Tuesday

Isnin15Oktober2018

Tersedar pukul 4 tadi, terus aku bangun. Kalau layan melepak sesambil tunggu alarm berbunyi pukul 4 setengah, selalunya aku akan bolos terus sampai Subuh. So it was a good start lah. Tak ada lah tergesa-gesa pun, semuanya rileks and steady aje. 

Since tadi bangun awal, pagi nih aku tidur sekejap, dalam sesejam, bangun tuh baru rasa fresh untuk ke kebun. Aku ingat yang bulan Puasa lepas aku sikit pun tak jejakkan kaki ke kebun, masa tuh belum ada kebun pun, belum diterokai. So aku macam kena hati-hati sikit, takut nanti aku akan jadikan alasan berkebun tuh yang membuatkan aku terberbuka puasa. 

Aku cabut kacang tanah kesemuanya, so habislah sudah riwayat kacang harimau aku. Yang baru ditanam tuh pun baru memunculkan diri di permukaan tanah, dalam 3 empat bulan lagi barulah dapat hasil. Itu jer lah kerja aku harinih, lepas tuh bersih dan jemur, semuanya, tak ada pun aku berkeinginan untuk rebus. Tak apa lah, aku dah rasa kesedapan kacang tuh so aku nak tanam biar banyak, biar ramai yang dapat merasainya nanti, InsyaAllah.

Tak ada buat apa sangat pun lah the rest of the day, memorex, tidur, baca buku, itu jer yang aku ulang-ulang lepas Zohor dan Asar. "Senang" nya puasa kali ini, sikit pun tak terlintas nak makan minum. Biasanya tak dan 2 tiga jam mulalah aku cari excuse. Biasanya kalau tengok botol-botol contact lens punya solution pun rasa macam sedap jer, kalau olive oil taruk ice pun macam menggiurkan. Tapi kali ini sikit pun tak terfikir untuk berbuka. 

And so aku berbuka dengan freshly pressed mint flavored watermelon juice (exotic nya nama ekekeke), berbuka dalam kereta jer sebab kalau nak berbuka kat rumah, tak sempat. Isnin malam Selasa, lepas aje azan terus sembahyang sebab lepas tuh ada sessi mengaji. 

Lama lah pulak mengaji nya malam nih, aku kelaparan. Jamuannya pulak nasi + tomyam, aku nak bertambah tapi segan, so lepas makan tuh cepat-cepat aku ke kedai, cadangnya nak beli burger. Tak bukak lah pulak gerai burger, so aku ke kedai Redha Jer Lah, order roti planta. Again, aku tengok jer tokay tuh buat roti, dicolek planta ke roti tuh satu persatu, macam orang letak keratan ceri kat kuih semperit, satu persatu, dengan penuh hati-hati. Dia nih menguji kesabaran aku ker apa nih, tanya aku dalam hati. 

Since Forex market pun slow, awal aku tidur, aku rasa happy sebab berjaya buat puasa sunat, kalau macam nih, Khamis nih nak puasa lagi lah.