Sunday

Sabtu6Oktober2018

Memang seronok tidur lepas Subuh, ditambah pulak semalaman aku tak dapat nak lelapkan mata (for whatever reason pun aku tak tahu), pukul 8-30 baru aku tersedar. Then terus bersiap-siap untuk ke Pekan Sari. Bersembang sama MN sesambil breakfast, tak ada pulak dia cerita pasal awek Melayu kat Australia yang ajak dia kawin tuh, tapi kali ini dia cerita pasal anak dia yang nak ambik SPM tahun nih, he has no hope, kata dia lah, so silap-silap sesetahun dua nanti dia nak suruh anak dia pergi Australia, kerja petik buah. 

Dah lama dah MN nih asyik bercerita tentang "keindahan" hidup kerja petik buah kat Australia, aku rasa dia macam terkilan sebab dia pun umur dah meningkat so tak ada harapan lah dia nak pergi, dia ada anak bini. Dulu aku selalu beritahu dan nasihat dia, aku kata yang semua cerita-cerita indah tuh tipu aje, tapi MN nih memang jenis yang tak dengar cakap orang, dia aje yang betul. Itu according to KN adik dia, dan a few others lah. 

Then aku ke stall tempat sedara aku berniaga tuh, memang ke situ lah hala tuju aku setiap minggu. Sebelum tuh aku beli kuih kat tempat MN, aku kasi kat makcik-makcik yang duduk bersimpuh bersila berjualan. Mengapa baru sekarang aku terfikir nak buat gitu, hah? Akan datang aku nak beli kuih muih lagi, dan nak kasi diaorang sepotong dua setiap orang, aku tak kenal pun diaorang tuh sebenarnya.

Aku order RM 100 worth of tanah Siam daripada sedara aku, ada lah dalam 30 bags kot. Malam esok diaorang ke Golok untuk beli bahan-bahan buat berniaga kat sekitar Raub nih. Semalam pun aku dah order 5 guni sabut kelapa hancur, so minggu depan kena beli tanah hitam pulak a few gunis. Ini zaman mengeluarkan duit lah pulak, untuk buat persediaan nak menanam. 

Mulanya cadang nak beli bahan-bahan memasak sebab aku plan nak memasak lah pulak minggu depan nih, dah lama dah tak memasak. Tapi, termalas lah pulak. Nasib baik lah termalas sebelum beli, jangan termalas lepas dah beli bahan-bahan, itu lagi haru dan menensionkan. 

Ada pulak orang jual kasut, beli lah sepasang kasut untuk buat jogging. Memang hajat aku pun nak beli kasut jogging, hajat sejak dua tiga hari lepas. Masa kat KL baru nih, kan ker aku duduk hotel? Kat hotel, kan ker banyak cermin yang full size gitu? Alkisahnya, aku tak suka menengok apa kat cermin tuh, bab perut aku yang menonjol. So aku kena buat sesuatu, kena jogging. Masa aku kat tahanan dulu aku jogging hari-hari, dan perut aku kempis sekempis-kempisnya, so aku rasa that's the only solution untuk kempiskan perut, berjogging. Dan aku kena lah ada kasut baru sebab kasut lama dah koyak, yang disebabkan koyak tu lah yang membuatkan aku tak pernah jogging. 

Ada lah dalam sejam aku di kebun pagi nih, usik sana usik sini gitu lah. Lepas tuh melepak, sambil tengok kawasan semak samun yang tak terusik-usik sejak dulu. Aduhai, banyak kerja kena buat nih tapi aku malas. 

Jenuh memakan tembikai yang aku petik ituhari, aku cadang nak buat jus tembikai, jugak smoothie. Dah siap potong, masukkan dalam blender, bila on kan power, nothing happened. Rosak ker blender nih? Aku guna blender lagi satu, pun sama, tak jalan. Nasib baik ada 3 blenders. Tapi, blender itu pun tak jalan. Aik, tak kan ketiga-tiga blenders rosak? Aku pernah guna dulu tuh masa berkecimpung dalam pembuatan carrot susu. Masa Mak balik baru nih pun rasanya ada blender tuh digunakan? Aku tukar power points pun still tak jalan. Apa kena nya, aku pun tak tahu. Macamana nih, macamana aku nak blend tembikai yang dah siap terpotong tuh? Tak kan aku nak pijak-pijak macam orang pijak anggur untuk buat wine? Apa lagi benda berputar selain blender yang boleh memutarkan pati tembikai tuh demi menghasilkan jus? Then aku teringat washing machine. Thank God for washing machine. Macamana aku boleh terlupa kat washing machine?

So aku on kan washine machine yang penuh dengan pakaian kotor, aku lupa nak on kan semalam tuh. Then aku pakai sarung tangan dan ramas-ramas kan aje lah tembikai tuh, then tapis, last-last dapatlah satu jug tembikai jus yang terus aku minum sampai kenyang jadinya. Sampaikan aku tak lunch pun lepas Zohor tadi.

Lepas Asar kan ker ada Kelas Tajwid, lepas Maghrib pulak ada Kelas Tasauf, so bererti akan lama lah aku berkelana di masjid harinih, dari pukul 4 sampai pukul 9 setengah gitu. Boleh ker aku tahan lapar sebab tak lunch? So sebelum ke masjid, aku hidupkan lampu etc, macam yang aku buat sebelum pergi masjid for Maghrib. Sampai di masjid, aku tengok macam tak ada gaya nak ada Kelas pun, ala, kesian lah kat Imam tuh nanti, tak ada sambutan Kelas yang dia nak buat tuh, kata aku dalam hati.

Sebelum sembahyang ada pengumuman, Kelas Tajwid ditangguhkan 2 minggu sebab Tok Imam ada hal lain harinih dan minggu depan pulak ada khenduri. Lepas jer sembahyang aku terus ke kedai makan, mulanya nak tapau tapi last nya makan kat situ, ada AF yang sentiasa berkeliaran tunggu orang belanja, aku ajak dia join.

Aku tak ke kebun pun, dah lewat, lagipun pagi tadi dah menyiram, petang nih tak payah lah kot. Ituhari aku tinggalkan selama 4 hari tak bersiram, ok jer jagung aku, takkan aku dah balik nih nak disiram 2 kali sehari pulak, kan? 

Chu nak tumpang ke masjid sebab nak dengar Kuliah Tasauf, ok lah Kuliahnya Ustaz tuh, dia nih dulu baik dengan arwah Pak, pergi Haji pun sama group dengan my parents. Dulu nya Guru Besar, lepas pencen dia sambung belajar kat UIA, dia siap tunjukkan Sijil dan Diploma yang dia dapat, masa dia kasi pengenalan diri sebelum mulakan pengajian. Siap ada attendance sheet lagi, dia kata memang style dia gitu, lagipun dia nih ditaja oleh Jabatan Agama Islam Pahang (or something) so itu yang kena buat macam tu tuh.