Wednesday

Isnin22Oktober2018

Awal aku bangun pagi nih, sebelum alarm berbunyi pukul 4-30 pagi lagi. Tudia, bersemangat. Rileks, santai dan tak tergesa-gesa pun. Ke masjid pun lebih awal dari biasa, sorang jemaah pun belum ada masa aku sampai tuh.

Forex pun macam tak bermaya awal pagi nih, aku pulak ada floating loss sejak last Friday, so lepas Nikkei bukak, aku tidur, dapatlah sejam lebih. Aktiviti utama pagi dan hari nih, kopek kacang, then tidur. Then baca dan buat apa-apa yang patut, yang boleh dibuat sambil baring, yang akhirnya tertidur. Aku boleh tidur runcit-runcit gitu, dalam sesetengah jam. 

Tak sesusah dan selama mana pun benarnya puasa nih, kejap aje dah tengahari. Lepas Zohor, buat kerja sesikit, dah Asar. Lepas Asar, tak sempat nak buat apa-apa, dah nak Maghrib.

Dan masa tu lah Forex ada pergerakan pun, seharian tadi asyik ke bawah jer, itu yang aku biarkan aje. By this evening, accounts aku dah menghijau, dah boleh dituai profits nya. And so aku liquidated a few. Macamana pun masih ada a few positions yang rugi walaupun in general, overall, dah untung. Eth account aku ada untung dalam 0.1 Eth tapi BCH account rugi sikit.

Aku buat iced lemon tea sebotol besar untk berbuka, then pergi ke masjid awal sikit, park kereta kat ceruk sebab senang nak berbuka, orang tak nampak. Aku beli kek kat kedai sebelah masjid tuh. 

"Awak buat kerja apa jer?", tokay kedai tuh tanya aku, dulu ada bersembang dengan dia, dia tanya anak sapa, duduk mana, things like that.

"Tak buat mende pun, berkebun sesikit, tanam jagung, kacang tanah Sempalit (kacang harimau)", aku jawab gitu.

"Ada buat bisness online ker, Forex ker?", dia tanya lagi. 

"Ada lah sikit, tapi saya trade guna Bitcoin", aku jawab gitu.

"Bitcoin? Ini kena menuntut ni", kata tokay tuh lagi.

Mengaji malam nih aku baca slow-slow, so tak ada salah pun. Kalau baca laju tuh, biasanya ada yang sangkut. Dan sebab tak ramai yang mengaji malam nih, cepat jugak habisnya, kalau tak tuh, sejam lepas Isyak pun masih tak selesai. Jadi "lama" puasa aku sebab berbuka pun cuma teguk air dan makan kek secebis. Jamuannya tak meriah, roti canai jer, aku ambik 2 keping. Lepas tuh aku tak ke kedai pun dah, esok pagi lah makan berat sikt kat Pekan Sari Sungai Ruan.