Monday

Selasa27November2018

Tak sempat ke masjid pagi nih sebab terlambat bangun, pukul 6. Kepala aku pening-pening kucing sebenarnya, kadang ada kadang tak ada. Tak lah teruk tapi rasa tak berapa comfortable. 

Tegak dan berdiri megah tanaman aku, especially tembikai, jauh beza nya dari semalam yang langsung tak bermaya. And so aku terus lah ke Pekan Sari Sungai Ruan, aku tetap beli limau manis tuh, aku nak kan biji nya. Then singgah kejap kedai peralatan pertanian, beli baja. Memang lah rugi selalu beli baja paket kecik tuh (instead of beli seguni yang harganya 300 lebih) tapi aku beli sikit-sikit gitu tak terasa sangat duit keluar. Tak terasa sangat yang bertani nih perlukan modal yang besar jugak.

Sempatlah di kebun dalam sejam gitu, membaja, menyiram dan mencabut rumput. Jugak mengambus pangkal kacang harimau yang boleh dikambus. Mana yang tak ada space nak buat kerja tuh lantak situ lah, rapat sangat tanaman aku sampaikan tak ada ruang untuk aku buat kerja. Silap aku, sepatutnya aku tak payah tanam kacang harimau dan jagung serentak, sepatutnya aku biarkan kacang dah rendang dan dikambus, then barulah disulam dengan pokok jagung. 

Chu talipun ajak ke Sungai Ruan, ayaa, apasal tak pergi tadi sekali harung? So lepas Zohor aku jemput Chu, dia nak ke Pejabat Pos nak masukkan duit, "tak berani nak pegang duit banyak-banyak", kata Chu. Duit "kutu" rupanya. Kiri kanan atas bawah depan belakang Chu nih dapat duit. 

Aku park kereta bawah pokok kat luar pagar Pejabat Pos tuh, terus Chu kata, "Lah, mat nya berenti sini, tak kan Chu nak jalan kaki".

"Lah, berapa langkah jer?", aku jawab gitu, pelik aku, aku ingatkan Chu bergurau. Tapi dia serious, dia tak bukak pintu (dia duduk seat belakang) sedangkan aku dah nak kunci. Hati aku menggeleng kepala bila aku dapat terima hakikat yang Chu nak aku drive up all the way ke depan pintu Pejabat Pos. Sebijik macam Mak, Chu nih, aku terfikir gitu. Pelik aku, I mean, memang perempuan-perempuan Melayu memang macam tuh ker perangai diaorang semakin usia bertambah. Bajet-bajet Diva, bajet-bajet Mak Datin gitu. 

Damn, aku tak nak kawin sama Melayu! ekekekeke

Aku tak ke kebun pun lepas Asar tadi sebab tersibuk dengan Forex. 

Tak ada Ustaz malam nih, dan tak ada jamuan, dan aku pun malas nak keluar makan so tak dinner lah. Tak apa lah, bukannya satu kewajipan pun dinner tuh.