Sunday

Jumaat28Disember2018

Breakfast kat luar pagi nih, kat kedai Samad. Dah lama tak berbasikal pagi-pagi, at least sekali seminggu aku nak buat macam nih. Tak lama melepaknya, terus aje balik, dan ke kebun. Pun tak lama di kebun, menyiram tanaman yang kat polybags aje, jagung dan kacang harimau yang kat tanah, dah besar panjang masing-masing, tak payah siram lah.

For the first time aku ke masjid pakai jubah. Aku ada try jubah yang Mamat Kelapa kasi tuh, then teringat yang aku nih macam tak menghargai pemberian orang, aku ada dalam 10 jubah yang aku rasa, semuanya pemberian orang. Aku tak pernah pun pakai, seingat aku ada lah sekali masa Raya tahun bila tah, aku pakai jubah. So aku rasa macam bersalah gitu tiap kali tengok jubah bergantungan tak disentuh-sentuh, ada yang berlubang pun, dimakan tikus agaknya (masa kat Cherating dulu). 

Aku tak pernah berjubah tuh bukan apa, aku nih pemikirannya sempit jugak kadang tuh, aku selalu bayangkan yang orang berjubah nih orang yang warak. So itu pasal aku tak pernah pakai jubah tuh (dulu-dulu masa buat Umrah, aku sentiasa berjubah but that does not count) sebab aku memikirkan yang diri aku nih macam tak layak nak berjubah. Tapi bila ditengok yang orang yang berjubah pun ada yang perangai nya tak semenggah, yang aku rasa "lebih teruk dari aku", ada tuh terloncat-loncat menari, menyanyi walaupun berjubah, ada yang bergelang, berantai walaupun berjubah, aku rasa aku boleh terima hakikat yang jubah nih just a kind of pakaian, yang tak lah begitu melambangkan keperibadian dan kewarakan si pemakai. Itu yang aku pun rasa ok lah aku pakai jubah, at least aku menghargai pemberian orang yang selama ini tak aku hargai tuh. 

Sebab tak biasa berjubah dan aku naik basikal pulak ke masjid, masa nak turun dari basikal, jubah aku tersangkut kat seat basikal. Jubah tuh pulak ketat, body-hugging gitu. Aku tak dapat nak turun, aku kena keep on cycling, tak kalu basikal tuh tumbang. Nasib baik aku sempat berpaut kat kereta Ustaz yang baru sampai ke masjid, tak kalu memang memalukan lah, jadi macam orang menari kuda kepang gitu, seat basikal terlekat kat jubah.

The whole evening aku memorex, yang tak memberansangkan, maklumlah musim-musim cuti nih markets jadi slow and too liquid. Ditambah pulak dengan US shutdown yang dah masuk hari keberapa dah nih, so floating loss aku agak mengerikan.

Kalau aku ikut layanan perasaan malam nih, harus dah aku pergi dinner lepas Maghrib sebab malam nih tak ada Kuliah Maghrib. Dan sembahyang Isyak kat surau jer. So that aku dapat save masa, malam nih boleh lama sikit online. Tapi aku lawan perasaan aku tuh, melepak kat masjid, at least dapat beriktikaf, dan buat benda-benda lain. 

Tiba-tiba pulak aku rasa nak berjaga sampai pagi sebab masa aku nak masuk tidur tuh pun dah dua belas lebih. Seseminggu nih aku senang pulak nak tidur. So sampai ke pagi lah aku berjaga.