Sunday

Jumaat19Oktober2018

"Bulan depan pergi Ijtimak (Tabligh) kat Markas Sri Petaling, nak?", RT tanya aku pagi nih lepas Subuh.

Biasanya lepas aje sembahyang, macam orang lain jugak, laju jer nak balik rumah, tapi harinih since dah agak lewat (sebab lama jugak sembahyang harinih, baca Surah Sajdah kan?) dan aku pun tak berniat nak ke kebun sebab semalam hujan lebat, so melepak aje lah kat masjid. Nak terus mengeteh, gerai-gerai baru nak bukak.

Banyak alasan-alasan untuk ke KL bulan depan nih. Ituhari MH ajak ke MAHA 2018, aku tak pernah pergi pun tapi memandangkan aku nih pekebun, aku rasa macam teruja jugak nak ke sana, nak tengok dengan mata kepala aku sendiri, apa yang menariknya.

Akak The sama Abang The nak pergi Umrah bulan depan, biasanya aku tak ambik port pun pasal nak ke airport bagai tapi since ini kali pertama diaorang nak pergi, aku rasa aku kena ke sana jugak untuk kasi moral support, tips Umrah etc. Itu alasan kukuh untuk aku ke KL tuh.

Nak menunggu Nekrock balik Malaysia akhir bulan depan, itu lambat sangat lagi. Ada a few jemputan kahwin awal Nov tapi aku tak pulak bercadang nak pergi.

Lama jugak aku melepak masa breakfast kat kedai Samad, sesambil layan Forex. Balik rumah tuh aku mengopek kacang, itu aje lah kerja yang boleh dibuatnya pun.

Lepas Sembahyang Jumaat harinih ada Sembahyang Hajat, arahan Jabatan Agama Islam Pahang sebab Sultan Pahang tengah gering kata nya.

Tengahari, sambung mengopek kacang, ya ampun bosannya lah pekerjaan yang satu nih tapi aku nak buat macamana, terpaksalah buat jugak. Aku ternampak MP datang, dia jerit panggil aku, dalam hati aku kata, "apa pulak yang dia nak kali nih?", sambil masuk bilik nak pakai baju. Agaknya dia ingatkan aku tidur, pintu pun berkunci, so dia blah. Ataupun mungkin dia teringat yang dalam Quran ada disebut yang tak digalakkan ziarah ke rumah orang lepas Zohor, tu pasal dia blah tu agaknya.

Aku berbasikal lagi petang nih, sekejap jer, dalam sesejam, sebab hari macam nak hujan. Maghrib malam nih free, tak ada apa-apa majlis kat masjid, kat surau pun sama, tak kalu dah aku ke sana.

Ramai pulak yang pergi ke kedai Omar lepas Isyak, 4 meja tuh semua dipenuhi orang yang baru balik dari masjid. Kebetulan ada this one guy yang solo jugak, dia tegur aku, teruslah aku ajak dia makan semeja. Aku kesian kat dia nih, lulusan dari Middle East tapi kerja mengajar ugama kat sekolah on a contract basis, gaji cuma RM 800. Ituhari aku terdengar dia bersembang dengan this one jemaah, itu yang aku tahu tuh.

Dia tahu nama aku rupanya, aku jer yang tak tahu nama dia apa. Nak tanya, segan. Ituhari this one jemaah tanya aku, apa nama, anak sapa, duduk mana etc, aku jawab tapi aku tak tanya balik, apa nama panggilan dia. Memang gitu style aku kot?

Again, aku tak "puas hati" dengan kelaku orang kat meja depan kitaorang, Imam 1 masjid. Kalau pun nak "blend in" dengan orang semeja, tak boleh ker tak hisap rokok? Memanglah my expectation is high tapi sebenarnya my respect towards him dah lama jatuh merundumnya. Aku tengok Mamat sebelah aku tuh pun dia jeling-jeling tengok Imam 1 tuh. Aku tak jeling pun sebab depan aku.

"I'm such a kera sumbang all right", aku kata gitu dalam hati bila menengokkan yang diaorang sibuk bukak WA, banyaknya groups yang diaorang join, bertitiran. Sedangkan aku cuma ada group keluarga, 3 groups lain tuh pun sebab segan nak leave, so mute kan aje lah.

Forex, walaupun aku tak seaggresif dulu, tapi aku tetap rasa letih mentally. Mana tak nya, nak kejar prices yang turun naik tu, kejap turun, bila gaya macam nak turun lagi, dia naik. Tengah sedap naik, dia turun. Minggu nih aku punya profits pun cuma lebih kurang 0.14 Eth dan 0.047 BCH respectively. Floating losses yang aku akan carry ke minggu depan boleh tahan jugak tuh, tapi kali ini aku tak nak tunggu lama-lama, kalau betul aku betul-betul salah then aku nak cut loss aje. 

Pernah floating loss aku lebih dari 1 Eth, punyalah siksa nak merepair account aku. Itupun syukur dapat direpair, buatnya terus aje against sampai ke sudah, hancur lah account aku nanti.

By end of this year, boleh ker aku jadikan 2 ETH dan 1 BCH, I doubt it lah kalau macam ini gayanya.