Friday

Sabtu15Disember2018

Tak ada pulak Chu menalipun pagi nih suruh jemput dia untuk ke Pekan Sari, so aku assumed dia tak ada apa nak beli. Esok aku tak payah bawak makanan ke surau sebab ada orang lain yang sponsor, itu sebab nya kot yang Chu tak nak beli apa-apa.

So aku pergi sorang-sorang, jalan kaki jer meredah laluan semak, sesambil tuh boleh jugak mengecheck pokok-pokok buahan. Manggis banyak dah berbuah, ciku lagi lah banyak buahnya, too bad tak ada siapa yang suka ciku. Dan limau Bali pun banyak buah nya, berjuntaian, cuma masalahnya dengan limau Bali nih, tak pernah membesar buahnya macam yang dijual kat tepi-tepi jalan kat Tambun, Perak tuh. Hopefully kali ini menjadi lah, InsyaAllah.

Walaupun dah minum kat kedai Samad tapi bila sedara aku ajak mengeteh, aku ikut jer lah. Lama jugak kitaorang bersembang, dia pau aku suruh beli rokok, selain bayar harga makanan dia. Dia asyik tanya bila nya aku nak beli tanah Siam lagi, aku kata yang tanah dulu tuh masih belum habis aku gunakan. Banyak yang sedara aku nih suruh aku tanam tapi aku beritahu dia yang aku macam di persimpangan, ada masanya aku rasa nak duduk KL, ada masanya aku rasa nak duduk di kampung aje.

"Awak nak duduk di Kolumpo buat mende nyer, awak tuh dah tua", kata sedara aku. Dia nih memang jenis yang cakap lepas jer. Tapi berisi cakap nya, ada point.

Betul jugak kata sedara aku tuh. Tak apa, tengok lah nanti macamana.

Tak ke kebun dah lepas balik dari Pekan Sari, hari dah lewat pagi, aku nak buat kerja lain jugak. Lepas Zohor aku tak lunch, biasanya aku ke kedai di sebelah masjid tuh. Tak lapar sebenarnya itu yang terus aje aku balik. Lepas Asar baru aku makan, goreng fries, fish fillets dan omelet. 

Chu bawak pulut panggang sama kuih apam ke masjid malam nih, pihak masjid yang order. Ustaz yang kasi Kuliah Tasauf malam nih tuh, dia tak makan kalau ada jamuan nasi, dia prefers kuih. Itu sebab minggu lepas tak ada jamuan, sebab tak ada kuih, kata nya lah. Macamana pun ada jugak nasi dan lauk, lebihan dari khenduri kahwin siang tadi yang tak ada pun orang kampung nih dijemput sebab yang kawhin tuh orang luar, orang dari kampung sebelah.

"Eh, Chu lupa nak kabar ke awak", kata Chu masa nak balik.

"Awak ingat dak budak perempuan anak angkat Chu yang awak jumpa masa kahwin Tihah (anak Chu) dulu tuh?", Chu tanya aku.

"Ngapa?", aku tanya gitu. Dalam hati aku kata, ha, mula dah nih...........

"Dia meninggal pagi tadi. Tadi mak dia talipun, meninggal masa tidur", kata Chu.

Then Chu cerita lah lagi, lepas Subuh, lepas mengemas rumah, dia tidur di sofa, then terus tak bangun-bangun dah. Aku tak tahu nak kata apa, macam susah nak percaya. Tapi itu lah, kuasa Tuhan.

Ditambah dengan pengajaran yang aku dapat dari Kuliah Tasauf tadi, banyaklah benda yang bermain kat otak aku. Aku jadi macam tak sedap hati, tak selesa gitu. So awal aku masuk tidur. Dan macam semalam dan malam-malam sebelum malam semalam, aku tak dapat nak lelapkan mata, so aku bangun, mandi etc.