Sunday

Sabtu29Disember2018

Awal jugak aku pergi jemput Chu untuk ke Pekan Sari sebab cadangnya nak pulun lama sikit kat kebun, iyalah kan, weekends Forex market tak bukak. Terserempak dengan Long yang baru sampai, masa breakfast sama Chu. Sementara Chu membeli belah, bersembang, aku ke tempat sedara aku berniaga tuh, entah apa pasal dia macam marah kat aku, dia kata aku "lari". Apa maksud dia, aku pun tak tahu. Mungkin sebab last Saturday aku tak ada kot?

Rupanya dia ada hal nak cerita kat aku. Bapak sedara aku (arwah Pak punya side) sakit, lama dah sakitnya tapi kali ini dah teruk, anak-anak dia semuanya ada balik ituhari. Sedara aku nih, KakZ, dia nak cerita pasal tanah dan harta pusaka perninggalan arwah datuk nenek kitaorang, yang semuanya di"pegang" (bolot?) dek Pak Sedara aku yang sakit tuh. Dari dulu, dia tak ada gaya macam nak agihkan tanah-tanah tuh, tambah lagi sejak dia sakit.

Kitaorang memang tak ambik tahu langsung, arwah Pak memang merajuk (tak ada lah sampai ke tahap bergaduh dengan adik beradik dia) dan tak nak ambik tahu pasal a few acres tanah bahagian dia. So kitaorang adik beradik memang tak tahu menahu, tak nak ambik tahu pun, iyalah kan, kalau Pak Sedara kitaorang tuh nak kasi, sepatutnya dia dah berusaha kasi. Or at least kasi tahu cerita sebenar. I doubt it yang anak-anak dia pun tahu yang bapak diaorang "pegang" semua tanah milik adik beradik bapak diaorang yang lain. Pak Sedara aku nih bekas Cikgu. Guru Ugama.

"Kalau tidak, puas lah dia nak menjawab kat akhirat nanti.......", gitu kata KakZ.

Sebenarnya, on behalf of our family, Long ada uruskan pasal "duit Felcra" yang (arwah) Pak dapat, bulan lepas Amanah Raya dah kasi kitaorang bahagian masing-masing. Cuma nya, keluarga (arwah-arwah) Pak Sedara dan Mak Sedara aku yang lain, tak ada siapa tuntut lagi. Itu baru "duit Felcra", belum lagi pasal tanah. I don't know, at least 5 enam ekar seorang, kat daerah Benta.

So itulah yang KakZ nak cerita pada aku, macamana nak "tuntut" bahagian masing-masing sedangkan Pak Sedara aku yang sakit tuh buat donno jer.

Aku terserempak dengan Mamat yang meracun rumput kat tanah kitaorang (jugak tanah Pak Sedara dan Mak Sedara aku), so aku tanya dia, bila dia boleh meracun sebab dah semak sangat. Baru nih masa Mak balik, a few times Mak tanya aku, bila nya nak diracun semak samun tuh. Mamat tuh kata basikal dia rosak, dan dia nak selesaikan permasalahan basikal dia tuh, nak tunggu dapat duit bulan depan lah gamaknya. Lambat sangat tuh, so aku kasi dia RM 100 untuk dia settlekan masalah dia secepat mungkin, then boleh lah dia meracun kat tanah kitaorang.

"Awak ada lesen (kereta) ker?", Chu tanya aku masa aku hantar dia balik.

"Mesabah (tak munasabah) tak ada lesen, Chu", aku kata gitu sambil gelak-gelak, jugak pelik dengan pertanyaan Chu tuh.

"Awak bila nya nak beli kereta baru? Awak pergi Kolumpo baru nih odar (order) kereta baru ker?", Chu tanya lagi.

"Tak lah. Ngapa?", aku tanya gitu. Man, this is getting weird.

"Gini, Chu cadang nak beli kereta, MyVi, letak sini, senang kalau Chu nak ke mana-mana, awak tolong bawak", kata Chu lagi.

"XXX tu dengar ceritanya nak pindah Kolumpo semula, susah lah Chu nak ke mana-mana", kata Chu lagi.

(XXX tuh suami sepupu aku yang di bandar Raub, yang selalu datang tolong Chu buat kuih, yang kalau Chu nak ke mana-mana luar dari Raub, dengan diaorang lah Chu pergi)

"Mengapa sampai nak belik kereta, Chu? Kalau nak ke mana-mana, suruh jer MH, tapi Chu bayar lah dia", aku kata gitu.

"Payah, dia tu sibuk ke kebun", kata Chu.

Aku tak kata apa-apa lah tapi sepanjang perjalanan balik aku analisa perbualan aku tadi. Aku agak, samada anak-anak Chu atau cousin aku yang kasi idea apa pasal Chu tanya aku bab lesen. Tentu diaorang fikir yang mungkin aku tak ada lesen kereta, itu sebab aku tak pernah ke KL bawak kereta. Or even ke Raub. Truth is, aku tak ada kepentingan pun nak ke Raub, dulu-dulu memang selalu aku ke Raub berkereta, tapi sekarang nih aku tak ke mana-mana pun, kalau aku ada urusan, semuanya aku buat masa di KL.

Semalam Chu ada talipun tapi dia silap buat ayat, so aku gunakan ayat dia tuh. Dia tanya aku, "Kereta awak tu boleh jalan sampai ke Raub, ker? Chu nak ke Raub, nak pergi Farmasi, nak check darah", Chu kata gitu.

Terus lah aku kata, "Setakat ke masjid, pastuh ke Sungai Ruan jer Chu, jauh-jauh saya tak berani nak bawak, takut rosak".

Ekekekekke jahat aku. Aku malas sebenarnya melayan Chu yang selalu nak ke sana sini. Chu nih suka "berjalan", mamposlah kalau ada kereta baru nanti, sure aku akan disuruh jadi supir dia hantar dia ke sana sini. 

Bila difikir-fikir balik, macam tak lojik, kan? Nak ke sana sini sekali sekala, sampaikan nak beli kereta baru. Unless Chu ada lesen, ataupun at least reti bawak kereta. Tapi itulah, Chu banyak duit, orang banyak duit nih lain cara pemikiran dia. Diaorang lupa masa susah dulu, zaman-zaman naik bas aje. Bus stop ada tercegat depan rumah Chu. 

Aku malas buat baik sangat dengan Chu nih sebenarnya, aku cuma buat setakat yang terdaya jer. Aku, macam PM kita jugak, I am a very forgiving man ekekekeke. Pernah Chu kata, "Chu tak tahu mengapa, apa sebab adik beradik awak semuanya dah tak macam dulu dengan Chu, dulu bukan main rapat". Aku tahu jawapannya tapi tak kan aku nak beritahu Chu. So aku tetap layan Chu as if nothing bad had ever happened. 

Aku pelik jugak sebab Chu nih dah consult dengan anak-anak dia ke belum? Then again, anak-anak Chu patutnya buat sesuatu, I don't know what, just do something. Lagi satu, Chu nih macam Mak jugak, she gets what she wants. 

Banyak jugak sayur yang aku dapat pungut, termasuk jagung. Mungkin sebab MN sibuk seseminggu nih, dia tak petik pun sayur. Long macam peduli tak peduli jer masa aku kasi sayur-sayuran tuh, aku macam boleh tahu yang ada benda yang tak kena nya. Terus aje lah aku masuk rumah, tak jadi nak ke kebun.

Sebelum Long balik, dia kata nak slow talk dengan aku. Now what, tanya hati aku.

Long tegur aku pasal loan kat this one agency yang aku bayar tak berapa lancar, kadang bayar, then dua tiga bulan tak bayar. So ok lah, aku kata yang from now on aku akan bayar bulan-bulan, infact minggu lepas aku dah bayar untuk Dec. Yang terakhir aku bayar, bulan 8. 

"Macam ni lah, kalau awak ada duit, awak bayarlah semuanya. Sebab kalau awak mati tapi hutang tak berbayar, ruh awak akan terkantung-kantung, awak sanggup ker?"Long kata gitu.

Aku macam tak percaya Long cakap gitu, memang betul apa yang dia cakap tapi keadaannya tak berapa bersesuaian. Kalau aku tak ada niat nak bayar, lain cerita, ini, aku niat dan berusaha bayar, cuma tak serious aje. 

Aku tak tahu dan tak berapa faham dengan Long nih, memang dia nampak lebih warak sejak selalu berkepit dengan Maulana tuh, tapi at the same time fikiran dia sempit sangat jadi nya, ada a few instances aku peratikan. 

"Samalah prinsip dia, macam orang beli rumah, kereta.......", aku kata gitu, aku tak rasa Long boleh faham apa yang aku nak cakap sebab aku tak explain details, aku terus aje blah ke masjid.

Sepanjang berkayuh tuh jadi bodoh jer aku, macamana kalau aku mati harinih, atau esok, atau lusa? Aku akan menyusahkan orang, and in this case aku akan menyusahkan Long. Itu yang masa berdoa, aku tambah doa aku. Biasanya aku doa semoga Tuhan panjangkan umur aku supaya aku dapat beramal ibadat dan jugak bertaubat. Sekarang kena tambah sikit, semoga Tuhan panjangkan umur aku (dan murahkan rezeki) supaya aku dapat lunaskan hutang. Aamiin.

Balik dari masjid aku cuba install this one app, Quran Bahasa Melayu, then aku upgrade, bayar RM 14-99. Syukur Alhamdulillah aku dah jumpa app yang boleh gantikan Quran Terjemahan yang aku baca tuh, yang ada kaler-kaler kat mana Qalqala, Iqlab, Idgham, Ikhfaa dan Ghunna, pendek kata sebijik macam Quran terjemahan yang aku guna tuh. Lagi bagus sebenarnya sebab ada translation. Kalau biasanya aku baca satu page then barulah baca translation tapi dengan app tuh, translation nya setiap ayat, so that's even better kan? So, kalau aku tertinggal Quran, aku tak ada alasan lain dah. Yang best nya, bila-bila aku boleh baca. So tak heranlah the whole evening aku mengadap cellphone, sekali sekala aku bukak Quran, just nak compare kan, takut-takut ada yang berbeza. 

Berderau darah aku dan aku rasa airmata aku nak jatuh bila Ustaz tuh kata Kuliah Tasauf malam nih bab Rahmat dan Berputus Asa (dari Rahmat Tuhan). Ustaz tuh kupas apa itu Rahmat, nas-nas dari Quran (yang aku pernah baca tapi tak faham sangat pun), jugak cara-cara mendapatkan Rahmat dari Tuhan. Salah satu nya, berbuat baik dengan manusia.

By the time Kuliah habis, aku dah tak rasa bodoh. Aku rasa macam ada semangat baru. Kalau tadi, the whole day lepas Zohor, aku memang jadi bodoh sebodoh-bodohnya. Tapi malam nih kebodohan aku tuh dibawak air hujan yang turun mencurah-curah. Itu pun aku bersyukur, sebab dah 2 hari tak hujan. 

Dalam kereta aku ada banyak payung Royale Chulan Cherating (aku rasa ada jugak yang aku ter-kebas) so aku kasi satu kat this guy yang naik motor sama anak dia.

"Bila nak pulang kan payung nih?", that guy tanya aku bila aku kata, ambik lah payung nih.

"Tak apa, tak payah pulang kan lah. Kalau saya mati pun, ambik jer lah, tak payah pulangkan", aku kata gitu.

Masa dalam kereta sementara tunggu Chu, airmata aku jatuh lagi bila mengenangkan yang aku baru jer buat baik dengan orang (kasi kan payung), semoga Tuhan limpahkan Rahmat dan berkat kat aku. Aamin. Sebenarnya sejak dari dulu lagi, setiap kali berdoa, memang ada aku mintak kat Tuhan, aku kata, "Rahmati dan Berkati lah hidup aku", tapi aku tak berapa faham sangat pun apa yang aku doa tuh. 

Tapi malam ini aku rasa aku betul-betul faham.