Thursday

Selasa25Disember2018

Aku ke Pekan Sari Sungai Ruan sekejap pagi nih sebab dah lama tak ke sana, tapi gerai buah tak ada satu pun yang bukak, aku nak beli bekalan limau oren. Then ke kedai peralatan pertanian, banyaklah benda yang dibeli sebab aku plan nak mempertingkatkan kerja aku kat kebun now that musim hujan dah berakhir kot. Baja, polybags, tanah hitam yang aku beli. Semalam dah order 10 guni sabut.

Sebelum Mak balik, kitaorang bersembang sesambil aku punggah barang yang aku beli tuh. Ipin sama Ita kata diaorang akan pindah duduk kampung mak Ita, bulan 2 tahun depan, so Mak dan aku jugak, suka sangat kalau Ipin selalu jenguk-jenguk balik kampung, at least ada kawan peneman aku berkebun. Diaorang tengah kumpul modal nak buat tanaman fertigasi, nak ada greenhouse nya sekali. Aku beritahu lah yang aku memang ada plan nak buat project tuh jugak cuma nya aku tak ada geng, so kalau diaorang serious, aku boleh kasi modal sesikit buat permulaan.

Aku beritahu jugak yang Pusat Serenti Sungai Ruan ada jual anak-anak pokok, dan kalau nak, aku boleh perkenalkan sama SarjanK, boleh joint venture buat projek macam yang sedara aku buat tuh. Pejabat Pertanian Raub pun ada buat kursus pertanian, Ipin kata dia minat. Tapi kena tunggu bulan 2 lah baru boleh serious. Terus aku jadi bersemangat dan excited, Mak pun bersetuju sangat.

Terfikir jugak aku, kalau macam nih, aku tak kawin sampai tua pun tak apa ekekekek. Iya lah kan, Ipin sama Ita ada untuk jenguk-jenguk aku, kan? Damn, nampak sangat aku nih kekurangan kasih sayang, kan?

So all in all aku rasa macam happy dan tenang aje, bersyukur pun sama. Bersyukur sebab dua tiga hari nih everything was so smooth.

Aku tak lunch pun, makan nasi lemak belen diaorang breakfast tadi jer.

Halfway berkayuh ke masjid for Zohor, aku perasan tayar belakang tak ada angin. Adusss, pancit lah tuh, dua tiga hari lepas sakan budak-budak Tahfiz tuh main basikal, sure ada tertusuk paku kot. So aku patah balik, naik kereta aje lah.

MN ada datang ajak aku pergi beli tiles untuk dipasang, aku kasi dia duit dan suruh dia pergi pilih sendiri. Then Paki jual kain datang, aku tak beli apa-apa sebab aku cuma akan beli kain pelikat, dia tak bawak pulak, yang dibawak, langsir, carpet, kain batik.

2 kali MN datang petang nih, sekali tuh hantar tiles dan peralatan yang dia beli tadi, kali kedua tuh entah apa pasal aku pun tak tahu, malas lah aku melayannya, aku buat kerja kat dalam bilik. Tau lah ko yang nak pasang tiles tuh nanti but that doesn't mean yang ko boleh lepak kat rumah kitaorang sesuka hati. Tak kan dalam sehari sampai 3 kali datang? Tak kan ko tak tahu yang aku nih kera sumbang tahap kronik and I need my space.

Aku tengah bersiap nak ke masjid bila ada bunyi hon kereta, rupanya Mamat Kelapa yang selalu petik kelapa (dan duit tak pernah kasi kitaorang tuh), yang tolong repaire basikal aku dulu tuh datang bawak something. Aku macam tak percaya, aku bersyukur sangat sebab permasalahan aku ada penyelesaiannya. Terus aku beritahu dia pasal basikal, dia kata dia akan repair kan. Rupanya dia nak kasi aku jubah, dia baru balik dari Umrah pagi tadi, ikut rombongan UMNO. Dan dia kata esok lusa dia nak datang ambik kelapa. Ooooo........

Malam nih ada jamuan besar, ada orang sponsor Tahlil. Malam esok pun ada jugak kata nya.