Tuesday

Ahad28Oktober2018

Aku tak breakfast dulu sebelum ke kebun, terus aje sambung kerja semalam, mengisi polybags dengan tanah baja etc. Jugak mencabut rumput kat kawasan tanaman jagung, tak boleh nak dicangkul sebab kawasan padat, in between pokok jagung tuh kan ker ada ditanam kacang harimau yang dah mula tumbuh?

Kena beli baja yang soluble nampak gayanya sebab ada segerombolan pokok jagung yang daunnya kekuningan, dan kacang harimau yang ditanam di situ, tak hidup, either belum tumbuh atau benih rosak, sebab kawasan tuh lama ditenggelami air. 

Dah settled menabur baja, barulah aku pergi breakfast. Then terperasan yang cellphone aku tak ada dalam pocket. Terpaksa balik sekejap, rupanya tertinggal kat celah pokok jagung. 

Lepas tuh aku sambung buat kerja, sampailah kehabisan polybags, jugak tanah hitam. Sabut pun cuma tinggal 2 guni. Kesemuanya, termasuk yang semalam, dapatlah 30 polybags penuh, yang kalau aku isi tanah nanti, akan jadi 60 bags. Tapi kalau aku malas, aku tak isi tanah dah, macam a few polybags yang dulu tuh, terus aje aku pindahkan pokok tembikai ke polybags yang cuma berisi tanah hitam, sabut dan tanah baja Siam. Tanpa diisi dengan tanah yang perlu dicangkul dulu tuh.

Aku dah terbayang yang Selasa nanti masa Pekan Sari Sungai Ruan, banyak kena keluar duit untuk beli tanah hitam, baja dan polybags. Tak apalah asalkan aku happy.

Pagi nih membawak ke petang, ada event kat masjid, ada majlis bersama pelajar UITM Raub, aku tak pergi pun sebab acara pagi nya sembahyang Dhuha, then gotong royong. Mulanya nak pergi dalam pukul 11 gitu tapi tertidur lah pulak sekejap. Pukul 12 baru aku pergi, nak ke kedai sebelah masjid tuh for lunch sebenarnya, tutup lah pulak, so aku nak ke kedai tak ada rasa di seberang masjid bilamana Pengerusi masjid tarik aku ajak makan kat masjid sebab kebetulan acara lunch dibuat sebelum sembahyang Zohor. 

Lepas Asar baru lah aku lama sikit kat masjid, tak buat apa pun, sembang-sembang dengan bebudak UITM tuh sambil minum. Then balik ke rumah, then berbasikal a few rounds kat area masjid sementara tunggu diaorang habis event. 

Banyak nasi impit yang Chu buat, harganya double dari yang minggu lepas. Ada kuih talam jugak. Dan walaupun tak ramai yang datang mengaji, sembahyang Isyak, tapi habis licin makanan sebab ramai yang tapau. Budak Indon tuh tak ada pulak malam nih. 

Aku tak sempat nak tapau pun, dan aku tak jugak beli makanan kat kedai Omar sebab aku tak cadang nak puasa esok. Esok aku nak buat kerja berat sikit kat kebun, tuh pasal tak nak puasa. Alasan lah kan? ekekekeke