Saturday

Khamis4Oktober2018

Kalau diikutkan hati memang aku nak extend my stay for another day tapi aku kena terima hakikat yang buat masa sekarang nih aku masih lagi orang kampung, so aku kena balik ke kampung, tanaman aku menanti.

Banyak benda yang aku tak sempat buat, ke Pasar Karat tuh aku tak pergi, ka KLCC area pun aku tak jenguk, KL Sentral pun aku tak jejak kan kaki. Dan aku lupa nak buat appointment untuk berbekam kat Kampung Baru. See, banyak benda yang aku tak sempat buat, dan aku patut buat sebab once aku balik kampung, aku dah plan tak nak turun KL dah until end of Nov, InsyaAllah. Lantak lah rambut aku panjang nanti sebab kat kampung, my head is always covered, either pakai kopiah atau topi.

Ataupun aku carilah alasan-alasan logik yang menyokong keterdatangan aku ke KL nanti, andaikata aku terberada di KL sebelum hujung bulan depan.

Eh, NekRock balik Malaysia bila hah? Hmmmm.... belum apa-apa dah ada alasan yang kuat ekekekeke

Aku siap plan lagi nak tinggalkan bag kat locker room hotel, ambik petang nanti, so that aku boleh merayau-rayau sementara tunggu nak balik. Aku belum pernah balik Raub waktu malam. Tapi, itu macam tak selamat jer, karang digoda Manager hotel, suruh stay lagi sehari, lagi parah, baik aku melarikan diri awal-awal dari hotel yang penuh pancaroba tuh.

Naik bas pukul 12 -30, sampai Raub sejam setengah kemudian. Patutnya lunch dulu tapi aku terus aje ambik teksi, rasa macam ramai orang jer kat kedai makan yang aku nak pergi tuh. Raub nih bandar kecik, everybody knows everybody, tu yang aku takut terjumpa sesiapa yang aku kenal. 

Aku tak pernah pun suruh teksi driver hantar sampai depan rumah, aku selalu suruh diaorang berhenti kat tepi jalan dan aku menyusur melalui semak samun, that way jiran tak nampak. Tak ada gaya pun macam ada hujan turun beberapa hari lepas, tanah kering kontang jer gayanya.

Kelaparan, terus aku buat omelet, goreng fries. Kepala aku macam pening-pening gitu, tak lah teruk tapi rasa tak selesa gitu, masuk angin ker sebab lambat makan? Ker sebab semalam makan daging kambing , orang kata kalau makan daging kambing, tekanan darah akan naik. Aku macam tak percaya jer sebab kat Arab nun, diaorang selalu makan kambing besar-besar lagi, rileks jer. Ker kambing Arab lain dari kambing Malaysia? Ker everything out of Arab tuh baik-baik belaka? Tak tahu lah tapi aku macam nak terpercaya yang makan daging kambing buat kepala jadi pening.

Lepas Asar ke kebun lah aku, kesian kat tanaman, tanah merekah-rekah, macamana pun tanaman aku semuanya ok, jagung dan cili aje yang perlu disiram, yang lain tuh tak payah kot sebab dah tua. Petik tembikai yang terakhir, ada 4 bijik lain tuh rasanya dah tak nak membesar sebab daun-daunnya dah mati kering. Esok lusa boleh petik jagung dan kacang tanah harimau, best nya jadi aku, "makanan kat fingertips".

Ada kesan disondol vavi jagung aku, ada dua batang yang patah ranap. Tak mengegarkan jantung hati aku pun kalau setakat 2 batang pokok, akan datang nih aku nak pasang tali rapia sekeliling kawasan, aku tak nak kasi chance kat vavi-vavi tuh menyentuh jagung aku sebab kali ini aku tanam banyak, berperingkat-peringkat gitu. 

Chu talipun, suruh jemput dia, dia nak ke masjid jugak. Tapi Ustaz tak datanglah pulak malam nih, digantikan dengan bacaan Yaasin dan Tahlil. Lebih setengah jam menunggu Chu, lepas makan tuh, biasalah kan, membawang. Tapi aku tak kisah sebab aku busy memorex. Sampai aje rumah, terus tidur pasal pening kepala aku tuh macam tak nak hilang.