Saturday

Jumaat5Oktober2018

Lambat sikit aku breakfast harinih pasal nak settlekan accounts aku, kedua-duanya macam stuck gitu, account ETH ada 8 positions dan account BCH ada 4. Aku nih memang "market mover" betul lah, the moment aku masuk entry, price bergerak, melawan arus. Nak "merepair" nya bukan mudah, aku kena masuk another entry atau hedge dengan pair lain. 

Since aku tak banyak open positions jadi aku tak heran sangatlah whichever way the price goes, kalau against then I have to wait for a correction. Kalau price tuh goes to to my advantage then aku either take profit atau aku let it run. Dengan lain perkataan, aku tak payah nak monitor sangat accounts aku tuh.

Leceh jugak mencabut kacang tanah harimau sebab tanah keras, biasanya kalau aku nak cabut pagi, petang semalam aku akan siram batas so that tanah jadi lembut dan kacang senang dicabut. Since semalam aku tak siram, so berhempas pulas jugaklah aku nak mencabut 2 baris kacang, ada yang terputus dan tertinggal dalam tanah, terpaksa guna cangkul. Tapi aku bersemangat sebab isi/buah nya banyak, bergugusan. Terus aku pilih mana yang elok aku nak buat benih dan yang selebihnya nak direbus. 

Then memasukkan tanah + sabut+ tanah hitam ke dalam polybags, dapatlah 10 bags. Then menyangkul. Memang banyak kerja yang aku buat tapi sekejap-sekejap gitu, either sebab letih atau sebab tak tahu mana nak didahulukan. 

Masa sembahyang Jumaat tadi, Ustaz Pusat Serenti tuh duduk sebelah aku, kalau tak salah aku orang Pusat Serenti Sembahyang Jumaat kat surau diaorang sendiri, apa pasal Ustaz tuh terlepas kat masjid pulak? Antara pengumuman sebelum sembahyang, hari Sabtu malam Ahad akan ada Kuliah Maghrib bab Tasauf, by this Ustaz/Cikgu pencen yang berzikir, sembahyang kuat tuh. Dibaca kuat. Yang orang boleh dengar. Yang kadang tuh buat aku nak tergelak. Yang kadang tuh buat airmata aku turun tanpa aku sedari. Lantaran suara dia yang kuat tuh.

Lagi satu, lepas Asar petang Sabtu ada belajar mengaji,  Tajwid, untuk yang berminat. Ustaz nya, Tok Imam 1, yang mengajar mengaji hari Rabu malam Khamis tuh. Maknanya hari Sabtu nih pack lah dengan pembelajaran, kat surau pun ada kelas Tajwid, ayooo, mana satu nak pergi nih?

Too bad aku tak sempat sembang dengan Ustaz Pusat Serenti tuh sebab dia blah awal, aku nak berterima kasih kat dia, nak hulur jugak a few kepings duit as my token of appreciation sebab mengajar kitaorang walaupun tak lama, tapi ada a few things yang dia ajar tuh betul-betul masuk kat kepala hotak aku, dan ada yang aku praktiskan. Best jadi Ustaz nih kan, apa yang orang amalkan, dia tetap dapat habuannya. 

Tak apa lah, ada rezeki nanti sure jumpa, dia pun kerja  kat Pusat Serenti tuh aje, bila-bila aku nak masuk, aku boleh masuk. A few Officers yang kerja kat situ selalu tanya aku, bila nya aku nak masuk ke tempat tuh tapi aku tetap kata yang aku tak ada tujuan pun nak ke sana, kecuali kalau aku nak beli anak-anak pokok kat nursery diaorang, SarjanK ada kat sana. Truth is aku malu nak masuk sebab aku orang kampung jer. 

Laipun Pengarah dan Timbalan Pengarah nya orang baru, aku tak kenal. Kalau Pengarah dan Timbalan Pengarah yang dulu tuh, aku kenal, baik ngan aku, aku pernah belanja diaorang makan. Diaorang pun pernah beli kacang tanah dari aku. What I'm trying to say is, aku nih level Pengarah ekekekek

Badan aku rasa macam lesu aje, rasa malas gitu, banyak lemak ker aku nih? So, instead of ke kebun lepas Asar tadi, aku buat senaman sikit, buat kat dalam rumah. Keluarlah jugak peluh setitis dua sebab aku excercise pun seseminit dua jer .

Malam nih aku cadang nak tidur lewat sikit sebab hari terakhir trading for the week. Tapi itulah, bila aku nak tidur, mata tak nak lelap, so tergolek kiri kanan, bangun, check laptop kejap, then cuba semula untuk tidur. Last-last bila jam dah pukul 4, teruslah aku mandi etc untuk memulakan hari baru.