Monday

Selasa18Disember2018

Pagi nih sambung kemas-kemas apa yang patut, lebih pada touch up jer. Aku sedia maklum yang bersih, cantik, tersusun rapi seorang lelaki tuh tak sama dengan bersih, cantik dan tersusun rapi di mata perempuan. Kau buat kerja bersih, susun, kemas kan secantik mana pun, akan tetap tak bersih, tak tersusun, tak kemas dan tak cantik di mata perempuan. So aku buat tuh sekadar untuk mengurangkan level tak bersih, tak tersusun, tak kemas dan tak cantik aje lah. Aku faham sangat dah Mak aku, jugak Ida. 

MN datang dalam pukul 10-45 seperti yang dijanjikan. Ya, gue udah punya supir, kapan-kapan ajah gue pengen ka kota, dia bisa ngantarin ka stasion bis. Kitaorang singgah makan kat Bandar Raub sebab aku belum breakfast. MN tanya aku, di KL duduk kat mana, aku nih kan ker jenis lurus so aku cerita lah yang aku duduk hotel, aku tak pernah pun pergi rumah adik beradik aku, let alone bermalam di rumah diaorang. 

"Aku nih sebijik macam Mak aku, Mak aku kan, tak pernah tidur kat rumah adik beradik dia", aku kata gitu. Memang pun, kalau pergi rumah Pak Sedara aku kat Lembah Klau yang cuma a few kilometer dari kampung, itu pun balik hari. Pernah sekali aje Mak tidur rumah adik Mak, sebab rumah tuh kat Johor.

"Eh, aku nak ikut awak lah, boleh jalan-jalan Kolumpo", kata MN gitu.

Berderau darah aku, hampir berpeluh aku dibuatnya bila MH kata dia boleh jer ke KL sama aku sebab dia tak ada kerja pun, weekend jer yang dia sibuk sebab nak buat persediaan untuk berniaga Sabtu tuh. Nasib baik lah aku tak kata macam, "jom lah", "boleh jer....", mungkin sebab aku tergamam mendengar idea dia nak ikut aku ke KL tuh, so dia tak jadi mengekor aku akhirnya. 

"Tak apa, bulan depan aku ke KL lagi, kalau awak free, boleh join........", aku kata gitu sambil fikir yang aku kena ke KL weekend lah kalau macam nih, masa dia tak free. Jahat aku kan? Jahat tapi nampak baik gitu ekekekeke

Bukan aku tak nak dia ikut aku tapi aku kali nih ada banyak urusan peribadi yang nak dibuat, nak ke sana sini. Aku tak nak nanti dia macam "terkejut" dengan lifestyle aku sebab kat kampung aku macam zuhud jer, macam tak bermaya gitu. 

Sampai aje Citin Hotel, terus aku bersiap nak ke Bukit Bintang, aku bawak satu laptop yang nak direpair, yang satu lagi tuh esok lah sebab aku masih nak guna laptop tuh yang boleh digunakan lagi, cuma keadaan fizikal nya yang terlalu parah. Singgah dulu kat Low Yat Plaza, habis RM 3500 kat situ, tak payah tulis lah beli apa, aku tak ada masa nih ekekekekke.

Rupanya screen lapop aku dah kaput, perlu diganti, RM 250. Sementara direpair, aku ke Berjaya Times Square, beli pocket wifi/ macam modem gitu. Aku dah ada 1 tapi aku kena beli yang lain yang 4G sebab nak guna kat laptop lagi satu. See, aku nak bukak another trading account so aku tak boleh guna IP yang sama sebab aku signed up for that trading account guna my own link, kira macam referral system gitu. Aku bukak account B guna account A punya link, so segala transaction revenue akan dapat jugak kat account A. Lebih kurang gitu lah prosesnya.

Habis RM 450 kat Berjaya Times Square.

Then terus lah balik ke hotel, tak tidur walaupun keletihan. Instead aku mengdownload apa-apa yang perlu, then menyalin dan buat notes apa-apa yang aku rasa penting sebab my second laptop tuh aku nak reformat jugak nanti lepas dirawat kecacatan tubuh badannya. 

Lepas Isyak baru lah aku menapak ke Bukit Bintang dalam keadaan santai, tak macam tadi masa kat Samsung kat Low Yatt, salesperson tuh siap tanya aku, "Encik sibuk ker, macam tergesa-gesa jer, nampak macam letih jer". 

Elok jer aku melintas jalan depan Royale Chulan Bukit Bintang, aku ternampak DatuK dalam BMW dia, nasib baik lah dia tak perasan aku sebab dia tengah paling kan muka arah hotel, teruslah aku jalan cepat-cepat sambil buat-buat bercakap kat cellphone.

Tak lama aku merempit, lepas makan kat North Indian restaurant yang baru bukak kat situ, terus aku balik, ada kerja sikit nak dibuat untuk esok. Itu yang aku terus beli bekal nasi lemak sotong sama teh ais madu siap-siap. Kalau kat KL aku "tak rasa rugi dan guilty" pun buat benda-benda keduniaan sampai lewat malam. Tapi kalau kat kampung, nak on kan laptop malam-malam pun rasa rugi dan guilty sangat.