Sunday

Jumaat12Oktober2018

Hujan lebat sejak awal pagi, lepas Subuh dan membawak ke siang hari pun masih hujan tapi cuma rintik-rintik. So tak dapat lah aku ke kebun sedangkan semalam aku punyalah bersemangat nak pulun berkebun hari ini. Memang setiap petang, malam, aku bersemangat gitu, yang aku akan buat lebih banyak kerja esok nya. Tapi bila esok nya tiba, aku jadi malas, aku buat sekadar yang aku nak jer, ikut suka aku. 

Banyak sebenarnya kerja yang aku patut dan boleh buat, cuma masalahnya, aku malas. Tiap-tiap pagi aku memang berperang dengan perasaan, samada nak ke kebun atau tak. Akhirnya aku ke kebun lah jugak, walaupun cuma untuk sekelumit waktu. Kalau boleh aku nak hari-hari aku dipenuhi dengan aktiviti macam masa aku di KL, tak buat apa-apa. Tapi apakan daya, aku duduk di kampung, aku kena lah buat cara orang kampung. Mana boleh buat style duduk di KL. Aik, apa pasal dok cerita pasal KL jer nih? ekekekeke Rasa macam dah lama sangat dah aku ke KL, rupanya baru seminggu lepas aku di sana. Mamposlah nak tunggu akhir Nov, silap-silap akhir Nov aku cepatkan jadi akhir Okt ekekekeke

So aku mengopek kacang aje lah, punyalah boring aku siap bilang lagi kacang yang aku berjaya kopek. Aku dok fikir, dulu tuh aku mula dengan 300 biji benih kacang yang beli kat ebay, dari Thailand. Tapi sekarang nih dah jadi puluhan ribu dah benih, itu tak kira yang aku dah rebus dan kasi kat Long ituhari. 

Tengah ralit berkhayal sesambil mengopek kacang, Mamat Sabut datang hantar sabut kelapa yang aku pesan ituhari, aku order 5 guni tapi dia bawak 10 guni, as if dia tahu yang aku nih akan terima aje berapa banyak guni yang dia hantar sekalipun. Tak apa lah, banyak guni sabut, barulah gaya macam pekebun yang serious kan? 

Tak lama lepas aku masuk rumah (setelah habis shift pagi ekekekeke), sedara aku pulak datang hantar tanah baja Siam. Ha, ini lagi sekor, aku cuma order 30 bags tapi dia bawak 50 bags. Alasan dia, tanah tuh susah nak bawak masuk Malaysia, so might as well ambik semua balance yang ada. 


Now that sabut dah ada, tanah baja dah ada, tanah hitam dah ada, tak adalah dah alasan aku tak nak ke kebun, kan? 


Petang nih lepas Asar, instead of ke kebun, aku mencabut, memotong rumput kat kawasan rumah, ada yang dah paras pinggang dah ketinggiannya, aku guna gunting jer mana yang susah nak dicabut tuh. Long tak balik kot seseminggu dua nih sebab lusa dia dah nak ke Kuantan hantar Mak. Ituhari tak dimesin kan kat kawasan rumah, nak harap kan aku, sorry, wrong department ekekekeke

Malam nih tak ada Kuliah Maghrib, pack dah jadual aku sekarang, hari Jumaat malam Sabtu aje yang free. Tapi ada Tahlil dan Doa Selamat. Dan untuk malam ketiga berturut-turut, makanan tak cukup. Malam nih paling teruk sebab yang sponsor tuh cuma sediakan 2 bags of packed food, manalah cukup Dek Non oi. 

Ada jugak terlintas kat fikiran aku niat, kata-kata jahat yang aku tak layan pun sangat sebab memang jahat pun pemikiran tuh. Aku terfikir, ha, ini lah akibatnya kalau jarang/tak pernah datang masjid. Sekali sekala bila nak sponsor makanan, dah tak tahu samada makanan tuh cukup ker tidak. Keji kan pemikiran aku tuh? Itu yang aku tepis tuh, dia sempat menyelinap masuk kat otak aku sipi-sipi jer ekekekeke


Hari terakhir memorex for the week, tak ada apa sangat yang nak dimonitor, aku masih hold a few losing positions. Seseminggu dua nih memang approach aku lain sikit, kalau dulu, bila aku ada banyak losing positions, aku macam counter attack, aku jadi lebih agressif masuk new positions, itu yang bila market buat correction, aku dapat untung besar. Tapi sekarang, aku dah tak berani nak buat style gitu sebab both accounts aku, margin dia kecik since aku split satu jadi 2 accounts ituhari. Aku punya approach sekarang lebih kepada wait and see. So untungnya tak seberapa, tapi fikiran aku tenang, aku tak monitor my account for a day or two pun tak apa. 

Macam Professional Traders yang lain, aku memang ada Trading Journal, tapi aku punya simple jer. Aku adalah buat rekod pasal my accounts, macam summary gitu lah. Detailed statements memang dapat pun hari-hari, Broker hantar melalui email.