungan dalam almari. So, Zohor dengan Asar, pakai kemeja sebab aku naik basikal, berseluar, dan ada pockets nak taruk wallet etc. Tapi kalau naik kereta, kena pakai baju Melayu lah sebab aku berkain pelikat. Aku bukan yang jenis longokkan cellphone, wallet, kunci kereta etc kat depan, masa sembahyang. 

Ada khenduri lepas Asar tapi aku tak pergi sebab nak cepat, lagipun nak praktis untuk mengaji malam nih. Lagipun, nak ambik makanan yang aku order dari Chu, untuk dibawak ke surau, kesian aku menengoknya, tak ada jamuan lepas mengaji. Kalau ok, InsyaAllah minggu depan aku bawak lagi, too bad aku tak ikut serta mengaji hari Sabtu malam minggu sebab ada Kuliah Tasauf kat masjid. 

Aku bawak jugak susu dan gula, just in case, sebab aku tahu yang surau tuh tempat orang Tabligh bergelimpangan, dan aku boleh agak yang serba serbi tak tersusun. Walaupun sekali sekala ada majlis untuk kaum ibu kat surau tuh, tapi the moment majlis selesai, jadi tunggang langgang balik semula lah keadannya.  Tepat jangkaan aku, gula, walaupun ada, tapi dipenuhi semut. Container tak ditutup rapat. Susu pulak dah basi kot, berkulat. Itu yang aku terfikir, macamana lah orang tak komplen pasal Tabligh kat kampung nih, kalau busy pun fikir pasal usaha atas iman dan amal, selitkanlah jugak fikir pasal masyarakat setempat, keadaan sekeliling. 

Tak ramai yang datang mengaji so cepatlah selesainya, just before Isyak. Alhamdulillah habis makanan nya, mee kuning sama pulut panggang, ramai yang tapau bawak balik sebab diaorang kata tak pernah tengok mee gulung macam maggi tuh, macam pasta pun yer jugak. 

Lagi satu yang aku pelik, masa kitaorang mengaji, geng Tabligh tuh lepak kat beranda surau, dan masa kitaorang makan, diaorang sibuk kat dalam surau, tak join pun kitaorang makan. Macam orang luar sedangkan kitaorang sekampung. 

Awal aku tidur malam nih, tak nak sangat layan internet, lagipun esok nak bangun awal, Forex market bukak, dan aku nak sahur.