Thursday

Rabu24Oktober2018

Masa nak breakfast tadi aku perasan yang suasana macam sunyi jer, kedai Samad tak bukak, Pejabat Risda Ulu Gali pun tutup. Cuti apa? Ker Sultan Pahang mangkat sebab dengar cerita nya Tuanku Sultan gering. Bila aku googled, rupanya cuti Hari Keputeraan Sultan Pahang. Here's hoping semoga Kebawah Duli Tuanku diberikan kesihatan dan dipanjangkan usia. Aamin.

Two of my school friends dapat Datukship sempena Keputeraan Sultan nih, so dah 3 oranglah kawan aku yang bergelar Datuk, one is a Professor, sorang lagi CEO dan sorang lagi Ketua Jabatan Kerajaan. Masa sekolah dulu, sorang tuh memang terrer habis, tapi yang dua lagi tuh biasa-biasa aje. 

Tak buat apa sangat kat kebun, setakat memindahkan tembikai ke polybag masing-masing, menggembur tanah kat dalam polybags yang berisi pokok kacang tanah. Macamana menggembur tanah kat polybags? Sepak-sepak kan aje, atau hempas-hempaskan. 

The rest of the day memorex dan melayan keterralitan kat ebay. Delicate sungguhlah Forex nih, kena dijaga every single position tuh dengan hati-hati. Aku perasan yang kalau sehari dapat untung besar sikit, esok lusa nya akan menanggung floating losses yang besar lah pulak. Kadang tuh sampai berminggu-minggu barulah dapat recover. Nak rasanya aku top up kan accounts aku so that aku dapat trade dengan lebih selesa (sebab margin lebih besar) tapi aku nak tengok how far aku boleh push my current accounts nih, aku dulu cuma mula dengan 0.5 Eth sebagai modal. And as of today, accounts dah jadi 2.015 Eth dan 0.712 BCH.

Tak bukak lah pulak kedai sebelah masjid tuh, rasanya dah 5 hari tak ke situ, so terpaksa lah makan kat kedai yang tak ada rasa tuh, dapat dua tiga empat lima nam suap, terus berhenti, tak lalu nak makan dah. Pelik aku, kalau masa Puasa, rileks aje, tak lapar, tapi hari-hari biasa, mudah sangat pulak laparnya, sedangkan pagi ada ambik breakfast. Itulah one of kuasa Tuhan, kan?

Hujan turun selebat-lebatnya, petir sabung menyabung/sambung menyambung, lepas Zohor, membawak ke Asar. Mengerikan. Dan dari dalam rumah aku tengok jer yang kawasan kebun dinaiki air. Melimpah ruah. Selain dari tanaman rosak sebab selalu sangat terendam air akarnya, hujan jugak menyebabkan tanah jadi mampt, benih yang aku tanam ituhari, kalau pun tak rosak, mana yang hidup tuh, tak dapat menyembulkan diri sebab tanah jadi padat. Apa-apa pun, itu semua bukan di bawah bidang kuasa aku, aku cuma tanam, nak hidup, hidup. 

Mamat semalam tuh datang hantar basikal yang katanya dah direpaired, tube nya tak ada so guna tube motosikal scrambler. Tak kisah lah asalkan sesuai diguna. Then aku terperasan yang kat tayar depan ada jarum pin , yang bila aku nak cabut, Mamat tuh kata jangan dicabut. Pelik aku, dari mana pulak datangnya pin, semalam kena pin jenis yang sama jugak. Aku macam was-was jugak tapi both tayar look ok, so aku kasi Mamat tuh about RM 75 kot, aku tak kira sangat, pakai seluk jer kat tabung, RM harga tube katanya. 

Sesambil mengaji malam nih, aku memorex, jenguk-jenguk bag yang aku letak sebelah rehal. Gitu lah cara aku mecari sesuap nasik. Lepas Isyak teruslah ke kedai makan, ingatkan nak tapau tapi terserempak pulak dengan MH, so makan kat situ jer lah, tapau roti sadin untuk sahur esok. 

"Tak patut diaorang (AJK masjid) tak sediakan makanan, tahu lah dia Imam kampung, patutnya rai kan lah jugak", kata MH bila aku kata yang biasanya lepas mengaji (Rabu malam Khamis) memang tak ada jamuan kat masjid. Yang lead mengaji tuh Imam tua kampung, yang kebetulan ada jugak datang makan kat kedai tuh, dan dia yang bayarkan makanan kitaorang. Aku perasan yang Imam tua tuh dah macam cuba melarikan diri kalau terserempak dengan aku, ituhari dia tak perasan aku ada kat kedai Omar, then bila dia nampak aku, dia tak jadi datang, slow jer dia naik motor arah ke Sungai Ruan. Sebab nya, kalau aku nampak dia ada, awal-awal aku kasi signal kat tokay kedai, yang aku akan bayarkan harga makanan dia. So malam ini dia bayarkan makanan kitaorang, Alhamdulillah lah, semoga dia jugak panjang umur dan dimurahkan rezeki.

Semakin besar floating losses kedua-dua accounts aku, pasrah jer lah tapi tak nak cepat panik, so aku "lock"mana-mana yang patut, malam nih kena tidur awal sebab esok nak bangun pagi, setengah jam lebih awal dari hari-hari lain.